keuken met eiland op pootjes

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.314
346
Heelsum
De kabels zitten al klaar in de tegelvloer: 1x 5G2,5 (misschien zelfs 5G4) en 2x 3G2,5.
Pootjes zijn onderaan maar 35mm diameter dus het zal een extra valse holle poot worden.
door de poten van de keuken was wl het strakst geweest maar vergt ook wel detail planning vooraf en de pootjes worden dan wel dun denk ik. dus kwetsbaar.

Waar plaats je de extra holle poot?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.419
734
Moordrecht
Nu wij onze keuken ook hebben laten bouwen, kan ik dit soort dingen ook heel veel meer waarderen.. Creatieve oplossingen, om dingen heen bouwen, kasten echt naar eigen indeling, net zo breed en groot als ik ze wil hebben en een afwerking die ver boven niveau is. Ik heb 1 puntje wat ik iets minder vind, maar dat is nu niet meer op te lossen zonder de halve keuken uit elkaar te halen. Nu heeft de man zich echt al helemaal uit de naad gelopen, en met z'n vrouw in het ziekenhuis, dat 'm dat vergeven is. En dan nog moet je er goed naar kijken..

Ik ben erg benieuwd naar het eindproduct!

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
door de poten van de keuken was wl het strakst geweest maar vergt ook wel detail planning vooraf en de pootjes worden dan wel dun denk ik. dus kwetsbaar.

Waar plaats je de extra holle poot?
Kabels door een poot was zeker strakker maar dat leek me niet haalbaar. Ik wil de poten gealigneerd met de kasten en het eiland gealigneerd met de kastenwand. Dat betekent dus dat er maar enkele mm speling is voor waar de poten komen. Planning is geen probleem, maar iedereen de planning laten volgen …
Ik gaf maanden geleden de locatie voor de kabels door aan de elektrieker die de kabels op de vloerplaat vastschiet.
Vervolgens komt er iemand anders de muren bezetten waardoor de maat al 1-2cm verandert.
Vervolgens komt er iemand anders PUR op de vloer spuiten en die laat de kabels “ergens” omhoog steken.
Vervolgens komt er iemand anders vloerverwarming prikken en die laat de kabels ergens tussen de leidingen komen.
Vervolgens komt er iemand anders chape leggen.
Vervolgens komt er iemand anders tegelen.
En dan kom ik en moet ik hopen dat de kabels zitten waar ik ze gevraagd had 🙄.

Het eiland heeft een rij kasten van 60 en een rij van 30.
In de middenste kasten heb ik een minder diepe lade en een schacht van een 10-tal cm diep waar de afvoer van de dampkap en de elektrische aansluitingen komen. Daar komt dus ergens de extra valse poot.

• Haha
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.314
346
Heelsum
Kabels door een poot was zeker strakker maar dat leek me niet haalbaar. Ik wil de poten gealigneerd met de kasten en het eiland gealigneerd met de kastenwand. Dat betekent dus dat er maar enkele mm speling is voor waar de poten komen. Planning is geen probleem, maar iedereen de planning laten volgen …
Ik gaf maanden geleden de locatie voor de kabels door aan de elektrieker die de kabels op de vloerplaat vastschiet.
Vervolgens komt er iemand anders de muren bezetten waardoor de maat al 1-2cm verandert.
Vervolgens komt er iemand anders PUR op de vloer spuiten en die laat de kabels “ergens” omhoog steken.
Vervolgens komt er iemand anders vloerverwarming prikken en die laat de kabels ergens tussen de leidingen komen.
Vervolgens komt er iemand anders chape leggen.
Vervolgens komt er iemand anders tegelen.
En dan kom ik en moet ik hopen dat de kabels zitten waar ik ze gevraagd had 🙄.

