isolatie zagen

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
667
320
Het Groene Hart
  • Leuk
Waarderingen: Ben_Douglas

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.161
938
Nootdorp
ik heb vele platen gesneden met een lang stanley mes en een liniaal. Mesjes gaan snel bot, het werkt wel en er komt niet veel stof vrij.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.699
3.364
Als je met 2 platen op elkaar werkt, blijft de eerste laag niet hangen. Dat werkt wel bij daken waar je een goot bij de rand moet maken. Dan gebruiken we 2 x8cm. Dan kan je de top laag onder 45 graden afzagen.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
284
62
Oss
Eerst zover mogelijk inzagen met handcirkelzaag en dan met reciprozaag, alligatorzaag of handzaag laatste stukje.
Of eventueel kettingzaag.

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
501
165
Apeldoorn
Ik moet wat pir platen van 160mm op maat maken en er schuine kanten aan zagen. Met een gewone handzaag vond ik het niet erg vlot gaan. Iemand ervaring met betere spullen?
Ik weet niet of het al gemeld is, maar een lintzaag met een blad voor lichte metalen.

Ik heb onlangs ruim 100m2 140mm pir geplaatst/gezaagd en heb alles van handzaag, tot invalzaag, tot recipro geprobeerd. Alles werd razend snel bod, zaagde niet mooi recht of gaf sowieso een grof zaagbeeld.

Mijn oude elektra beckum lintzaag met blad voor lichte metalen was de oplossing, snel, nauwkeurig en een heel mooi strak zaagbeeld.

Edit; snijden met een stanley mes kan ook, maar vond ik al lastig op 140mm, laat staan op 160mm..
Edit 2: Zag dat Emilio het al geopperd had, maar het is bij verre de beste oplossing.

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
501
165
Apeldoorn
Maar hoe krijg je die lintzaag dan op zolder? Mijn lintzaag weegt 200 kg.
Tja, das een lastige. Mijn lintzaag, incl onderstel weegt maar iets van 50, maar evengoed teveel om even naar boven te tillen. Dus bij mij heb ik eerste alle hele platen verwerkt, daarna heb ik de zaagstukken opgemeten, beneden (in de deel) afgetekend, gezaagd en vervolgens boven verwerkt. Is dat geen optie voor je?

Anders op marktplaats een goedkope en lichtere lintzaag kopen, het spul zagen en als je klaar bent de zaag weer verkopen. Doe ik ook met allerlei gereedschap wat ik hier maar één keer nodig heb. En meestal kom ik weer op 0 uit, op wat verbruiksmateriaal na.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.