Aha, dan had Zaag toch gelijk. Dan is dus de draad van de chuck kleiner dan de as. Zowel t.o.v. de M33 als de HBM 1".Ik dacht aan het begin van de draad gelezen te hebben dat je M33 had.
Die adapter die HBM dus heeft, plaatst de chuck wat verder van de as. ( correct me if i'm wrong, jij hebt het gezien ik niet)
Voor zover ik begrepen heb is het meest gangbare die M33.
Ik snap je dillema dat je al een chuck hebt, en die graag wil blijven gebruiken. Dat zal dus met een adapter moeten, of je nu 1" of M33 neemt. Jouw draad is immers 3/4".
Dus dan zou ik toch voor die M33 kiezen zodat je in de toekomst makkelijker kan kiezen.
Daarentegen zullen de amerikanen nooit begrijpen dat ze eens over moeten stappen dus zullen de inch-versies wel altijd te koop blijven. ( of er een prijs voor- of nadeel aan zit durf ik niet te zeggen )
Even over het vermogen. Je voorkeur is nu de HMB omdat die meer dan 500 watt heeft. ( 550Watt)
De Record heeft een 1∕2 pk motor die zal dus sterker zijn dan de HBM.
Rekenvoorbeeldjes:
De record heeft een motor van 750Watt en levert 0,5PK.
Die 750watt is het opgenomen vermogen. Dat motortje heeft een bepaald rendement. SirDidier schreef al dat ie zijn motortje als kachel gebruikte dus het rendement is niet geweldig. Gokje: 50%
Dat betekent dus dat er 375 watt aan de as
van de motor terecht komt. 375 Watt = 0,375kW.
0,375 * 1,36 = 0,51 PK. ( pffff mijn gokje was niet slecht anders moest ik opnieuw rekenen

)
Dan hebben we nog wat verliezen in de overbrenging van de poelies en de riem en de assen. Hier kom ik op terug.
Nemen we nu de 550Watt van HBM dan zou je mogen hopen dat die ook 50% rendement heeft.
Dus blijft er 275 watt over. Oftewel 0,275 kW
0,275 * 1,36 = 0,37 PK.
Uiteraard ook bij deze machine de verliezen in de aandrijving.
Tot slot: Ik heb zelfs leveranciers gezien die een 370Watt motor aanprijzen voor 1/2PK!
0,370*1,36 = 0,5. Maar dan is het rendement "gemakshalve" verwaarloost

Even opletten dus.
edit: ik zou nog terug komen op de verliezen in de aandrijving.
Als de record inderdaad beter gebouwd is dan de chinese MC versies, dan zouden de verliezen bij de Record wellicht wat minder kunnen zijn. Als het er als is dan ie het niet veel.
Rendement van een motor zou wel grote verschillen kunnen hebben, maar ik verwacht dat Record zijn motoren niet zelf maakt en dat daar ook gewoon made in PRC op staat.
En ik heb niks tegen chinese spullen dus daar hoor je mij niet over klagen.
Oh schiet me nog te binnen: In het begin van dit draadje werd geschreven dat de kwaliteit uit Taiwan beter zou zijn dan China.
Ik heb een chinese traktor, met een voorlader en een graver. Wat betreft de voorlader en graver wordt er ook algemeen geopperd dat die uit Taiwan ( en Korea!) beter zijn dan de chinese.
Of het echt zo is weet ik niet, maar het verhaal gaat.