Iepenhout laten drogen

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
83
54
Zuid Holland
Ik zet twee wiggen aan weerszijden in de snede achter de zaag. Een tip ergens van internet heeft me verteld dat je de wig er niet met veel krach in wilt slaan. Dat zou de plank die je zaagt iets op tillen, en daarmee wordt de achter van je alaskan mill ook iets opgetild en ga je vervolgens scheef zagen. Ik heb niet geprobeerd om of dit daadwerkelijk gebeurd, ik zet de wiggen er met de hand in zonder de snede verder open te drukken. Als ik met zagen het einde nader verplaats ik de wiggen naar voren, tussen de zaag en het midden van de plank. Als je dan door het laatste stukje zaagt kantelt de plank om de wiggen en staat de snede bij de uitgaande kant mooi open zodat de zaag er makkelijk uitloopt zonder vastlopers.

Ik zou eigenlijk eens een platte lat op maat moeten maken die precies in de snede past. Die zal er niet uit kunnen trillen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.