Helemaal begrijpelijk vanuit jouw standpuntVoor het werk dat ik doe zou ik nooit de prijs van een festool kunnen verantwoorden. Maar zoals ik al eerder in dit soort gesprekken heb gemeld ben ik tevreden gebruiker van scheppach. Maar ben meer een bouwer en doe niet aan meubel maken.
Ik ben ook geen Bosch fan, daarnaast ben ik ooit begonnen net Festool, die toen als enige nog de invalzaag maakte en die rails bevallen me beter.(ik verleng niet of nauwelijks) Makita zou daarom mijn tweede keus zijn boven Bosch, maar dat is zeer persoonlijk.Ik denk niet dat je snel een verkeerde keus zal maken als je kiest uit bosch mafell makita of festool. Mijn oudste festo machines zijn van ongeveer 1990 Ja ik was toen dealer van festo en later festool. Dus ik heb makkelijk praten. Of de huidige machines net zo goed zijn als toen durf ik niet meer te zeggen. Ik ben er zeer tevreden over. Bosch moet ik niet. Niets met de kwaliteit maar een gevalletje uit het verleden. Mafell is de hoogste in prijs en makita een hele mooie machine.
Ben ik toch nieuwsgierig; waarom panasonic boven milwaukee? Ik ben meer dan tevreden over wat ik heb van pana, maar het programma van Milwaukee is zoveel uitgebreider....Het is ook een beetje wat je gewend bent denk ik. Ik heb op stage met een festool 1400 bovenfrees ooit leren frezen en nu wil ik geen andere. Idem voor de delta schuurmachine terwijl vele zweren bij rupes. Schroefmachine heb ik dan weer van milwaukee. Net als mn slijptol en lamp en klopboormachine. Achteraf had ik liever de panasonic gehad maar ja als je accus uitwisselbaar zijn blijf je er vaak bij.
Mbt tot de invalzaag ben ik nog steeds erg te spreken over mn festool behalve de slang die telkens blijft haken e.d. als hij ooit stuk gaat ga ik voor de mafell. Die motor schijnt beter te zijn (of de beveiliging wat soepeler want als je te enthousiast zaagt in massieve balken wil die wel eens stoppen. Welke je ook kiest. Zorg voor een simpel doch precieze diepte instelling. Ideaal om pennen of kepen mee te maken.
Ik ben voor een invalzaag van scheppach (HBM) gegaan. Het zaagblad heb direct gewisseld. Voor een van ecotools. Ik heb ook een verlenging van de geleider er bij gekocht. Dit na mijn eerste uitglijder. De inval zaag wipte van de geleider. Eigen schuld maar het zaagblad was direct veilig in zijn huis.Poeh wat een enorm aantal aan reacties en feedback, een warm welkom, dank je wel allemaal voor ieders inzicht. Maakt veel dingen inzichtelijk en ook fijn om meerdere meningen te lezen.
Het is dus vrij duidelijk dat het een invalzaag gaat worden….
Nu nog het merk/type. Ik hoor verschillende merken voorbij komen: Festool, Bosch, Makita, scheppach, Mafell…. Maar welke te kiezen hahaha
Wat ik eruithaal bij ook wat nader onderzoek op het web:
- Festool en Mafell zijn profi categorie, daar is de prijs ook naar…
- Makita en Bosch ook wel vergelijkbaar en midden categorie
- Scheppach meer instapmodel
Ik ben geen doorgewinterde timmerman, maar hou van klussen en zelf dingen maken, maar het is niet dat ik elke week met de zaag in mijn hand zal staan, dus ik denk dat een Bosch of Makita dan prima zal zijn…?
Makita sp6000 was meer omdat deze wel goed word aangeboden incl geleiderails en een fijne opbergbox heeft. Maar heb me niet verdiept in de details …. Wellicht zeggen jullie echt uit ervaring, neem de Bosch? Twijfel twijfel![]()
Een invalzaag is niet geschikt voor het zagen van balken .
Wel voor plaatmateriaal.
Een cirkelzaag kan allebij maar plaatmateriaal is wat lastiger.
De stofafzuiging van een invalzaag is wel veel beter dan een cirkelzaag.