Iconische houten brug bij Sneek niet te repareren

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.475
919
‘s-Hertogenbosch
Mauw, houten bruggen sta overal ter wereld ze zijn geen nieuwtjes. Meestal zijn ze gedekt.
Klopt, maar ik denk wel dat het klimaat ook wel een dikke vinger in de pap heeft mbt het wegrotten en gezien we hier in Nederland er eentje hebben waarbij in een groot gedeelte van het jaar de luchtvochtigheid aan de hoge kant is en daardoor ingewaterde constructies niet zomaar drogen…

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.312
4.287
In vele landen staan houten spoorbruggen van vaak meer dan 100 jaar oud. Maar die worden wel onderhouden. Ook in nattere streken .

Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
730
188
Ik vind de detail foto er wel ernstig uitzien. Dat lijkt niet alleen een laminerings probleem. Ook het hout zelf is behoorlijk slecht.
Ik heb mijn dakkapel bekleding van plato gemaakt ruim 10 jaar geleden. Dat ziet er nog goed uit. Daarbij werd wel gemeld dat het niet geschikt is voor constructie

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
694
160
Oss
Deze brug wel maar waar ik op doelde niet.

Bedoelde mits verwerkt volgens normen kan hout zelfs onbehandeld 50 jaar meegaan.
En volgens normen bedoel ik onbehandeld niet verlijmd en kans krijgt om te drogen zoals bijvoorbeeld gevelbekleding.

Deze brug is gelamineerd en knopen cq verbindingen dus hout werkt waardoor verbindingen open komen te staan en waardoor vocht kan indringen zowel bij lijmnaden als verbindingen.

Tegenwoordig rept iedereen over acoya mdf ja zal wel maar mits voldaan aan verwerkingsvoorschriften dus behandeld en onderhouden.

Glaslatten zijn tegenwoordig zelfs gelamineerd door werking te weinig of te laat onderhoud rot dat meestal weg.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.475
919
‘s-Hertogenbosch
Daarom, voor constructief werk gewoon een eerlijk stuk hout waar je lang op kunt vertrouwen. Alle garanties over lijmnaden en overige behandelingen zijn leuk maar gelden alleen bij de in de voor de garantiebepalingen gestelde voorwaarden en condities.
Hout moet natuurlijk aan voorwaarden voldoen maar de overige invloeden zijn geminimaliseerd.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
694
160
Oss
Kwam toevallig oude foto tegen.
Op zich dan niet zo raar

Bijlagen

• Screenshot_20260320_115001_Chrome.jpg
    Screenshot_20260320_115001_Chrome.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 26

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.872
2.838
Terkaple
www.woodworking.nl
Op de website van Accoya kan ik de bruggen niet vinden. Wel dat de garantie periode voor het hout als het in de grond gebruikt wordt 25 jaar is en boven de grond 50 jaar. R.w.s. zal toch wel een gesprekje aangaan.

De Architekt heeft de info ook al op hun site geüpdatet.

jaap

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.475
919
‘s-Hertogenbosch
Hoe is het mogelijk dat dit niet eerder gezien wordt…. Het lijkt me toch dat wij het hier op het forum beter weten 🤩, maar degene die met de eer gaan strijken en er voor geleerd hebben EN er uiteindelijk heel erg goed voor betaald hebben gekregen.
Op dergelijke manier aan het bezuinigen gaan….
Ik snap dat duurzaam heel erg belangrijk is, maar dat design en ego voorop gaan is mij een onbegrijpelijk iets.
Mij hebben ze geleerd dat ik moet staan voor wat ik gedaan heb…..

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.475
919
‘s-Hertogenbosch
Wat ik vaak tegenkom is dat de bangkirai en kapur palen in hetzelfde vak liggen onder de noemer hardhout.
Geen wonder als je veel handmatig nodig hebt je gaat voor kapur….. het scheelt vaak de helft van het gewicht dat je moet versjouwen maar ook de helft van de duurzaamheid 🫣.
Ik merk bij jongere collega’s dat zij hier weinig kaas van hebben gegeten…..

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.