Keuze voor Hammer K3

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
145
28
Dat is waarschijnlijk wel te doen, maar niet heel eenvoudig. Je moet dan denken aan de hardheid van het blad, dus waarschijnlijk heb je een speciale boor nodig. Denk dan aan iets met diamant / CBN inleg of HM (bijv. een glasboor).

Zelf zou ik even bij RS tools navragen of ze ook een variant met gaten voor meenemers hebben, want die hebben ze in ieder geval in heel veel andere zaagbladvarianten zo op voorraad.
Heb ik zojuist gedaan (voor wie er nog iets aan heeft, ook vraag in dit topic) en hier het antwoord :

Dan komt er € 14,18 excl. BTW bij.

Als de gaten Ø10mm met een steek van 60mm moeten zijn kun je deze toevoegen bij de groefzaag: https://rs-tools.nl/+2x-meeneemgaten

Ik ga deze eerst proberen voordat ik de dure Felder koop.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Dat heb ik ook gedaan bij mijn zaagtafel (Harvey) en vlakvandiktebank (A3-31). Zie hier en hier voor foto's van de onderstellen. In het begin lijkt het alsof het wat te hoog is, maar nu weet ik niet anders en blijkt het juist een hele fijne hoogte. Laatst nog bij mijn vader aan het zagen geweest en ik kreeg gewoon last van m'n rug doordat ik te laag leek te staan werken...

Ik heb er dezelfde wielen onder zitten als Bjorn laat zien. Bij mij is de praktijk dat ik beide machines eigenlijk nooit op de rem heb staan. Alleen bij schulpen of schaven van heel zwaar hout. En dan ook nog alleen 2 van de 4, dus dat de wielen die onder het onderstel verdwijnen is geen probleem (iig bij mij niet).
Let er wel op dat je geen kleinere wielen koopt, dan rolt het niet soepel meer.

Je moet inderdaad wielen kopen die daar tegen kunnen. De simpelere meubelwielen van oa de bouwmarkt kunnen dat inderdaad niet aan. De getoonde wielen kunnen dat wel en zijn er juist voor gemaakt (zg zwaarlastwielen).
Dank voor de input! Ik zou de wielen rechtstreeks onder de poten van de machine willen schroeven, dus zonder frame. maar ik weet niet of er dan niet teveel gewicht op een klein deel van de poot komt te staan.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Dank voor de input! Ik zou de wielen rechtstreeks onder de poten van de machine willen schroeven, dus zonder frame. maar ik weet niet of er dan niet teveel gewicht op een klein deel van de poot komt te staan.
In de poten van de machine is ruimte voorzien om in hoogte verstelbare voetjes te monteren. Op deze manier rust de machine dan ook op die 4 voetjes, dus wielen zouden dan toch ook moeten lukken?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Dat gat met die oog zit er niet bij mij, wel het gat voor de voeten. Misschien een verschil tussen Basic & Winner?20210504_125811.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
een opening met een groot + klein gat (links onder) vind je dikwijls terug om iets vertikaal op te hangen zonder dat je het nadien extra dient te klemmen
als alle kleine gaten in dezelfde richting staan, dan heb je hier de mogelijkheid om een plaat of onderstel onder de machine te schuiven
het kleine gat rechtsboven kan gebruikt worden om de plaat alsnog te immobiliseren (in de veronderstelling dat je er na het op de plaat plaatsen nog aan kan)
de wielen moeten de nodige draagkracht hebben, wat tot een bepaalde diameter leidt
daardoor komt de machine hoger te staan

1620126490042.png
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
In de poten van de machine is ruimte voorzien om in hoogte verstelbare voetjes te monteren. Op deze manier rust de machine dan ook op die 4 voetjes, dus wielen zouden dan toch ook moeten lukken?
Lijkt me ook... Mijn vorige en huidige machine had ik ook telkens op dergelijke voetjes staan, in de gaten die hierboven al getoond worden. Hammer/Felder levert ze ook gewoon, als je een transportset koopt zitten er ook 2 voetjes bij. Lijkt me geen issue om daar wielen onder te monteren (y) Eventueel een soort 'T' of iets zoals een excentrische nokkenas maken waarmee je onder de machine kan reiken om te rem daar op te spannen met een draaibeweging?
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
monteren (y) Eventueel een soort 'T' of iets zoals een excentrische nokkenas maken waarmee je onder de machine kan reiken om te rem daar op te spannen met een draaibeweging?
Daar zat ik ook aan te denken. ben alleen niet zo'n metaalwerker. nog maar eens even over nadenken
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil de machine graag wat hoger hebben dus dat komt me juist wel goed uit.
dit was van mijn kant een automatische bedenking
het belangrijkste is dat je er vooraf aan denkt
even breder denkend: met machines op wielen heb ik geen ervaring
ik weet niet of die, nadat de wielen geblokkeerd zijn, voldoende stabiel staan
over naar de collega's daarvoor
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
vreemd, ik dacht dat de behuizing hetzelfde zou moeten zijn?
Voor zover ik mij herinner is de Winner in het geheel iets omvangrijker.

