info forstnerboor

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
Hoi

Ik wou nog enkel forstnerboren aanschaffen. Ik weet dat iedereen de boren van famag goed vind. Maar ik heb reeds enkele forstnerboren van Bosch, de professional versie, waar ik wel tevreden van ben. Zijn de boren van famag zo veel beter? want er zit natuurlijk ook een prijsverschil op.
Iemand toevallig forstnerboren van beide merken?

alvast bedankt

nicolas
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Ik had een ali setje en dat was worstelen ... daarna toch maar een famag bundeltje aangeschaft.
Wat een genot om mee te boren, als een mes door de boter
Bosch geen ervaring mee.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Om eerst maar antwoord te geven op je vraag: heb geen famag en ook geen bosch forstner boren, dus ik kan daarover geen ervaringen delen.

Misschien is famag wel de top, er zijn genoeg reviews op internet, maar de vraag is of je dat nodig hebt.
Je bent tevreden van Bosch, maar ik proef uit je vraag dat je eens wat anders wil proberen.
Ik gebruik Heller forstners, maar ik boor er niet heel veel mee. Goed genoeg voor mij en niet zo erg kostbaar.
Maar je zou ook kunnen kijken bij Colt of Fisch. Weet niet hoe die prijzen zijn.
Of er ééntje voor je verjaardag vragen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Salocin84

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Bosch is zeker niet slecht, maar famag en festool zijn waarschijnlijk net iets beter.
Ik boor niet genoeg gaten om het zeker te weten, vraag is of jij dat wel gaat doen en of je heel moeilijk/kostbaar materiaal gaat boren. Indien niet, dan zou ik zeggen dat Bosch best is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Salocin84

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
Ja voor mij leken de boren van Bosch redelijk goed te zijn.

En voor het aantal keer dat ik ze nodig heb, is mss famag dan een beetje overbodig.

Kon mss enkel zijn dat iemand er ervaring mee had op langere tijd en het zich beklaagde dat hij voor deze boren was gegaan.

Ik ga gewoon setje van Bosch halen dan, en als er eentje bot zou worden koop ik wel is een van famag. dan kan ik het verschil eens bekijken en het resultaat hier laten weten (hopelijk pas over vele jaren :) )

Bedankt allen voor de info
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik heb er enkele van colt, maar dat ik daar nou zo enthousiast over ben, nee.
Ze maken hun reclame in ieder geval zeker niet waar!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb er één van Famag en één van CMT. Ik geloof nooit dat Bosch ze zelf maakt. Maar dat kan twee kanten uit. Of het zijn stiekem klonen van een goed merk wat wel zelf maakt, of het zijn goedkope klonen die te duur worden verkocht. Een 30 mm kost de helft van mijn CMT boor, dus ik gok toch het laatste. Persoonlijk ga ik niet meer besparen op boren en frezen. De ergernis van niet scherp of niet nauwkeurig genoeg wegen niet op tegen de meerprijs.

Maar: wellicht is het wel een goede prijs/kwaliteit verhouding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik heb er één van Famag en één van CMT. Ik geloof nooit dat Bosch ze zelf maakt. Maar dat kan twee kanten uit. Of het zijn stiekem klonen van een goed merk wat wel zelf maakt, of het zijn goedkope klonen die te duur worden verkocht. Een 30 mm kost de helft van mijn CMT boor, dus ik gok toch het laatste. Persoonlijk ga ik niet meer besparen op boren en frezen. De ergernis van niet scherp of niet nauwkeurig genoeg wegen niet op tegen de meerprijs.

Maar: wellicht is het wel een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Niet lullig bedoelt, maar als je er niet mee gewerkt hebt kun je niets over zeggen.
Mijn ervaringen met Bosch boren in het algemeen (en dus ook de forstners, zie boven) zijn eigenlijk prima. Waar ze gemaakt worden zal me worst zijn, de prijs- kwaliteit verhouding is wat mij betreft prima en ze doen waar ik ze voor nodig heb....
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Dat ik er niet mee heb gewerkt, maakt niet dat er ik niets van kan zeggen. Mijn reactie bestaat dan ook uit twee delen, waarbij jij het tweede deel bevestigt.

