Kirchner houtdraaibank

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Ik heb vandaag een Kirchner houtdraaibank opgehaald in Zeist
Wij schatten het gewicht op ongeveer 400kg maar volgens een restauratieverslag wat ik erbij kreeg is het 1000pond dus rond de 450kg.
Centerhoogte 30cm en lengte tussen de centers is 120cm
Tegencenter heeft morsekonus 2
Losse kop en de vaste kop zijn verplaatsbaar maar niet verdraaibaar.


 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Op marktplaats is een verkoper 'Fremoton' uit Westervoort, die overal bij schrijft
Ook helpen wij u met aansluiten, inregelen, documentatie, uitleg en schema.
Al onze regelaars worden voor verkoop getest en ingeregeld.
U kunt daar bij zijn en u kunt zelfs uw motor meenemen.
Dat stellen wij zelfs op prijs.
Sluiten wij die ook even aan en wij stellen op de regelaar de juiste parameters in.
Ook als de motor hoge pieptonen laat horen, dan proberen wij dat zo veel mogelijk te verhelpen.
Zo ben ik ook ooit (met een andere verkoper) begonnen. In principe is het geen hogere magie, als je het een keer doorhebt, ga je zo verder met een ander merk:

- zorgen dat je er eentje koopt mét bedieningspaneel, 1 slag groter dan de motor)
- aansluiten motor aan frequentieregelaar en frequentieregelaar aan stopcontact
- zorgen dat je de handleiding bij de hand hebt (meestal downloadbaar)
- instellen motorgegevens van het motorplaatje
- instellen grenzen (hoe hard/zacht mag de motor draaien, hoe snel moet hij op toeren komen)
- aangeven dat de bediening via een extern kastje gaat
- aansluiten links-uit-rechts schakelaar (of aan/uit en links/rechts in 2 schakelaars)
- aansluiten potentiometer (correcte Ohm-waarde uit de handleiding halen)
- evt nagaan of de motor veel piept, dan kun je vaak nog een frequentie waar de frequentieregelaar intern mee werkt aanpassen

Als dan alles werkt zoals je wil, dan kun je hem nog in een mooi kastje wegwerken, en de bedieningselementen in een mooi kastje met magneten doen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Heb je ook nog een andere motor, want een enkelfase 220 motor zoals op de foto's staat werkt niet zo goed op een omvormer.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Hij is al wat verder, maar afgelopen dagen eerst aan het tuinieren geweest.
Hij staat precies op zijn plaats, achter de draaibank heb ik het dichtgemaakt.
Het is wel met een eenvoudige handeling weg te halen.
Als het een slecht plan is trek ik de draaibank 5 cm er vanaf.
Ik krijg waarschijnlijk de motor met de regelaar morgen binnen.

IMGP4975.jpg

De vaste kop, amper te tillen.
IMGP4976.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.180
353
Etten-Leur
Indrukwekkend apparaat moet ik zeggen. Even nieuwsgierig.. Waarom past dit zo goed bij jouw wensen? Bij een modernere draaibank zitten er wel handige zaken bij die ik hier nog niet zie (draaibare kop, doorboorde as los en vaste kop). Motor met frekw regeling (is al onderweg). Lengte, gewicht en centerhoogte zijn natuurlijk prima in orde.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Deze is betaalbaar, die anderen zijn ook betaalbaar maar ik heb er het geld niet voorover.
En ik heb een auto uit 1971 en ik heb diverse tuinmachines die nog ouder zijn en ik heb een Viceroy draaibank die ook oud is.
Dus hij voldoet aan veel wensen

Draaibare kop, niet nodig, bij de Viceroy kan ik op de kop draaien.
Doorboorde as, zit op de Viceroy

Zoals je ziet vullen deze 2 elkaar aan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987 en wijk0983

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.