Het eiland heeft een rij kasten van 60 en een rij van 30.
In de middenste kasten heb ik een minder diepe lade en een schacht van een 10-tal cm diep waar de afvoer van de dampkap en de elektrische aansluitingen komen. Daar komt dus ergens de extra valse poot.
haha ik denk dat je gelijk hebt... als je niet alles in eigen beheer hebt: no go

• Leuk

jorisvh

Post veel
Ondertussen zo goed als klaar met de plaatsing

Kolommen ter plaatse monteren en plaatsen. Links komt koel/vries combo, rechts oven en micro. Tenso verbinders om de kasten makkelijk te aligneren. Kasten staan op Hettich korrekt verstelbare plintvoeten. Bodem zit 5cm hoger en rug 5cm naar voor ventilatie, zo is later geen lelijke plintrooster nodig.
1739558098184.jpeg
Dan de bovenkasten. Die zitten met Hettich SAH216 kastophangers (zitten achter de rug) aan een rail. Op de 15mm gaten voor verstelling komen nog dopjes. Telkens een verticale sierlijst ertussen (alweer tenso).
IMG_3265.jpeg
Dan de onderkasten, zelfde plintvoeten, met telkens een verticale sierlijst.
VLNR: kast met planken, spoelbakkast (komt aansluiting vaatwasser en afvalsortering in), nis voor vaatwasser, kast met legplanken.
IMG_3266.jpeg
Dan het begin van het eiland op pootjes. Bodemplaat op de grond gelegd om boorgaten af te tekenen. Gaatjes boren (niet te diep - vloerverwarming ⚠️) en pootjes vastschroeven met RVS stokeinden.
IMG_3268.jpeg
Daarop komt de bodemplaat (mpx 25mm) en de eilandkasten. ~60cm diepe kasten voor lades aan de keuken zijde en ~30cm diepe aan de eetkamer zijde. Bovenaan een mpx 25mm ter ondersteuning van de ontbijtbar met 1 centrale conische poot.
610be974-bd34-45ab-847b-769bae84ff02.jpeg dbb1ae7a-ab5d-44ee-ab68-b4885c85f6ef.jpeg
Dan toestellen, fronten, …
De fronten met de verticale lijsten kunnen met gewone 110gr scharnieren net geen 90gr open (kon nergens info vinden over hoe ver een front naar voor komt bij openen en hoopte dat het net ging lukken maar niet dus 🙄).
1739617245899.jpeg IMG_3280.jpeg
Elektriciteitsleidingen zitten voorlopig in een 50mm PVC afvoerbuis. De tegelman komt het gat nog wat opgieten met voegmortel want om het volledig weg te stoppen zou ik een 90mm buis moeten gebruiken. Daarna vervang ik door een gefineerde buis.
1739618565658.jpeg
ToDo:
  • Fronten voor koel/vries maken en plaatsen (daar komt een verticale lijst in verstek aan als greep)
  • 155gr scharnieren bestellen voor de fronten met de sierlijsten
  • Afwerkplaat met ingefreesde LED-strip voor onder de bovenkasten maken en plaatsen
  • Enkele stopcontacten in het eiland (rond.io unifit)
  • Werkblad en ontbijtbar laten opmeten en plaatsen door steenkapper
  • Legplank met ingefreesde LED-strip onder de bovenkasten maken en plaatsen (na werkblad en tegels op spatwand)
  • Kookplaat met dampkap plaatsen en aansluiten (na werkblad)
  • Afwerkzijde rechts van bovenkasten (na werkblad)

Laatst bewerkt:

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
39
20
Mooie vooruitgang, echt vakwerk!

Hoeveel speling hou je tussen de deuren en tussen deuren en afwerk panelen? Ik zie dat je overal witte kantenband op de kasten hebt, ik heb altijd schrik dat het wit van de kast te zichtbaar gaat zijn tussen de spleten? Maar maak me misschien druk om weinig, of ik ben de enige die het ziet :)

• Leuk

jorisvh

Post veel
Hoeveel speling hou je tussen de deuren en tussen deuren en afwerk panelen? Ik zie dat je overal witte kantenband op de kasten hebt, ik heb altijd schrik dat het wit van de kast te zichtbaar gaat zijn tussen de spleten? Maar maak me misschien druk om weinig, of ik ben de enige die het ziet :)
In het algemeen 2mm frontvoeg.
Tussen lades boven mekaar 3mm (met 2mm durven zwaarbeladen lades al eens botsen als ze tegelijk geopend worden).
Had korpussen met dezelfde kantenband als de fronten voorgesteld, maar klant heeft wit gekozen. Was ‘maar’ een paar 100€ verschil maar als je aan het bouwen bent moet je natuurlijk elke dag een paar van dat soort keuzes maken dus altijd ja zeggen maakt op het eind van de rit een serieus verschil ....
In de praktijk zie je de korpussen bij 2mm voeg nauwelijks. Zeker niet hier met werkblad en afwerkpanelen die 3cm naar voor komen t.o.v. de fronten.

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.