Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen.... de Festool set is nog bij vele leveranciers te koop en ik zie ze ook nog gewoon in de Festool catalogus staan.Dat zou zonde zijn. Ik heb een tijd geleden een zobo gebruikt om gaten te boren in 600 jaar oude eiken kinderbinten om de bouten vd aanschervingen te verbergen en ik had er aan 1 genoeg voor de hele vloer. En dat hout was echt goed hard...
Ik heb zoals eerder aangegeven ook een setje van Ali ( welliswaar niet dezelfde als Roeland ) daarmee boor je nog geen gat in een pak boter.Ik lees hier veel dat je beter één keer kwaliteit koopt i.p.v. twee keer (of meer) rommel.
Anderzijds zie ik dat @Roeland met veel plezier gebruikt maakt van chinese boren en daar eigenlijk wel tevreden over is. Nu koppel ik Ali meestal met rommel en ik vind dit verwarrend.
Klopt. Maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Kwaliteit is nu eenmaal nooit goedkoop.Hoewel ik absoluut geen fan van Chinese spullen ben, moet je niet vergeten dat ze zeker wel ook heel goed spul kunnen maken.
En dat is dan het probleem bij Ali. Hoe moet je de kwalitatieve spullen eruit filteren? Als je naar de afbeeldingen kijkt, ziet alles er top kwaliteit uit...Maar je moet wel heel goed weten wat je koopt,
Iets realistischer is het om te denken dat de verkoopprijs voor een groot deel bepaald wordt door de overhead van marketing, ondersteuning en tussenpartijen in de verkoop...... prijs heeft helaas vaak weinig meer met kwaliteit te maken, die fabricagekosten verschillen bij (massa) productie echt niet enorm.Klopt. Maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Kwaliteit is nu eenmaal nooit goedkoop.
Als je op Ali shopt goed kijken naar het product maar vooral naar de bestellingen, als een product maar een paar keer is besteld door anderen zou ik het niet heel snel bestellen.Ik lees hier veel dat je beter één keer kwaliteit koopt i.p.v. twee keer (of meer) rommel.
Anderzijds zie ik dat @Roeland met veel plezier gebruikt maakt van chinese boren en daar eigenlijk wel tevreden over is. Nu koppel ik Ali meestal met rommel en ik vind dit verwarrend.
Dat zijn geen Zobo’s… De serienummers van de huidige Fortners beginnen met 2057--, terwijl de Zobo’s 496--- hadden.Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen.... de Festool set is nog bij vele leveranciers te koop en ik zie ze ook nog gewoon in de Festool catalogus staan.
Dit draadje bevat de info:Als je Zobo als zoekterm in de Festool catalogus intikt krijg je ze gewoon te zien.... en alle leveranciers hebben ze ook gewoon nog. Dus waar komt de info vandaan dat ze niet meer bestaan?
Je hebt sowieso chroomstaal en tungsten. Mij is verteld dat chroomstaal mooier snijdt, maar tungsten heeft een langere standtijd. Ik heb toen toch voor chroomstaal gekozen en de standtijd was echt stukken beter dan verwacht.De zobo boren liggen op voorraad bij Baptist. Forstner- en cilinderkopboren « Boren « Houtbewerkers « Baptist.nl
Er zijn volgens mij meerder kwaliteiten in zobo.