Wat ik met het eerste deel duidelijk wil maken is dat je fabrikanten hebt die iets zelf maken en fabrikanten die iets laten maken. In geval van boren ben ik voor 99% zeker dat Bosch het laat maken. En dat ik dus een voorkeur heb voor fabrikanten die het zelf maken. En dat is een afweging die de vraagsteller (of wie dan ook) zou kunnen maken.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Dat ik er niet mee heb gewerkt, maakt niet dat er ik niets van kan zeggen. Mijn reactie bestaat dan ook uit twee delen, waarbij jij het tweede deel bevestigt.

Wat ik met het eerste deel duidelijk wil maken is dat je fabrikanten hebt die iets zelf maken en fabrikanten die iets laten maken. In geval van boren ben ik voor 99% zeker dat Bosch het laat maken. En dat ik dus een voorkeur heb voor fabrikanten die het zelf maken. En dat is een afweging die de vraagsteller (of wie dan ook) zou kunnen maken.
Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat het van Freud komt. Freud zou zelfs een dochter van Bosch zijn.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Ik vond de Bosch Forstners best redelijk goed, al koop ik ze tegenwoordig niet meer. Maar hun standtijd vond ik minder. Bij deze boren erg goed uitkijken dat je ze niet teveel verhit. Veel lossen dus tijdens het boren. Zelf vind ik het verschil met Famag heel goed merkbaar, maar goed, daar is de prijs ook naar. Zobo heeft ook erg mooie Forstners, maar die zijn ook erg aan de prijs. Mocht je van plan zijn ze te gaan gebruiken op flink hard hout, dan zou ik twijfelen over de Bosch boren. Maar bij niet al te hard hout en relatief weinig gebruik moet het wel kunnen, hoor.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Dat ik er niet mee heb gewerkt, maakt niet dat er ik niets van kan zeggen. Mijn reactie bestaat dan ook uit twee delen, waarbij jij het tweede deel bevestigt.

Wat ik met het eerste deel duidelijk wil maken is dat je fabrikanten hebt die iets zelf maken en fabrikanten die iets laten maken. In geval van boren ben ik voor 99% zeker dat Bosch het laat maken. En dat ik dus een voorkeur heb voor fabrikanten die het zelf maken. En dat is een afweging die de vraagsteller (of wie dan ook) zou kunnen maken.
De vraag gaat over kwaliteit niet over herkomst.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Ik vond de Bosch Forstners best redelijk goed, al koop ik ze tegenwoordig niet meer. Maar hun standtijd vond ik minder. Bij deze boren erg goed uitkijken dat je ze niet teveel verhit. Veel lossen dus tijdens het boren. Zelf vind ik het verschil met Famag heel goed merkbaar, maar goed, daar is de prijs ook naar. Zobo heeft ook erg mooie Forstners, maar die zijn ook erg aan de prijs. Mocht je van plan zijn ze te gaan gebruiken op flink hard hout, dan zou ik twijfelen over de Bosch boren. Maar bij niet al te hard hout en relatief weinig gebruik moet het wel kunnen, hoor.
Ik heb alleen positieve berichten over de famag zaagtandboren, doen hun werk uitstekend ook in kopshout. Over Colt ben ik veel minder te spreken laat staan over een goedkoop setje cilinderboren van de Praxis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Salocin84

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
Ik vond de Bosch Forstners best redelijk goed, al koop ik ze tegenwoordig niet meer. Maar hun standtijd vond ik minder. Bij deze boren erg goed uitkijken dat je ze niet teveel verhit. Veel lossen dus tijdens het boren. Zelf vind ik het verschil met Famag heel goed merkbaar, maar goed, daar is de prijs ook naar. Zobo heeft ook erg mooie Forstners, maar die zijn ook erg aan de prijs. Mocht je van plan zijn ze te gaan gebruiken op flink hard hout, dan zou ik twijfelen over de Bosch boren. Maar bij niet al te hard hout en relatief weinig gebruik moet het wel kunnen, hoor.
Super iemand die met beide gewerkt heeft. Ik vond ze goed boren maar had al schrik voor de standtijd.
Ik zal dan toch maar even kijken voor een setje van famag te kopen

bedankt allemaal voor de hulp
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Super iemand die met beide gewerkt heeft. Ik vond ze goed boren maar had al schrik voor de standtijd.
Ik zal dan toch maar even kijken voor een setje van famag te kopen

bedankt allemaal voor de hulp
Ik heb ook met beide gewerkt en de standtijd van Bosch is niet slecht, dus laat je niet op kosten jagen als je ze niet al te vaak gebruikt....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.