Ik wil graag zelf handgemaakt meubels verkopen maar waar kan ik dit doen?

Yordanos

Nieuw lid
29 jun 2022
14
1
Nederland
Hey leden!

Ik vind het zelf leuk om meubels te maken als hobby. Echt krijg ik veel positief complimenten en vertellen mensen mij dat ik het ook zou moeten verkopen, dus dat ben ik dan maar gaan doen ;) .En nu wil ik af en toe wat meubels maken en die verkopen. Nu zie ik dat veel mensen hun zelf gemaakte meubels aanbieden op markplaats. Dit vind ik een beetje raar. Waarom zou je zelf gemaakte producten die (nieuw) zijn verkopen op een tweedehans platform? en beetje onprofessioneel toch? Ik kan zelf op dit moment geen goede alternatief vinden wat betreft een marktplace waar ik mijn meubels op kan zetten die (nieuw en zelfgemaakt) zijn met een beetje volume er op. En nu weet ik het al veel mensen gaan zeggen maak dan zelf een website. Maar hier zit iemand zoals mij niet op te wachten ik wil gewoon af en toe een meubel verkopen en een hele site bouwen schiet dan natuurlijk niet op voor misschien een sale per maand. Natuurlijk zou het later wel leuk zijn maar ik moet natuurlijk ergens beginnen. Ervaren jullie dit probleem ook als meubelmakers? (Geen goed platform waar je op maat gemaakte / zelf gemaakte meubels kan verkopen?) En mochten jullie hiervoor een oplossing hebben hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet
Yordi
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Volgens mij is marktplaats al lang niet meer het domein van alleen maar tweedehands spullen. Je moet voor tweedehands juist aanvinken dat je 'gebruikt' of 'zo goed als nieuw' zoekt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Marktplaats is dat wat het is, een marktplaats. Ik zou er nog geen 2x over nadenken. Het is onprofessioneel als je de mogelijkheden die je hebt niet benut.

Daarnaast heb ik al een paar keer iets handgemaakts via MP gekocht, wat ik anders nooit had kunnen vinden..
 
  • Leuk
Waarderingen: Yordanos

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
En nu weet ik het al veel mensen gaan zeggen maak dan zelf een website. Maar hier zit iemand zoals mij niet op te wachten ik wil gewoon af en toe een meubel verkopen en een hele site bouwen schiet dan natuurlijk niet op voor misschien een sale per maand.
vroeger moesten meubelmakers het van een uithangbord aan hun gevel hebben, van mond-aan-mond reclame en van een advertentie in de krant
vandaag zijn er mogelijkheden zat
om aan te vullen: facebook, pinterest, . . .
een webstek doet het ook nog
ik kan begrijpen dat jouw passie in het meubelmaken ligt, en niet in het maken van reclame
wie geen reclame maakt, maakt weinig klanten
de reclame - onder welke vorm ook - kan je door kennissen laten maken
 
  • Leuk
Waarderingen: Yordanos en Sebasel

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
64
37
42
Voerendaal
vroeger moesten meubelmakers het van een uithangbord aan hun gevel hebben, van mond-aan-mond reclame en van een advertentie in de krant
vandaag zijn er mogelijkheden zat
om aan te vullen: facebook, pinterest, . . .
een webstek doet het ook nog
ik kan begrijpen dat jouw passie in het meubelmaken ligt, en niet in het maken van reclame
wie geen reclame maakt, maakt weinig klanten
de reclame - onder welke vorm ook - kan je door kennissen laten maken.

In aanvulling: start een Facebook-pagina. Zet voor mijn part in je agenda om 2 x per week een foto met een tekstje te posten en iedere keer als je iets leuks hebt gemaakt. Reageer op reacties (krijg je gratis groter bereik door) en nodig je hele familie en vrienden uit om je pagina te liken.

een eenvoudig stappenplan (iets verouderd) vind je op:
Facebook voor bedrijven: een fanpagina in 10 stappen

Ik kan je de website van Frankwatching aanraden. Maar ga eerst gewoon aan de slag. Met nietsdoen krijg je niet snel (grote) bekendheid.

Heb je wel Pinterest?
 
  • Leuk
Waarderingen: Yordanos

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
146
41
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik zou zelf denken aan marktplaats en Facebook. Facebook heeft veel subgroepen waarin je spullen kunt verkopen. Beiden zijn gratis. Maar ook bijvoorbeeld instagram kan goed werken.

Je zult er wel wat moeite voor moeten doen door je te verdiepen in de werking/regels van deze platforms.

Je kunt ook op zoek gaan naar een ondernemer waar je wat meubels kunt neerzetten voor de verkoop, denk bijvoorbeeld aan een goede kringloopwinkel.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Etsy heb ik geprobeerd. Niet gebruiksvriendelijk en ook totaal niet ingericht op Nederland, maar nog veel vervelender, op de verkoop van grote objecten (ivm de manier waarop zij met shipping/verzenden omgaan).

Een veel betere optie is Reliving. Nederlandse site, klein team, contact via whatsapp. Ze verkopen refurbished maar ook retro meubelen en regelen ook gelijk het transport voor je. Ik heb er al meerdere keren iets verkocht, de service is echt goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yordanos

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Instagram. Ten minste voor reclame / portfolio zodat mensen zien wat je kan. Dan krijg je misschien ook vragen om iets te doen ipv iets te verkopen wat je al hebt.,
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
464
703
Zuid West Drenthe
Als je gewoon aan je omgeving laat zien wat voor mooie dingen je maakt word erover gepraat en komen er vanzelf aanvragen.
Belangrijk is dat je kwaliteit levert en waarmaakt wat je belooft.
Bereken ook goed wat alle gemaakt kosten zijn, in het begin ben je snel te goedkoop.
Ga ervan uit dat het tijd kost!

