Vandaag heb ik eindelijk weer eens serieus aan mijn bootje kunnen werken.
Dit keer was de kiel aan de beurt.
Begonnen met het onwijs grote stuk hout van de vorige foto. Een 6 meter lange essen plank van ongeveer 15x3 cm. Daaruit moet een kielbalk van 1,5 x 4cm worden gehaald.
Ik ben begonnen met 1 kant haaks en recht te schaven.
Dat was even een klus maar uiteindelijk was dit het resultaat. Er zit nog iets van een golfje in, maar als je weet dat deze balk 6m lang is dan vind ik het heel acceptabel. enigszins noodgedwongen, ik kan nog een maand blijven schaven maar beter krijg ik het niet.
De rechte kant gebruikt om een lijn op (ruim) 4 cm te zetten,
Een keer diep ademgehaald en toen gewoon maar begonnen te zagen.
even opletten dat de workmate niet doormidden gaat.
En toen was ik opeens aan het einde van de plank aangekomen.
Uiteindelijk viel het allemaal dus heel erg mee. Ik vond een paar weken geleden op de markt in Rotterdam een mooie grote zaag, 75cm lang blad, 5TPI. Even netjes schoongemaakt, geslepen en gezet, en die ging er doorheen als boter. Bij dit soort klussen heb ik mezelf aangeleerd niet te kijken naar wat ik nog moet, maar alleen naar wat ik al gedaan heb. Met als resultaat dat de plank opeens op was.
Zo ongeveer gaat het worden. De kiel licht nu nog op zijn kant, hij moet nog exact op 4cm worden afgewerkt anders past hij niet in de uitsparingen in de tijdelijke spanten. Daarna nog een keer in de lengte door, om de hoogte van 3 terug te brengen naar 1,5 cm. En daarna afschuinen zodat hij mooi strookt met de hulpspanten. Maar dat is voor de volgende keer.