keuken met eiland op pootjes

jorisvh

Post veel
Alvast een update na de voorbereidingen

Massieve pootjes Sapeli
8 kleintjes voor het eiland en 1 grote voor de ontbijtbar (uit 2 delen)
IMG_3236.jpeg
PBD40 heeft niet genoeg boorhoogte? Effe verbouwen om de centerpunten te boren. Ik draai er stokeindes in om ze te bevestigen op een jig waarmee ik kan “draaien” op de formaatzaag
1739016357361.jpeg
Foto van vorig project ter verduidelijking:
1739017042792.jpeg
Resultaat:
1739016943492.jpeg

Basis voor eiland en ontbijtbar
Bestaat uit 25mm multiplex. ABS kant Shinnoki terra sapele aangelijmd met watergedragen contactlijm
1739017325776.jpeg1739017351821.jpeg
Heb ze achteraf nog een laag Rubio Monocoat OilPlus2C kleur mahogany gegeven ter bescherming en om ze minder opvallend te maken (al moet al op de grond gaan liggen om die plaat te zien)

jorisvh

Post veel
Kasten

Puzzel geleverd
IMG_3244.jpeg
De korpussen zet ik in mekaar met Lamello tenso + schroeven
De regels krijgen mannelijke tenso’s en de onderregel gaten voor de inslagpluggen van de Hettich korrekt verstelbare pootjes
IMG_3250.jpeg

De stijlen krijgen 10mm groeven voor de ruggen, vrouwelijke tenso’s en gatenpatroon voor scharnieren, ladegeleiders en legplankdragers.
IMG_3252.jpegIMG_3251.jpeg
Gatenpatroon doe ik met een Blum stangenmal. Zeker als er identieke kasten bij zijn gaat dat erg snel. Kan ook in gemonteerde kasten maar ik doe het liever op losse panelen.

De kleine kasten zijn gemonteerd. De kolomkasten zet ik ter plekke in mekaar.
Vrijdag alles verhuisd om maandag met de installatie te beginnen.
IMG_3255.jpeg
Links de multiplex platen voor het eiland (met mahogany olie) en de zijwanden voor de kolommen. Dan de gemonteerde onderkasten, bovenkasten en eilandkasten., dan de dozen met Blum legrabox lades.

Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Vigier en saelensbjorn

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.841
822
Antwerpen
mooi verslag

veel groter mocht de opdracht niet zijn geloof ik, lettend op de grootte van je werkplaats (afgaande op spaarzame foto’s van je werkplaats)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.754
2.443
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik gok op een ondiepe plank op bepaalde plekken
het zijn 3 volledige families gatenrijen
de ondiepe planken zou ik bovenaan leggen
als klant zou ik vooraf uitmaken of de rijen bovenaan volledig worden
het zou mij storen om voor ondiepere planken gaten te zien die ik niet gebruik
als maker zou ik het mijzelf gemakkelijk maken door om de 32 mm gaten te maken
het is mij reeds voorgevallen dat klanten nadien vragen om gaten bij te maken ☹️
Zelf heb ik niks met kastjes - ik geloof in laden
voor onderkasten +2
klant denkt geld uit te sparen door daar geen schuiven (;)) te laten steken
na een tijd beseffen ze dat ze op de knieën moeten om tot achteraan te kunnen reiken
waarna ze de legplanken voor 1/3de van de diepte gebruiken
sommigen lossen het handig (?) op door bakken op de legplanken te zetten, en daarin hun spullen te stoppen
tot iemand de bak er te ver uit trekt :ROFLMAO:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.754
2.443
Klein-Brabant, Vlaanderen
aanvulling
de tendens naar minimalisme leidt er toe dat schuiven achter deurtjes weggestopt worden
of schuiven achter schuiven
ik krijg er het :poop: van dat ik eerst een grote schuif moet open trekken, en daarna nog een kleinere om uiteindelijk te kunnen pakken wat ik hebben wil
het is mij conchita . . . dat ik op 2 kleinere fronten moet kijken ipv 1 groot

jorisvh

Post veel
waartoe 3 gatenrijen ?
In keukenkasten van 60cm diep voorzie ik altijd 6 plankdragers per plank. Je weet nooit wat je klant er op zet. Een collectie gietijzeren potten en ovenschalen kan behoorlijk zwaar worden.