Op deze manier heb ik in enkele jaren tijd een full time onderneming opgezet (niet in meubelen, maar wel een creatief vak)
In het begin stak ik veel tijd in netwerken, advertentie's en social media.
Ondanks alle moeite, geld en tijd heeft dit mij vrijwel niets opgeleverd.
Achteraf bleken de eigen in eerste instantie onbetaalde projecten waar ik al mijn creativiteit en energie in stopte positieve aandacht te trekken en vervolgens opdrachten op te leveren.

Mensen raken sneller overtuigd van iets tastbaars.
Ze komen bij familie of kennissen zien dat mooie ontwerp van jou en vragen wie dat gemaakt heeft....enz
 

jorisvh

Post veel
zorg er eerst en vooral voor dat je goed vindbaar bent via Google, dat blijft voor veel mensen een startpunt als ze op zoek gaan naar bedrijven, producten, …
dat doe je door een Google Mijn Bedrijf pagina te maken.
daar kan je een korte beschrijving van wat je doet, foto’s, adres, werkgebied, openingsuren, … ingeven wat je veel hoger in (lokale) zoekresultaten zal doen opduiken.

van daar kan je, in de toekomst, doorlinken naar een volledige website, wat ook een Facebook of IG pagina kan zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yordanos en Sebasel

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Kortom, marketing :)

Er is veel genoemd, maar zorg vooral voor een goede(*) eigen website met een goede portfolie. Zorg vervolgens dat je bij alle hierboven vermelde platforms ook altijd naar je website verwijst. Je site moet de bron zijn, de andere platforms de kanalen.

Op je website heb je geen "web shop" nodig, als je duidelijk maakt dat men via een contactformulier kan bestellen en dat betaling via een betaalverzoek verloopt of zelfs via een eenmalige machtiging gekoppeld aan de afleverbevestiging.

(*) goed is lastig, maar op te lossen met 'eenvoudig'. Geen frameworks met toeters en bellen. Eenvoudig alles in html, eenvoudige structuur, regelmatige updates. Een portfolio is niet alleen maar plaatjes, maar een plaatje met een goed verhaal. Het portfolio kan het resultaat zijn van een reeks blogs posts. Goede site interne links, waardevolle externe links. Maak een site voor mensen, klanten en niet voor zoekmachines.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yordanos en rinus

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Met een goede blog waar je regelmatig stukje op plaatst kan je ook goede handel uit halen. Ik zelf had een blog over vuurwerk. Eigenlijk veel te weinig gedaan met dat bloggen maar in het eerste jaar had ik een stukje geschreven over chinese rollen popular de 100.000 klapper. Na drie jaar kreeg ik bestelling uit het hele land terwijl je vuurwerk moet ophalen het mag niet verstuurd worden. Ook met een website of blog ben je nooit klaar. Wil je echt goed gevonden worden dan moet je een diepgravend onderzoek doen naar zoektermen en woorden waarop google zoekt. Daar zijn hele boeken over geschreven en het is zeker geen harde wetenschap.
Verwacht dus niet dat als je een site hebt dat daar meteen veel uitkomt. Verzamel contactgegevens. Als iemand je blog of site bezoekt laat dan een pop up tevoorschijne komen om in te schrijven voor je nieuwsbrief.
Kan automatisch met b.v. mailchimp (ja gratis als je niet heel veel doet)
De nieuwsbrief van masave is hier een voorbeeld van. Geen webwinkel maar wel vaak een aanbieding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yordanos

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Kijk hier eens:
Timothy had uit het niets een goed draaiende zaak uitgebouwd, onder andere via blog zoals Wim al aangaf. Daarnaast YT filmpjes en andere media kanalen.
Zijn zaak staat ondertussen op een laag pitje omdat hij zich heeft toegelegd op bio boeren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Even snel wat zijn de overeenkomsten tussen deze 2 sites? Ze verkopen beide een niche product. Rick van masave "verzamelde" al hout toen hij nog bij een baas werkte. Gewoon vanuit zijn zolder thuis en alle andere mogelijke hoekjes werden de verkopen gestart. Via via en via dit forum heeft rick bekendheid verworven.
Timothy heeft ook een opklapbaar werkbankje ontwikkeld (ja nu te koop bij festool ) ook met bio boeren is hij de massa een stap voor.
Wil je ikea achtige dingen gaan doen dan wens ik je veel succes, maar ik denk dat je dan niet ver komt.
Zorg dat je unieke meubelen maakt. Ga niet op de prijs concureren. Verkoop jouw meerwaarde.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Kijk hier eens:
Timothy had uit het niets een goed draaiende zaak uitgebouwd, onder andere via blog zoals Wim al aangaf. Daarnaast YT filmpjes en andere media kanalen.
Zijn zaak staat ondertussen op een laag pitje omdat hij zich heeft toegelegd op bio boeren.
Op de website van Benchworks zie ik geen teken dat hij nog iets in hout maakt. Hij zou fulltime bio boer worden. heeft er iemand nieuws over hem?

Wat opvalt is de professionele kwaliteit van de foto's.
Daar moet je ook nooit op bezuinigen en uiterst veel aandacht aan besteden.
Met slechte foto's wordt je werk ook slecht.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Het maakt veel verschil of je werkt in opdracht of dat je wilt verkopen wat je zelf leuk leek om te maken
(Van dat laaste moet je m.i. qua opbrengst niet te veel verwachten bij de baas werken levert meer op)

Jaarmarkten en braderie's kunnen hele goede plekken zijn om contacten te leggen
 
  • Leuk
Waarderingen: Yordanos

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.