info forstnerboor

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Ik lees hier veel dat je beter één keer kwaliteit koopt i.p.v. twee keer (of meer) rommel.
Anderzijds zie ik dat @Roeland met veel plezier gebruikt maakt van chinese boren en daar eigenlijk wel tevreden over is. Nu koppel ik Ali meestal met rommel en ik vind dit verwarrend.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat zou zonde zijn. Ik heb een tijd geleden een zobo gebruikt om gaten te boren in 600 jaar oude eiken kinderbinten om de bouten vd aanschervingen te verbergen en ik had er aan 1 genoeg voor de hele vloer. En dat hout was echt goed hard...
Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen.... de Festool set is nog bij vele leveranciers te koop en ik zie ze ook nog gewoon in de Festool catalogus staan.

En onder de Zobo merknaam zijn er ook nog wel wat websites in Brienz (CH) te vinden. Lijkt er dus alleen op dat ze de specifieke site zobo-bohrer.ch niet meer in de lucht hebben.
 
Laatst bewerkt:

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Ik lees hier veel dat je beter één keer kwaliteit koopt i.p.v. twee keer (of meer) rommel.
Anderzijds zie ik dat @Roeland met veel plezier gebruikt maakt van chinese boren en daar eigenlijk wel tevreden over is. Nu koppel ik Ali meestal met rommel en ik vind dit verwarrend.
Ik heb zoals eerder aangegeven ook een setje van Ali ( welliswaar niet dezelfde als Roeland ) daarmee boor je nog geen gat in een pak boter.

Ook nog een setje verzinkboren, eigenlijk idemdito ...
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Hoewel ik absoluut geen fan van Chinese spullen ben, moet je niet vergeten dat ze zeker wel ook heel goed spul kunnen maken. Denk maar eens aan Quangsheng schaven. "Chinese made" is echt niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als "poorly made".

Maar je moet wel heel goed weten wat je koopt, zodat je zeker weet dat je kwaliteit koopt. Maar eerlijk gezegd geldt dat net zo goed voor andere origines. Je kunt overal bagger en topspul krijgen. Mijn grootste bezwaar tegen Chinees spul is dat je bij de partijen die geen goede naam hebben te beschermen heel goed moet uitkijken dat je krijgt wat je hoopt te krijgen. Anders loop je een vrij grote kans dat je koop op een teleurstelling uitloopt. En daarnaast ook dat ze echt geen enkel respect hebben voor intellectueel eigendom. Dat is misschien een beetje al te principieel, maar dat stoort me gewoon. Iemand heeft een hoop tijd en moeite, en soms ook geld, geïnvesteerd in het ontwikkelen van een product, en dan wordt het schaamteloos gekopieerd. Dat is gewoon niet netjes.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Hoewel ik absoluut geen fan van Chinese spullen ben, moet je niet vergeten dat ze zeker wel ook heel goed spul kunnen maken.
Klopt. Maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Kwaliteit is nu eenmaal nooit goedkoop.
Maar je moet wel heel goed weten wat je koopt,
En dat is dan het probleem bij Ali. Hoe moet je de kwalitatieve spullen eruit filteren? Als je naar de afbeeldingen kijkt, ziet alles er top kwaliteit uit...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Klopt. Maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Kwaliteit is nu eenmaal nooit goedkoop.
Iets realistischer is het om te denken dat de verkoopprijs voor een groot deel bepaald wordt door de overhead van marketing, ondersteuning en tussenpartijen in de verkoop...... prijs heeft helaas vaak weinig meer met kwaliteit te maken, die fabricagekosten verschillen bij (massa) productie echt niet enorm.

Kwaliteit kan dus ook best goedkoop zijn, maar erger een hoge prijs is nog steeds geen garantie voor kwaliteit.

Om de productie in China af te doen als goedkope troep is veel te makkelijk. Uitgangspunt van veel Chinese fabrieken is tegenwoordig dat ze alle kwaliteitsniveaus kunnen maken. Het is maar net waar de opdrachtgever of de markt voor wil betalen.

Het probleem is inderdaad alleen om eventuele kwaliteitsverschillen vast te stellen. En dan blijft toch vaak dat merk weer over als factor. Maar echt zekerheid heb je bijna nooit.... ik heb ook wat Famag forstners die ik redelijke bagger vindt. En toen ik deze zomer een vlonder heb gelegd waren het (helaas) de Fisch boortjes van €11 per stuk die allemaal zijn gebroken terwijl de goedkope boortjes van Bosch (€8 voor een set van 5) het er zonder problemen vanaf hebben gebracht.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik lees hier veel dat je beter één keer kwaliteit koopt i.p.v. twee keer (of meer) rommel.
Anderzijds zie ik dat @Roeland met veel plezier gebruikt maakt van chinese boren en daar eigenlijk wel tevreden over is. Nu koppel ik Ali meestal met rommel en ik vind dit verwarrend.
Als je op Ali shopt goed kijken naar het product maar vooral naar de bestellingen, als een product maar een paar keer is besteld door anderen zou ik het niet heel snel bestellen.
Maar als een product heel vaak besteld en geleverd is kun je de recensies lezen en bij positief bestellen.

In het algemeen leveren de Chinese producenten producten af van hoge kwaliteit dat was een 5/6 jaar geleden wel anders.
De set die ik postte hierboven is echt super nog nooit zo fijn met een Forstnerboor geboord snel accuraat en zonder verbranding. Enige nadeel zoals ik al schreef als je op een spijker of schroef komt breekt het tungstenstaal af omdat het zo knoeper hard is. Bij een normale boor van gereedschapstaal gebeurd dit niet of nauwelijks en kun je hem weer goed herslijper.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: jabe

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als je Zobo als zoekterm in de Festool catalogus intikt krijg je ze gewoon te zien.... en alle leveranciers hebben ze ook gewoon nog. Dus waar komt de info vandaan dat ze niet meer bestaan?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Als je Zobo als zoekterm in de Festool catalogus intikt krijg je ze gewoon te zien.... en alle leveranciers hebben ze ook gewoon nog. Dus waar komt de info vandaan dat ze niet meer bestaan?
Dit draadje bevat de info:

En in de 2021 catalogus staan de ‘nieuwe’ Forstners ipv de Zobo System.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Iedereen kan wat posten..... In de actuele Festool catalogus staan de Zobo forstners nog gewoon.

Zobo bestaat ook nog gewoon, dus mogelijk dat Festool ze niet meer zal gaan leveren (als set) maar dat wil niet zeggen dat ze niet meer bestaan. Ik vond de Zobo selectie bij zaken als Dieter S toch altijd al veel breder als de Festool set.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Je hebt nu dus van Festool de oude ZOBO boren, die in Zwitserland gemaakt werden, ook hier en daar nog te koop, en de nieuwe, die uit Oostenrijk komen. Dan denk ik direct aan Fisch; en die maken super boren.

De oude kun je 30 keer naslijpen en de nieuwe 5 x.... De oude waren, zo heb ik altijd begrepen, super boren en de nieuwe zullen ook goed zijn. Doe je er nu verstandig aan een setje oude te kopen of de nieuwe? De nieuwe zijn standaard wel goedkoper....

voor de festool smullers nog een keer het filmpje met Frans van Dijk..


jaap
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Volgens Zobo worden de boren nog steeds in Zwitserland gemaakt en zijn de chroomstalen versies nog steeds 30x naslijpbaar, aldus hun 2022/2023 catalogus. Ik denk eerder dat er voor Festool goedkopere series zijn gemaakt want echt Zobo’s koop je niet voor 2 tientjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.