Daar zat ik ook aan te denken. ben alleen niet zo'n metaalwerker. nog maar eens even over nadenken
Ik zou het zelfs gewoon uit hout durven maken, of een combinatie van de twee. Makkelijk te testen met een borstelsteel met stukje metalen stang erdoor of andere dingen die je in de werkplaats kan vinden. Nuja, hangt er ook vanaf hoe vaak je hem gaat verplaatsen. Als dat 1x per maand is of iets dergelijks, is even met je hand er onderin reiken ook geen ramp natuurlijk. Even een balkje eronder voor de zekerheid 😄

Ben zelf ook wel benieuwd naar de stabiliteit van dergelijke wielen met rem op de draaikrans. @Fluo heeft er toch een positieve ervaring mee heb ik begrepen.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ben zelf ook wel benieuwd naar de stabiliteit van dergelijke wielen met rem op de draaikrans. @Fluo heeft er toch een positieve ervaring mee heb ik begrepen.
Ja hoor, ik gebruik die ook op mijn lintzaag en vlak/vandiktebank. Rollen perfect, zelfs wanneer er wat vuil in de weg ligt.
Bij de lintzaag gebruik ik de remmen altijd omdat je toch duwt naar de machine, hetzelfde wanneer ik ga vlakken. Als ik enkel het vandikte stuk gebruik zet ik de remmen niet op omdat je niet duwt tegen de machine
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ben zelf ook wel benieuwd naar de stabiliteit van dergelijke wielen met rem op de draaikrans.
Hier ook hele positieve ervaringen met zwenkwielen.
Je moet je wel bedenken dat de machine zodanig zwaar is dat deze niet zomaar gaat lopen. Er rust flink wat gewicht op die 'm wel op zijn plek houdt. Zelfs zonder dat de rem erop staat.
Ik zou mijn machines niet op een andere manier willen opstellen; ze staan stevig maar zijn toch mobiel. En snel te verplaatsen: als ze al op de rem staan even een schopje tegen de wielen en rijden maar. Geen hefboom die je altijd weer moet zoeken of aan de andere kant van de werkplaats moet gaan halen zoals het systeem van Hammer zelf.
En het voordeel van zwenkwielen is dat je de machine op z'n plaats 360 graden kunt draaien. Is een te zagen/schaven balk te lang, even de machine een stukje draaien zodat je diagonaal in de schuur staat en klaar.

Hiervoor had ik een lichte tafelzaag (Elektra Beckum type bouwzaag) ook op wielen gezet, en die ging inderdaad wel eens aan de wandel. Maar die was qua gewicht een fractie van de machines waar we het hier over hebben.

Bij een machine met een klein frame eronder maar toch een hoog zwaartepunt wel meer uitkijken met wielen. Ik heb mijn kolomboormachine ook op wielen staan. Die wil bij het verrijden wel eens minder stabiel zijn als je over een drempeltje gaat. Maar dat frame eronder is maar iets van 50 x 50 cm en de machine is (doordat hij op een kast staat) 2 mtr hoog + ook zo'n 100 kg. Dus een flink gewicht bovenin de machine hoog boven een smal onderstel, dus dat is logisch.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ondertussen de zaag reeds gebruikt voor enkele projecten, waarvan eentje om het wat praktischer te maken rond de zaag.

Jullie weten dat ik slechts weinig plaats heb, dus elke vierkante centimeter moet benut worden ;)
Als eerste een soort beugel om de afkortaanslag te bewaren als ik die niet nodig heb.
20210527_083447.jpge20210527_083507.jpg

Dan heb ik ook nog een kastje gemaakt om zaagbladen, accessoires en ander materiaal bij de hand te hebben.

20210527_083526.jpg20210522_085746.jpg20210527_083535.jpg20210522_085733.jpg20210522_085815.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.