Gaatjes op 1/3, 1/2 en 2/3 kasthoogte en dan telkens +/-32mm moet echt wel volstaan.

Natuurlijk zijn lades handiger in onderkasten maar alles heeft zijn prijs en ooit is het op. Er zijn in de hele keuken maar 2 onderkasten met legplanken.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.731
511
Dordrecht
Dat vond ik ook toen ik het ooit ergens voor het eerst zag 🤪

Bekijk bijlage 153455
Zitten bij Ikea die 3 rijen er niet in omdat ze nodig zijn voor montage van andere zaken dan planken zoals laderails e.d?
Was me eerder al eens opgevallen en dat leek mij de logica aangezien Ikea nooit een gat teveel boort als het niet nodig is, maar ik heb nooit Ikea keukens in elkaar geschroefd, dus zeker weten doe ik het niet

jorisvh

Post veel
Bij Ikea dient de middenste rij zowel voor de achterste bevestiging van ladegeleiders als voor legplankdragers.
Met een hoge kwaliteit spaanplaat (hier Finsa Superpan met HDF laagje) is het wellicht volstrekt overbodig maar ik ben nogal van overkill.
Er is in de Blum corpus configurator een vinkje voor voorzien dus zo exotisch zal het niet zijn om 3 gatenrijen te voorzien voor legplanken.
1739100533255.png

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.325
350
Heelsum
Ah juist, op het plan van de architect stond de spoelbak in het eiland (toen was niet beslist dat het op pootjes zou komen).
We hebben de natte zone naar de kastenwand tegen de muur verplaatst.
In het eiland is dus enkel 3f stroom voor de kookplaat/dampkap en 1f voor enkele stopcontacten nodig. Die denk ik in een gefineerde pvc buis oid te verstoppen maar dat zal ter plekke geïmproviseerd moeten worden. Eerst maar even kijken waar de kabels terecht gekomen zijn en welke diameter nodig is.
elektra in een poot verwerken?

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.731
511
Dordrecht
Bij Ikea dient de middenste rij zowel voor de achterste bevestiging van ladegeleiders als voor legplankdragers.
Met een hoge kwaliteit spaanplaat (hier Finsa Superpan met HDF laagje) is het wellicht volstrekt overbodig maar ik ben nogal van overkill.
Er is in de Blum corpus configurator een vinkje voor voorzien dus zo exotisch zal het niet zijn om 3 gatenrijen te voorzien voor legplanken.
Bekijk bijlage 153459
Kwaad kan het sowieos niet en als het paneel cnc wordt geboord dan zullen het de kosten ook niet zijn.
Blijkbaar is volgens Ikea 2 extra gaatje goedkoper dan een fatsoenlijk schap, dat zal geen superpan zijn..... 😁

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.732
3.391
Bij de huidige ikea corpussen dient het melamine om het houtmot bij elkaar te houden. Ik heb al meerdere keren deuvels in moeten lijmen om planken en laden ergens aan vast te kunnen maken.

jorisvh

Post veel
Nog wat beeldjes van de pootjes:

Om de tint van de Shinnoki Terra Sapele panelen zo goed mogelijk te benaderen heb ik eerst bijgekleurd met Rubio Precolor Easy Vintage Brown.
IMG_3261.jpeg
En vervolgens beschermd met een 50/50 mix van Rubio Monocoat OilPlus2C Mahogany + Walnut.
En voor de bevestiging in de vloer, gat 5mm, draad M6 getapt en dan een RVS stokeind er in met CA-lijm.
IMG_3262.jpeg IMG_3260.jpeg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.