Keuze voor Hammer K3

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi,
De reden dat de zaag naar rechts kantelt is voor de veiligheid (denk ik).
Als je de roltafel gebruikt om iets af te korten of een rand van een plaat af wilt zagen met een schuin zaagblad, dan valt de zaagrest op de tafel onder het zaagblad. Als het zaagblad naar links kantelt, valt de zaagrest op het draaiende zaagblad en kan dan af geschoten worden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor het naar rechts kantelen gaat ook een praktische reden zijn. De motor zit rechts van het zaagblad. Links is geen plaats vanwege de roltafel. En vermits de motor naar beneden moet kantelen, kan het zaagblad enkel naar rechts draaien.
En hier nog een demonstratie van het dadosysteem:Felder "dado" groef frees systeem
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik weet niet wat voor freesmachine je gebruikt, maar als daar een frees van 180mm gebruikt kan worden is dat wel een flinke...

Dit blad gebruik ik op een deWalt. Het is gewoon een zaagblad, maar met extra brede tanden en een vlakke zaagsnede.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
De zaag kantelt naar rechts, dus eigenlijk richting het te zagen stuk en waar je handen zijn. Dat is anders dan wat ik gewoon ben en lijkt mij een stuk minder veilig, of heb ik het verkeerd voor?
een aanvulling bij wat de collega's reeds schreven - en waarmee ik het eens ben -
aan wat jij gewoon bent, ben ik niet gewoon
heb altijd een zaag gehad die naar de breedtegeleider kantelde, dus naar rechts
sinds ik een wagen heb, zaag ik vooral met de wagen, en zelden aan de rechterkant
mogelijks zaag jij overwegend smalle breedtes
als het oorspronkelijke hout breed genoeg is om het op de wagen te klemmen, dan zet je het eerst op de gewenste breedte tegen de breedtegeleider
nadien hoef je enkel de wagen gelijkmatig vooruit te duwen om een mooie snede te bekomen
Voor mijn huidige Dewalt zaag heb ik een dadoset die ik toch wel nu en dan gebruik.
hiermee heb ik geen ervaring
om met de zaag groeven te zagen heb ik een groeffrees met wegwerpmesjes
het is wel een vaste breedte van 8,3 mm
voor op de freesas heb ik een van 8 tot 15 mm verstelbare frees, eigenlijk 2 frezen met tussenringen
die geeft een resultaat dat in vergelijking met de groeffrees met wergwerpmesjes ondermaats is
als een dadoset op hetzelfde principe als mijn verstelbare frees stoelt, dan gooi je het misschien best over een andere boeg
maar of er verstelbare groeffrezen met wegwerpmesjes voor op de zaagas bestaan, weet ik niet
in ieder geval moet de tafelopening aan de zaag hierop voorzien zijn
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik weet niet wat voor freesmachine je gebruikt, maar als daar een frees van 180mm gebruikt kan worden is dat wel een flinke...

Dit blad gebruik ik op een deWalt. Het is gewoon een zaagblad, maar met extra brede tanden en een vlakke zaagsnede.
Lurem CB310SL... dat mag net denk ik. Maar zo blad weegt natuurlijk niet zoveel, dus dat scheelt ook natuurlijk.

oké is wel een handig iets zo’n zaagblad. Groeven maken op de zaagtafel werkt wel lekker snel altijd qua instellen enzo.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De kantelrichting vh zaagblad, dat ondervind je alleen bij smalle stukken. Denk ook dat het bij de meeste zagen zo werkt? Ik gebruik in de praktijk veel vaker de roltafel dan de geleider eigenlijk. Zo blijf je ook ver weg van het zaagblad, en sta je nooit in de vuurlinie als je ooit een terugslag krijgt.

Mijn machine heeft de dado as niet, maar ook voor de standaard as zijn er zaag/freeskoppen verkrijgbaar waarmee je tot 20-22 mm breedte kan gaan iirc. Ik heb zo 2 types, Leitz en Hammer. Zal het morgen even bekijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik zit een beetje met een vergelijkbare keuze. Ik twijfel nog tussen de Harvey 110SE-30 en de Hammer K3 Winner.

het voordeel van de Harvey is dat je er voor 279,- een Dadoset bij hebt én dat de machine op voorraad is en dus snel te gebruiken. het nadeel is dat de roltafel een (dure) optie is €1099,- en de totaalprijs heel hard oploopt.

