We zijn er voorbij gekomen terug van vakantie, maar geen puf meer om afspraak te maken. Ik kijk eerst hoe het schulpen zonder spouwmes gaat en dan eventueel nieuwe plannen makenAls je de onderdelenmachine koopt heb ik wel interesse in het onderstel. Ik vond het te ver rijden voor alleen het onderstel.
van op afstand is het voor mij moeilijk om een diagnose te stellenAls ik hem op krachtstroom aansluit en ik draai aan de schakelaar dan zoemt de motor maar hij draait niet.
Ik heb de zwarte voedingskabel met 4 aders als volgt op de 5 polige krachtstroomstekker aangesloten:
geel groen op de dikke aarde pen
bruin op L1
zwart op L2
blauw op L3
op de N is niks aangesloten.
Beste zotvanhout, Dat was een snelle reactie. Voor een leek op krachstroomgebied moeilijk te begrijpen. Wat bedoelt u met VL? U zegt dat er een ader mist. Dat is vreemd. Ik zal proberen uit te leggen. Toen ik de machine kocht heb ik hem draaiend gezien. Dezelfde 4 aderige kabel zat er op. Echter... misschien dat het volgende ermee te maken heeft:van op afstand is het voor mij moeilijk om een diagnose te stellen
technisch gezien: krachtstroom veronderstelt spanning op L1 + L2 + L3
in VL is blauw de draad die voor N voorbehouden is
op N zit geen stroom
en ik veronderstel dat dit een europese afspraak is
het schakelschema van je machine geeft aan dat die eerst in ster draait & daarna in 3-hoek
die opeenvolging heeft men ingevoerd om grote vermogens te schakelen zonder de voeding er uit te laten knallen
anders gezegd: je mist 1 stroomdraad
de motor zoemt omdat hij maar op 2/3de van de kracht kan draaien (lees 'probeert te starten'), wegens ontbreken van die 3de stroomdraad
in de rand: ik ben reeds installaties tegengekomen waar slechts 2 ipv 3 stroomdraden (400V) binnenkomen + N
Bekijk bijlage 121849 Bekijk bijlage 121850
Hallo chevy,Heb je de zaag ooit zien draaien? Motor is mechanisch los? Schakelaar heeft geen verbrande contacten? Bedrading van het aansluitblokje naar de wikkelingen in de motor ziet er nog goed uit? Wat heb je zelf al gemeten? Ik gok dat je ergens een fase mist, maar mijn kristallen bol is met een welverdiende vakantie'.
+1Als de machine gelopen heeft, moet je het zoeken in je bedrading. Je machine heeft genoeg aan 3 fases. Een nul is niet nodig. Dus pak je multimeter en meet je aders door van je stekker naar je schakelaar.
als hij de blauwe nul aangesloten heeft, en dat inderdaad de nul is, dan mist hij een faseHoe zit het met het krachtstroom stopcontact waar je de machine op aansluit? Weet je zeker dat daar alle fases aanwezig zijn?