Keuze voor Hammer K3

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Nee de voor- en achterzijde zeg maar. Aan de zijkanten is er maar pakweg een centimeter spatie, terwijl aan de andere kanten een dikke 5 cm zit.

20210501_145408.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
die extra staäfstand tot de zaag is niet handig
beter de machine links helemaal tegen de rand zetten
@Fluo, dat onderstel heb je gekocht ?
ik veronderstel dat het zo breed is om voor verschillende machinebreedtes bruikbaar te zijn
als dat technisch mogelijk is, zou ik de overbreedte er af zagen, zodat er in totaal slechts 1 cm speling over blijft
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik heb het onderstel zelf gemaakt hoor en die ruimte is by design om het roteren van de wielen te te laten. Op deze manier moesten de armen waar de wielen aan bevestigd zijn niet langer worden. Zo win ik wat in diepte en wordt het geheel wat breder, wat juist goed is aangezien de machine zelf nog een stuk breder is.

Misschien maakt deze foto het wat duidelijker?

20210503_125232.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Misschien maakt deze foto het wat duidelijker?
héél duidelijk
stif bedankt !
ik lees dat je er over nagedacht hebt, alles op een rijtje gezet hebt, en het voor jou beste ontwerp gemaakt hebt
(regelmatig bekijk ik jouw scheppingen, en het zijn mooie dingetjes > proficiat)
dit onderstel brengt me op nieuwe ideeën om mijn kolomboor te kunnen verplaatsen
die staat nu wieltjes zonder rem + keukenkastpoten
wanneer de boor te plaatse staat, draai ik die poten naar beneden zodat ze geen kant meer uitkan
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt!

Ik heb deze wielen gebruikt op al mijn onderstellen. Eens je ze vastzet kunnen ze niet meer rollen en zwenken, ideaal vind ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en ZotVanHout

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik wou voor mijn kolomboor twee vaste vielen gaan gebruiken aan de achterzijde, die net boven de vloer zweven. Om dan aan de voorzijde een beugel te maken zodat ik hem met een Hammer hefboom kan verplaatsen. Maar nu ik deze wielen zie met geremde draaikrans denk ik dat ik toch van gedachte ga veranderen, goede tip!
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik denk dat onze 'Hammers' met dezelfde lichting naar Nederland zijn gekomen Bjorn :)

Ik denk nog na over een onderstel. Ik zou de zaag wel wat hoger willen hebben dus misschien dat ik iets maak met de wielen er helemaal onder.

wat heb jij als plaat onder de zaag gebruikt? is dat alleen hout of zit er nog metaal onder verstopt?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Proficiat met deze mooie machine!

Wil je misschien dat ik de titel van het topic aanpas? Het is meer Hammer dan Harvey geworden en kan de gebruikers van de zoekmachine op weg helpen.....

Fons
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Proficiat met deze mooie machine!

Wil je misschien dat ik de titel van het topic aanpas? Het is meer Hammer dan Harvey geworden en kan de gebruikers van de zoekmachine op weg helpen.....
Dankuwel, dat mag zeker. Misschien dat ik dit dan in de toekomst ook aanvul met mijn bevindingen en eventuele jigs ofzo
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Nee, links 1 stuk en rechts 2 aangezien ik op de schemas gezien had dat de rechter voor/achter poten niet op 1 lijn stonden

Ik wil de zwenkwielen eigenlijk wel rechtsreeks onder de poten zetten. het enige nadeel is dan dat de rem van 2 van de wielen natuurlijk altijd de verkeerde kant op staan om ze makkelijk op- of van de rem te doen
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik wil de zwenkwielen eigenlijk wel rechtsreeks onder de poten zetten. het enige nadeel is dan dat de rem van 2 van de wielen natuurlijk altijd de verkeerde kant op staan om ze makkelijk op- of van de rem te doen
Klopt, dan zit de "klep" van de rem onder de machine en kan je er moeilijk aan. Wel een stuk goedkoper dan een volledig onderstel bouwen
 

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
145
28
Ja, en veel compacter. Zijn er forummers die hier ervaring mee hebben?
Ik gebruik een palletwagen voor K3 & A3. Daarmee heel mobiel en ook handig als er een pallet hout binnenkomt. 2e hands voor 100 euro te vinden.

Ik heb altijd begrepen dat het beter is zo’n machine van 350 kg van zijn wielen af te halen als hij stil staat. Dat er niet continu druk op de wielen staat. Voor mijn werktafel heb ik dit soort wielen. Bora Workbench Caster Kit / Wielenset 4 stuks Versie II extra sterk uitgevoerd! bij GereedschapPro Deze set kan niet eens het gewicht van de K3 aan.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik denk nog na over een onderstel. Ik zou de zaag wel wat hoger willen hebben dus misschien dat ik iets maak met de wielen er helemaal onder.
Dat heb ik ook gedaan bij mijn zaagtafel (Harvey) en vlakvandiktebank (A3-31). Zie hier en hier voor foto's van de onderstellen. In het begin lijkt het alsof het wat te hoog is, maar nu weet ik niet anders en blijkt het juist een hele fijne hoogte. Laatst nog bij mijn vader aan het zagen geweest en ik kreeg gewoon last van m'n rug doordat ik te laag leek te staan werken...
Ik wil de zwenkwielen eigenlijk wel rechtsreeks onder de poten zetten. het enige nadeel is dan dat de rem van 2 van de wielen natuurlijk altijd de verkeerde kant op staan om ze makkelijk op- of van de rem te doen
Ik heb er dezelfde wielen onder zitten als Bjorn laat zien. Bij mij is de praktijk dat ik beide machines eigenlijk nooit op de rem heb staan. Alleen bij schulpen of schaven van heel zwaar hout. En dan ook nog alleen 2 van de 4, dus dat de wielen die onder het onderstel verdwijnen is geen probleem (iig bij mij niet).
Let er wel op dat je geen kleinere wielen koopt, dan rolt het niet soepel meer.
Ik heb altijd begrepen dat het beter is zo’n machine van 350 kg van zijn wielen af te halen als hij stil staat. Dat er niet continu druk op de wielen staat.
Je moet inderdaad wielen kopen die daar tegen kunnen. De simpelere meubelwielen van oa de bouwmarkt kunnen dat inderdaad niet aan. De getoonde wielen kunnen dat wel en zijn er juist voor gemaakt (zg zwaarlastwielen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.