Kirchner houtdraaibank

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Hij heeft glijdruklagers van messingbrons en worden op de originele wijze gesmeerd met behulp van ingebouwde olieringen en een drukkogel.

Bovenstaande heb ik even overgenomen en er zit inderdaad een viltje in.
Ik had er inderdaad wat teveel olie inzitten en dat liep eruit tijdens het draaien, het vloog gelukkig niet rond.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Ik zou het niet weten.
De drukkogel drukt de tegen de as aan en de druk is instelbaar, aan de kopse kant zit een draadeind met moer en contramoer
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat is de drukkogel, de oliering is toch een ring die tussen 2 glijlagers in zit, groter dan de as en die dus een beetje meedraait/slingert met de as en tegelijkertijd beneden uit een oliebad steeds wat olie oppikt en meeneemt en over de as en dus de glijlagers verspreidt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die ring ken ik wel van compressoren, maar heb ik nog nooit in een draaibank gezien. Die kogel werkt als een soort taatslager als ik het goed begrijp?
 

vladnl

Actieve deelnemer
18 sep 2012
32
18
Mooie aanwinst Jan, maar stiekem ben ik ook beetje jaloers op je Viceroy :) Ik ben dol op de oude techniek!
Voor de motor en frequentieregelaar stuur ik je pb.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die ring ken ik wel van compressoren, maar heb ik nog nooit in een draaibank gezien. Die kogel werkt als een soort taatslager als ik het goed begrijp?
ja, dat wprdt gedaan om met veel kracht op de as te kunnen duwen.

Wordt zelfs tegenwoordig nog gedaan bij sommige draaibanken:

Produkte | Steinert Maschinenbau

Als je een Steinert Piccolo koopt met 'Rückenlager' dan heb je dit. Geen holle as, maar je kunt wel met een vuistje je hout op de meenemer vastslaan:

Fliegend drehen am Anschlagfutter
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Vroeger in Duitsland was houtdraaien productiewerk. Tijd voor montage was verloren tijd, dus een systeem waarbij je het hout in 2 seconde vastsloeg en dóór kon werken, was de moeite waard. Ook als daarvoor éénmalig een wat utigebreidere lagering nodig was. Overigens kent deze lagering nog steeds kogellagers, maar de axiale kracht (duwen in de richting van de as) wordt extra opgevangen, zodat de kogellagers daardoor niet beschadigen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.