ok ik geloof dat ik je begrijp, maw ik moet wat goochelen met de aders van de 4 aderig kabel omdat ze niet reglementair op de schakelaar zijn aangesloten (heb ik dat goed begrepen?) De huidige situatie waarbij de motor zoemt en niet draait is:het is een beetje laat op de avond, of eigenlijk vroeg op de morgen
mijn verstand is naar de slaap toe aan het afzwakken
met 'VL' bedoel ik de zuiderbuur van 'NL'
ik vermoed dat ook in NL blauw voor neutraal staat
mijn diagnose is dat je 1 van de 3 krachtstroomdraden mist
@chevy66 heeft dit bevestigd door te schrijven dat je een fase mist
ff filosoferen . . . 'we' - dus ik, jij & anderen - pogen dikwijls in een discussie de medediscussiërenden er van te overtuigen dat de oplossing die we voor ogen hebben, zou moeten werken . . . terwijl we opzij schuiven dat ze eigenlijk niet werkt
laat ons deze situatie vanuit de andere richting bekijken
anders gezegd: je hebt misschien wel dezelfde kleuren gerespecteerd zoal je oorspronkelijk gevonden/gezien hebt, maar dat betekent niet dat daar de kleuren reglementair aangesloten waren
maw, het is goed mogelijk dat in de vorige werkende opstelling op de blauwe draad spanning zat
onderstaande aansluitingen hen ik reeds gezien, maar dan als vaste aansluiting
dus niet in combinatie met die draaiknop
Bekijk bijlage 121851
ok, maw ik moet de bruin, blauw, zwart controleren of op die draden stroom staat. Kan dat met een stroomschroevendraaier? Is dat niet levensgevaarlijk?+1
ik hoop dat hij in de aanvoer 3 draden heeft waarop stroom zit
hallo Joost, ah goed te horen dat er nog iemand is die moeite heeft met het begrijpen van krachtstroom. Jouw oplossing klinkt mij als muziek in de oren vanwege de simpelheid. Chevy en Zotvanhout kunnen jullie bevestigen of deze oplossing gaat werken?Ik begrijp niet hoe het kan werken zonder nul draad, maar dat is nu niet belangrijk. Wel heb ik zelf gehad dat L2 en L3 verwisseld moesten worden. Met mijn kloofmachine eens gehad, start niet maar bromt wel. L2 en L3 omdraaien en machine loopt. Op nieuwe machines kan dit vaak vanaf buitenkant stekker, L2 en L3 zitten op een ”draaischijf”.
Maar zoals gezegd ik snap die missende nul draad niet dus geen idee of dit in deze situatie ook zo werkt.
dat zou ook nog kunnen inderdaad......... het zal toch niet? De kloofmachine doet het wel op het muurstopcontactZou voor de zekerheid even de muur stopcontact open maken en de volgorde van kabels bekijken.
Het is me ooit wel is overkomen dat ik een machine kocht en de aansluiting op mijn muur en de machine compleet anders zaten.
ik dacht dat je voor een sterschakeling een nul nodig hebtOm de aanloopstroom te beperken.
meten is wetenok, maw ik moet de bruin, blauw, zwart controleren of op die draden stroom staat. Kan dat met een stroomschroevendraaier? Is dat niet levensgevaarlijk?
sta me toe te herhalen dat - ook in nl veronderstel ik - een blauwe voor neutraal of nul staatblauw op L3
het enige wat ik weet is dat ik deze muuraansluiting voor de 380v kloofmachine gebruik en dat dit goed werkt, ik zal straks de afzuiginstallatie er op aansluitenHoe zit het met het krachtstroom stopcontact waar je de machine op aansluit? Weet je zeker dat daar alle fases aanwezig zijn?
hoi zotvanout ja ik las het maar ik ben geen cad cam tekenaar, ik kan wel een een beetje met paint overweg maar schemas maken weet ik niet. Ik kan wel meer fotos maken. Momentdeze vraag blijft voorop staan
een tekening van de opeenvolgende aansluitingen is duidelijker dan een berg tekst
meten is weten
kan je een foto van je wcd plaatsen ?
en meet zonder ze te openen op welke contacten stroom staat
dat kan met een stroomschroevendraaier
die zet je op 1 contact tegelijk
sommigen beweren dat dit een gevaarlijk instrument is
ik gebruik die regelmatig
je kan ook een multimeter gebruiken
Dat kan.dat zou ook nog kunnen inderdaad......... het zal toch niet? De kloofmachine doet het wel op het muurstopcontact
begin met het uitmeten van je wcdik ben geen cad cam tekenaar, ik kan wel een een beetje met paint overweg maar schemas maken weet ik niet.
Bruin | L1 |
Zwart | L2 |
Grijs | L3 |
Blauw | N |
Geel/groen |
|
Bruin | L1 | |
Zwart | L2 | |
| L3 | |
x | N | |
Geel/groen |
Ja, logische vervolgstap idd. Ik ga proberenDat kastje met de noodstop is een motorbeveiligingsschakelaar. Maar in dit verhaal even niet belangrijk. alles is goed aangesloten. Heb je nu stroom op de draden die de schakelaar ingaan? Zo ja, heb je stroom op de draden die de schakelaar uitgaan?
de 6 aders van de schakelaar naar de motor zijn volgens mij de 2 eindes van elk van de 3 wikkelingen.hier komt een 6 aderige? grijze kabel uit die naar de motor gaat.
ja, begrijpen doe ik het niet helemaal maar dat zal de reden van de 6 aders zijn.de 6 aders van de schakelaar naar de motor zijn volgens mij de 2 eindes van elk van de 3 wikkelingen.
zo kan de schakelaar tussen ster (3x230V - aanloop) en driehoek (3x400V - bedrijf) zoals op het schema
Bekijk bijlage 121859
Er is geen N nodig, die maak je door de 3 fases na de wikkelingen aan elkaar te knopen (horizontale streep in ster schakeling).
Misschien kan je door de schakelaar te openen checken op welke 3 aders van de kabel naar de schakelaar toe de 3 fases horen te zitten?