Invalzaag of cirkelzaag? Wat is de beste keus…

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
559
123
Voor het werk dat ik doe zou ik nooit de prijs van een festool kunnen verantwoorden. Maar zoals ik al eerder in dit soort gesprekken heb gemeld ben ik tevreden gebruiker van scheppach. Maar ben meer een bouwer en doe niet aan meubel maken.

Nico1984

Nieuw lid
2 mrt 2023
5
0
Drachten
Voor het werk dat ik doe zou ik nooit de prijs van een festool kunnen verantwoorden. Maar zoals ik al eerder in dit soort gesprekken heb gemeld ben ik tevreden gebruiker van scheppach. Maar ben meer een bouwer en doe niet aan meubel maken.
Helemaal begrijpelijk vanuit jouw standpunt 👍🏻 voor ieder werkt wat anders

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.316
3.448
Gaanderen
Ik denk niet dat je snel een verkeerde keus zal maken als je kiest uit bosch mafell makita of festool. Mijn oudste festo machines zijn van ongeveer 1990 Ja ik was toen dealer van festo en later festool. Dus ik heb makkelijk praten. Of de huidige machines net zo goed zijn als toen durf ik niet meer te zeggen. Ik ben er zeer tevreden over. Bosch moet ik niet. Niets met de kwaliteit maar een gevalletje uit het verleden. Mafell is de hoogste in prijs en makita een hele mooie machine.

• Leuk
Waarderingen: Nico1984

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Ik denk niet dat je snel een verkeerde keus zal maken als je kiest uit bosch mafell makita of festool. Mijn oudste festo machines zijn van ongeveer 1990 Ja ik was toen dealer van festo en later festool. Dus ik heb makkelijk praten. Of de huidige machines net zo goed zijn als toen durf ik niet meer te zeggen. Ik ben er zeer tevreden over. Bosch moet ik niet. Niets met de kwaliteit maar een gevalletje uit het verleden. Mafell is de hoogste in prijs en makita een hele mooie machine.
Ik ben ook geen Bosch fan, daarnaast ben ik ooit begonnen net Festool, die toen als enige nog de invalzaag maakte en die rails bevallen me beter.(ik verleng niet of nauwelijks) Makita zou daarom mijn tweede keus zijn boven Bosch, maar dat is zeer persoonlijk.

Mocht ik ooit een accu model kopen dan wordt het waarschijnlijk de Milwaukee. Ik ben aardig onder de indruk vsn de kwaliteit die ze maken en het zou zomasr op termijn mijn Panasonic kunnen gaan vervangen.

• Leuk

jorisvh

Post veel
hier nog een fan van de makita. ik heb de 2x18V accu versie.
ik gebruik ze om geleverde platen te verzagen tot hanteerbaar formaat voor verdere verwerking op de formatzaag en op maat zagen op de werf.
(bijna) niet voor massief, dan zou ik de 230V gekozen hebben.
(bijna) niet voor grote afkortklussen zoals parket. dat kan met wat hulpstukken maar vermits ik een afkortzaag heb is dat handiger.

begonnen met 2x1500 + koppelstukken om platen tot 2m80 te verzagen.
ondertussen een 1000 met haakse aanslag bij gekocht om plaat ”af te korten”.
een verstekgeleider heb ik niet. een beetje rekenen en 2 streepjes zetten is veel betrouwbaarder dan met een aanslag van 10-20cm breed een lengte van 100-200cm uitzetten.

enige minpunt is dat het extra dunne zaagblad van de accu versie moeite heeft met 1-2mm afzagen.
doordat het zo dun is kost zagen minder moeite en minder accu, dat is prima.
het blad is ook extra gedempt waardoor het niet trilt wat propere zaagsnedes aan beide zijdes geeft, zelfs in melamine en HPL.
maar bij 1-2mm afzagen heeft het blad te neiging om statisch te vervormen waardoor de snede niet perfect recht en haaks is. met een paar keer nalopen is het opgelost maar het stoort me.

• Leuk

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
51
16
33
Angerlo
www.instagram.com
Het is ook een beetje wat je gewend bent denk ik. Ik heb op stage met een festool 1400 bovenfrees ooit leren frezen en nu wil ik geen andere. Idem voor de delta schuurmachine terwijl vele zweren bij rupes. Schroefmachine heb ik dan weer van milwaukee. Net als mn slijptol en lamp en klopboormachine. Achteraf had ik liever de panasonic gehad maar ja als je accus uitwisselbaar zijn blijf je er vaak bij.

Mbt tot de invalzaag ben ik nog steeds erg te spreken over mn festool behalve de slang die telkens blijft haken e.d. als hij ooit stuk gaat ga ik voor de mafell. Die motor schijnt beter te zijn (of de beveiliging wat soepeler want als je te enthousiast zaagt in massieve balken wil die wel eens stoppen. Welke je ook kiest. Zorg voor een simpel doch precieze diepte instelling. Ideaal om pennen of kepen mee te maken.

