Ik ga een bootje bouwen!

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Goed bezig!
Begrijp ik het goed dat het een massieve steven is (niet gelamineerd)?
Spannend klusje straks: afschuinen van kiel en steven zodat de eerste gangen er op kunnen.
Dat heb ik destijds een beetje onderschat...

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
323
29
Nee hoor, gewoon gelamineerd. Ik ben blijkbaar niet zo goed in lamineren. Na afloop moet ik nog zoveel bijwerken dat het voor mij gewoon handiger is om gelijk maar een flinke overmaat aan te houden. Voor de lintzaag maakt het niet uit.

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
323
29
Gestart in oktober 2014, zie ik tot mijn verbazing. Toen ik begon was mijn eerste eis: 'geen deadlines'. Dat deel van het plan is in ieder geval gelukt. :)
Ik heb de laatste jaren een beetje in de lappenmand gelegen. dat hoofdstuk is nu grotendeels afgesloten dus we gaan eindelijk weer verder.
Ik heb niet helemaal stilgezeten, hierbij een plaatje hoe de situatie nu is. Het dek zit er tijdelijk op, voor ik dit vastlijm wil ik 100% zeker zijn dat er daaronder helemaal niets meer hoeft te gebeuren.
Het epoxyseizoen is zo'n beetje afgelopen, dus de boot gaat nu weer een paar maanden onder zeil.IMG_20230812_173929.jpg

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.283
327
Heelsum
de aanhouder wint... boten bouwen op dit forum kan lang duren is vaker gebleken. Maar hij ligt er wel mooi.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.256
615
Welkom terug, Ad. Mooi dat je de draad weer kunt oppakken.
Bootje begint al aardig op de foto in #1 te lijken.

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
323
29
Weer een jaar verder, en er zijn weer wat vorderingen. Niet zoveel als ik had gehoopt, maar meer dan contractueel vastgelegd.

Ik heb veel tijd besteed aan schoonmaken en achterstallig onderhoud. Bootje heeft een paar jaar wat te weinig aandacht gehad maar heeft zich kranig door de zware jaren heengeslagen.

De eerste klus was het maken van de mastvoet. Een ingewikkeld stukje hout met allerlei vreemde hoeken, gaten en lijmvlakken, en dan moet ik daarbij ook nog rekening houden met afwatering. want er mag natuurlijk nergens water blijven staan. Een extra complicatie was dat ik op dit punt ben gaan afwijken van het originele ontwerp dus dit moest ik zelf uitzoeken. En ik maak graag dingen ingewikkeld, is me verteld. Dat ik gewikkeld maken is goed gelukt, maar ik ben tevreden met het resultaat.

01-IMG20240808182028.jpg
02-IMG20240809134530.jpg

Daarna moest er een dinges komen. De plank waar de mast invalt. (Weet iemand hoe dat ding heet? het een dinges noemen werkt voor even, maar als uiteindelijk de boot uit alleen maar dingessen bestaat dan wordt ook dit weer ingewikkeld.) Eerst met een malletje de globale maten vastgesteld. Het moet een open dinges worden, de mast gaat niet door een gat maar zit in een soort sleuf en wordt met een ander dinges (dat moet ik nog uitzoeken, iets scharnierend of misschien gewoon een stuk touw) op zijn plaats gehouden. Dit is belangrijk, de mast moet gemakkelijk neer kunnen want er zitten twee lage bruggen in mijn vaarwater.

21-IMG20240809212239.jpg

32-IMG20240817180624.jpg
Toen ik nog overal goed bij kon wilde ik eerst de kuiprand in vorm hebben.
Volgens de tekening is deze 6mm dik, maar die bocht krijg in nooit in 6mm dik massief hout gebogen. Ik zou stroken kunnen zagen en die lamineren maar ik heb eigenlijk geen geschikt hout van voldoende lengte en breedte om dit op een beetje leuke manier te doen. En eerlijk gezegd zag ik ook wel een beetje op tegen het herzagen van 10cm essen op mijn Inca lintzaagje. Gelukkig had ik nog volop resten 3mm multiplex van het dek liggen. Eerst weer even een paar sjabloontjes van goedkoop 4mm triplex gemaakt en toen dat er allemaal goed uitzag uitgezaagd uit het echte spul en een feestje georganiseerd.

41-IMG20240817200337.jpg

42-IMG20240826190753.jpg

Een lijmklemmenpolonaise. :)

Toen alles was uitgehard voorzichtig de kuiprand losgehaald en weer opzij gelegd.

51-IMG20240826205344.jpg

Vervolgens de mastdinges op zijn plek gelijmd. Met nog wat extra versteviging bij de mastopening. Er is daar niet zo heel veel materiaal overgebleven en het kan zijn dat ik hier wat touwwerk op vast ga zetten.

43-IMG20240906185712.jpg

En tenslotte het eindresultaat. Optisch is er niet zo veel verschil met een jaar geleden maar ik heb toch best een paar flinke knopen kunnen doorhakken. Vooral het gebeuren rondom de mast heeft me heel wat hoofdbrekens bezorgd, ik ben blij dat ik nu een oplossing heb die lijkt te gaan werken.

52-IMG20240917082719.jpg

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.880
1.102
Leeuwarden
Fijn om weer wat van je te zien en te lezen Ad! Goed dat je de draad weer kunt oppakken.
Wij noemden de dinges bij onze schouwen een ‘mastbank’.

Veel succes met het vervolg!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.