De Hammer is al voorzien van de roltafel. de voorbereiding voor de groeffrees (als alternatief voor de dado) is nog te betalen maar de groeffrees zelf is mi weer schreiend duur. Nadeel van de Hammer is de lange levertijd (5 maand).

Voor mij dus vooral de keuze wat ik liever heb, een roltafel of een dadoset. Ik neig dan toch naar de roltafel omdat ik op mijn freestafel prima sleuven kan frezen en dit als hobbyist ook niet woest veel zal doen. Ik neig dus eigenlijk naar de Hammer... maar die levertijd is zo jammer...

Is er een groefzaag die op de Hammer past?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
I stand corrected: De Hammer set die ik heb gaat tot 15mm, met de uitbreiding tot 19,5 mm. Het verstelbare Leitz zaagblad tot max 10mm.

Hm.JPG
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
het voordeel van de Harvey is dat je er voor 279,- een Dadoset bij hebt én dat de machine op voorraad is en dus snel te gebruiken. het nadeel is dat de roltafel een (dure) optie is €1099,- en de totaalprijs heel hard oploopt.
Bruine_beer hier op het forum was niet tevreden over zijn Harvey roltafel, meen ik mij te herinneren. Het is en blijft ook een zeer groot minpunt dat die zich zo ver van het zaagblad bevindt, ipv ertegen zoals het eigenlijk hoort te zijn.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik realiseer mij wel net dit topic van een tijdje geleden:


De eerste eigenaar zei indertijd van niet, maar het lijkt erop dat mijn B3 wel de optionele as heeft. Excuses voor de verwarring :rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zie mijn tweede post met link, boven die van jou. Het zou mooi zijn als iemand met een K3/B3 met standaard as deze afstand zou kunnen opmeten, maar het lijkt er alleszins op dat mijn machine wel de optionele as heeft.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Zie mijn tweede post met link, boven die van jou. Het zou mooi zijn als iemand met een K3/B3 met standaard as deze afstand zou kunnen opmeten, maar het lijkt er alleszins op dat mijn machine wel de optionele as heeft.
Als er een verwijderbare flens op de as zit, waardoor het zaagblad dus opschuift naar rechts, dan is het de optionele as. Staat ook in het artikel van Benchworks. De flens zit op de 2 meeneempennen die de groeffrees op zijn plaats moeten houden bij het remmen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Bedankt, Gevasi! Dan heb ik de optionele dado-as, case closed (y)

Topic link van het filmpje:

 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Voor het naar rechts kantelen gaat ook een praktische reden zijn. De motor zit rechts van het zaagblad. Links is geen plaats vanwege de roltafel. En vermits de motor naar beneden moet kantelen, kan het zaagblad enkel naar rechts draaien.
Dat dus inderdaad. Ik ben zelf bezig met een poging een zaagtafel te bouwen met een handcirkelzaag als basis. Bij mij zit de motor links (zaag op zijn kop). En dat is niet heel handig, omdat ik ook wil proberen een roltafel toe te voegen. Het alternatief is een roltafel die op afstand van het zaagblad zit, maar dat vind ik eigenlijk niks. Die moet dan een fractie boven de tafel uitsteken, en hoe dan ook is het werkstuk vlak bij de zaag niet ondersteund. En ook schulpen met behulp van de roltafel is niet mogelijk.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Dat is waarschijnlijk wel te doen, maar niet heel eenvoudig. Je moet dan denken aan de hardheid van het blad, dus waarschijnlijk heb je een speciale boor nodig. Denk dan aan iets met diamant / CBN inleg of HM (bijv. een glasboor).

Zelf zou ik even bij RS tools navragen of ze ook een variant met gaten voor meenemers hebben, want die hebben ze in ieder geval in heel veel andere zaagbladvarianten zo op voorraad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.