info forstnerboor

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik heb deze twee jaar geleden bij oom Alie gekocht met Tungsten(Widia) opgelegd kosten €15,95 inclusief verzenden.
Super set met hoge stand tijd en boort super strak.

IMG_9407.jpeg

Even een gaatje geboord in eikenhout
IMG_9408.jpeg


groetnis,

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier een scherm afbeelding, zijn wel ietsje duurder geworden.
Mn oude Forstnerboren gebruik ik niet meer snijden wel redelijk maar de standtijd is niet super ik slijp ze zelf.
De widia boren heb ik nog niet hoeven slijpen.

IMG_9409.png

groetnis,

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je kan ze natuurlijk slijpen als ze bot zijn.
Bedoel je de normale forstnerboren? die slijp ik zelf met behulp nam een aantal boor vijltjes, de met tungsten opgelegde forstnerboren heb ik nog niet hoeven slijpen als ze wat bot worden ga ik deze ook zelf slijpen met diamant slijpsteentjes. Nadeel van De tungsten opgelegde boor is als jeune spijkertje of schroef raakt breekt er een stukje van het snij vlak uit. Bij mij 1 x gebeurt en balen maar gelijk een nieuwe op Alie besteld.

Groetnis,

Roeland
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Heeft een van jullie toevallig ook wel eens het vergelijk kunnen maken tussen bovenstaande en nog goedkopere, bijvoorbeeld die van Ecotools?

mij heb van die laatste namelijk al jaren een setje en voor mij voldoen ze uitstekend, maar eerlijk is eerlijk, ik gebruik ze ook niet veel. Ben wel benieuwd hoe die zich verhouden tov de ‘betere’ merken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
ik heb 3 sets boren van bosch professional, een bimetaal gatenzaag set, een hardmetaal all purpose gaten zaag setje en een set speedboren. Ik moet zeggen dat ik van alle drie de prijs kwaliteit prima vind. En niet omdat ze super goedkoop zijn dat alles goed is, gewoon goede kwaliteit voor redelijke prijs.

Ik heb een set Protool Forstner boren en die zijn wel super moet ik zeggen. Dat zullen nu de festool boren zijn.

Zoals iemand hierboven al zei, niet besparen op goedkope rommel op dit vlak. niet alles wat goedkoop is is rommel maar goede spullen werken qua snijgereedschap wel erg fijn.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Sorry dat ik zo negatief klink, maar ik ben een tijd terug gestopt met het meeste van Ecotools. Voor spullen die je slechts af en toe nodig hebt, of waarbij de afwerking niet heel strak hoeft te zijn kun je het best kopen. Maar zodra je meer eisen gaat stellen kom je toch uit op beter spul. Nadat ik een aantal malen tot de conclusie kwam dat ik uiteindelijk toch een voorkeur gaf aan die betere kwaliteit, en dus een 2e keer geld uit kon geven, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dan maar beter in een keer door de zure appel heen kon bijten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Sorry dat ik zo negatief klink, maar ik ben een tijd terug gestopt met het meeste van Ecotools. Voor spullen die je slechts af en toe nodig hebt, of waarbij de afwerking niet heel strak hoeft te zijn kun je het best kopen. Maar zodra je meer eisen gaat stellen kom je toch uit op beter spul. Nadat ik een aantal malen tot de conclusie kwam dat ik uiteindelijk toch een voorkeur gaf aan die betere kwaliteit, en dus een 2e keer geld uit kon geven, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dan maar beter in een keer door de zure appel heen kon bijten.
Ecotools is voor een aantal zaken prima ook bij hogere eisen. De boren horen daar wat mij betreft niet bij. Ze zijn bruikbaar voor timmerwerk, maar het kan echt beter
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hoi

Ik wou nog enkel forstnerboren aanschaffen. Ik weet dat iedereen de boren van famag goed vind. Maar ik heb reeds enkele forstnerboren van Bosch, de professional versie, waar ik wel tevreden van ben. Zijn de boren van famag zo veel beter? want er zit natuurlijk ook een prijsverschil op.
Iemand toevallig forstnerboren van beide merken?

alvast bedankt

nicolas
Ik heb een paar forstnerboren van FAMAG gehad en ze zijn scherp en werken goed. Grootste nadeel vind ik dat ze ondermaats zijn. Een 20mm gat is net niet 20mm, dus voor mijn nieuwe workmateblad passen de blokjes om mee te klemmen net niet en moet je ze er in wringen.
Ik ben overgestapt op een setje van FISCH via AMAZON.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ze zijn inderdaad net wel aan de krappe kant. Mijn benchdogs krijg er met moeite uit. Maar ik vermoed dat het MDF na boren wel een beetje zwelt, omdat het geperst spul is. In multiplex heb ik dat minder.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb een goedkoop setje uit pisbakkenstaal. Voor zacht hout voldoen ze prima op voorwaarde dat ze regelmatig geslepen worden.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
ik heb 3 sets boren van bosch professional, een bimetaal gatenzaag set, een hardmetaal all purpose gaten zaag setje en een set speedboren. Ik moet zeggen dat ik van alle drie de prijs kwaliteit prima vind. En niet omdat ze super goedkoop zijn dat alles goed is, gewoon goede kwaliteit voor redelijke prijs.

Ik heb een set Protool Forstner boren en die zijn wel super moet ik zeggen. Dat zullen nu de festool boren zijn.

Zoals iemand hierboven al zei, niet besparen op goedkope rommel op dit vlak. niet alles wat goedkoop is is rommel maar goede spullen werken qua snijgereedschap wel erg fijn.
De Zobo-Forstnerboren van Festool zijn uit het assortiment genomen. En vervangen door (ik denk van de firma Fisch) andere. Die zullen vast ook wel goed zijn (Festoolprijzen!), maar de Zobo’s zijn hors concours. Denkelijk zijn ze nog wel aan de bron te verkrijgen, maar wss niet met Centrotec-aansluiting…
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De Zobo-Forstnerboren van Festool zijn uit het assortiment genomen. En vervangen door (ik denk van de firma Fisch) andere. Die zullen vast ook wel goed zijn (Festoolprijzen!), maar de Zobo’s zijn hors concours. Denkelijk zijn ze nog wel aan de bron te verkrijgen, maar wss niet met Centrotec-aansluiting…
Wat is de bron van de zobo's?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Wat is de bron van de zobo's?
Dat is het punt — ik denk dat het Zwitserse bedrijf dat de Zobo’s maakt in problemen is geraakt of ermee opgehouden is. De (oudere) links naar ZoboBohrer werken niet meer. Zou een goede verklaring zijn voor het eerder gemelde.

Dieter heeft ze trouwens nog (standaard uitvoering, de 2-versie elders op de site):
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dat is het punt — ik denk dat het Zwitserse bedrijf dat de Zobo’s maakt in problemen is geraakt of ermee opgehouden is. De (oudere) links naar ZoboBohrer werken niet meer. Zou een goede verklaring zijn voor het eerder gemelde.

Dieter heeft ze trouwens nog (standaard uitvoering, de 2-versie elders op de site):
Dat zou zonde zijn. Ik heb een tijd geleden een zobo gebruikt om gaten te boren in 600 jaar oude eiken kinderbinten om de bouten vd aanschervingen te verbergen en ik had er aan 1 genoeg voor de hele vloer. En dat hout was echt goed hard...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.