• Leuk

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Het is ook een beetje wat je gewend bent denk ik. Ik heb op stage met een festool 1400 bovenfrees ooit leren frezen en nu wil ik geen andere. Idem voor de delta schuurmachine terwijl vele zweren bij rupes. Schroefmachine heb ik dan weer van milwaukee. Net als mn slijptol en lamp en klopboormachine. Achteraf had ik liever de panasonic gehad maar ja als je accus uitwisselbaar zijn blijf je er vaak bij.

Mbt tot de invalzaag ben ik nog steeds erg te spreken over mn festool behalve de slang die telkens blijft haken e.d. als hij ooit stuk gaat ga ik voor de mafell. Die motor schijnt beter te zijn (of de beveiliging wat soepeler want als je te enthousiast zaagt in massieve balken wil die wel eens stoppen. Welke je ook kiest. Zorg voor een simpel doch precieze diepte instelling. Ideaal om pennen of kepen mee te maken.
Ben ik toch nieuwsgierig; waarom panasonic boven milwaukee? Ik ben meer dan tevreden over wat ik heb van pana, maar het programma van Milwaukee is zoveel uitgebreider....

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.316
3.448
Gaanderen
Het verhaal dat ik ken over Panasonic is dat dit de enige fabrikant is die zelf de accu's maakt (en voor heel veel andere in vele modellen) En dat je dus altijd de beste accu techniek hebt.
Ik heb bewust voor milwaukee gekozen. Dat waren toen ik mijn keuze maakte naar mijn mening de beste accu boormachines die wij op voorraad hielden. De boorkoppen van Milwaukee zijn zeker niet de allerbeste in de markt.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
De kwaliteit van dw accu's kan ik bevestigen. Ik heb nog nooit een accu afgeschreven in 15 jaar tijd en de machines zijn echt flink gebruikt. Het probleem waar ik tegenaan loop is niet per se kwaliteit, maar eerder diversiteit. Er zijn simpelweg te weinig machines om het spectrum van werkzaamheden af te dekken, nog los van gebrek aan innovatie.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.316
3.448
Gaanderen
Er zijn verloopstukken om de ene accu op een ander merk machine te plaatsen. Soms prima oplossing en soms is die combi uit balans.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Volgens mij is ook dat met panasonic lastig. Niet recent gezocht, maar het is een minder gangbaar merk en dus minder volume en daardoor misschien minder interessant....?

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Poeh wat een enorm aantal aan reacties en feedback, een warm welkom, dank je wel allemaal voor ieders inzicht. Maakt veel dingen inzichtelijk en ook fijn om meerdere meningen te lezen.

Het is dus vrij duidelijk dat het een invalzaag gaat worden….

Nu nog het merk/type. Ik hoor verschillende merken voorbij komen: Festool, Bosch, Makita, scheppach, Mafell…. Maar welke te kiezen hahaha

Wat ik eruithaal bij ook wat nader onderzoek op het web:

- Festool en Mafell zijn profi categorie, daar is de prijs ook naar…
- Makita en Bosch ook wel vergelijkbaar en midden categorie
- Scheppach meer instapmodel

Ik ben geen doorgewinterde timmerman, maar hou van klussen en zelf dingen maken, maar het is niet dat ik elke week met de zaag in mijn hand zal staan, dus ik denk dat een Bosch of Makita dan prima zal zijn…?

Makita sp6000 was meer omdat deze wel goed word aangeboden incl geleiderails en een fijne opbergbox heeft. Maar heb me niet verdiept in de details …. Wellicht zeggen jullie echt uit ervaring, neem de Bosch? Twijfel twijfel 🤔
Ik ben voor een invalzaag van scheppach (HBM) gegaan. Het zaagblad heb direct gewisseld. Voor een van ecotools. Ik heb ook een verlenging van de geleider er bij gekocht. Dit na mijn eerste uitglijder. De inval zaag wipte van de geleider. Eigen schuld maar het zaagblad was direct veilig in zijn huis.
Ik ga nu ook een stabiele ondergrond maken om op te zagen. Ik heb nu 140 cm + 2 van 70 cm die ik aan elkaar kan koppelen. Een voordeel van een cirkelzaag is lijkt mij een direct zicht op het zaagblad.

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
51
16
33
Angerlo
www.instagram.com
Een invalzaag is niet geschikt voor het zagen van balken .
Wel voor plaatmateriaal.
Een cirkelzaag kan allebij maar plaatmateriaal is wat lastiger.
De stofafzuiging van een invalzaag is wel veel beter dan een cirkelzaag.

Waar een wil is is een weg. Ik heb ooit balken van 140 bij 140 met de 55mm festool invalzaag gezaagd. Wel fijn als de balken geschaafd zijn. Kwestie van een zuivere winkelhaak. Rondom zagen en het laatste stukje met een handzaag. Kan je mooie dingen mee maken hoor.

Bijlagen

• Screenshot_20230305_175750_Instagram.jpg
    Screenshot_20230305_175750_Instagram.jpg
    148,6 KB · Weergaven: 21

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.