Weer een jaar verder, en er zijn weer wat vorderingen. Niet zoveel als ik had gehoopt, maar meer dan contractueel vastgelegd.
Ik heb veel tijd besteed aan schoonmaken en achterstallig onderhoud. Bootje heeft een paar jaar wat te weinig aandacht gehad maar heeft zich kranig door de zware jaren heengeslagen.
De eerste klus was het maken van de mastvoet. Een ingewikkeld stukje hout met allerlei vreemde hoeken, gaten en lijmvlakken, en dan moet ik daarbij ook nog rekening houden met afwatering. want er mag natuurlijk nergens water blijven staan. Een extra complicatie was dat ik op dit punt ben gaan afwijken van het originele ontwerp dus dit moest ik zelf uitzoeken. En ik maak graag dingen ingewikkeld, is me verteld. Dat ik gewikkeld maken is goed gelukt, maar ik ben tevreden met het resultaat.
Daarna moest er een dinges komen. De plank waar de mast invalt. (Weet iemand hoe dat ding heet? het een dinges noemen werkt voor even, maar als uiteindelijk de boot uit alleen maar dingessen bestaat dan wordt ook dit weer ingewikkeld.) Eerst met een malletje de globale maten vastgesteld. Het moet een open dinges worden, de mast gaat niet door een gat maar zit in een soort sleuf en wordt met een ander dinges (dat moet ik nog uitzoeken, iets scharnierend of misschien gewoon een stuk touw) op zijn plaats gehouden. Dit is belangrijk, de mast moet gemakkelijk neer kunnen want er zitten twee lage bruggen in mijn vaarwater.
Toen ik nog overal goed bij kon wilde ik eerst de kuiprand in vorm hebben.
Volgens de tekening is deze 6mm dik, maar die bocht krijg in nooit in 6mm dik massief hout gebogen. Ik zou stroken kunnen zagen en die lamineren maar ik heb eigenlijk geen geschikt hout van voldoende lengte en breedte om dit op een beetje leuke manier te doen. En eerlijk gezegd zag ik ook wel een beetje op tegen het herzagen van 10cm essen op mijn Inca lintzaagje. Gelukkig had ik nog volop resten 3mm multiplex van het dek liggen. Eerst weer even een paar sjabloontjes van goedkoop 4mm triplex gemaakt en toen dat er allemaal goed uitzag uitgezaagd uit het echte spul en een feestje georganiseerd.
Een lijmklemmenpolonaise.
Toen alles was uitgehard voorzichtig de kuiprand losgehaald en weer opzij gelegd.
Vervolgens de mastdinges op zijn plek gelijmd. Met nog wat extra versteviging bij de mastopening. Er is daar niet zo heel veel materiaal overgebleven en het kan zijn dat ik hier wat touwwerk op vast ga zetten.
En tenslotte het eindresultaat. Optisch is er niet zo veel verschil met een jaar geleden maar ik heb toch best een paar flinke knopen kunnen doorhakken. Vooral het gebeuren rondom de mast heeft me heel wat hoofdbrekens bezorgd, ik ben blij dat ik nu een oplossing heb die lijkt te gaan werken.