Hulp bij keuze tafelzaag - Harvey- Hammer- Laguna

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Ik heb de fusion 3.
Geen enkele afzuiging is perfect😅
Maar ik heb de afzuiging op het spouwmes verwijderd.
Dus ik zal iets meer stof hebben dan een ander.
Je mag em best es komen testen.
Dat is heel aardig van je. Ik denk dat ik de zaag eerst bij Baptist ga bekijken. Mocht het nodig zijn, dan zal ik je om hulp vragen (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik heb er geen eigen ervaring mee, maar je hebt holzMANN holzKRAFT en holzSTAR en volgens mij is alleen de laatste het 'echte' spul (van bij SCM weg dacht ik). De rest is 'gewoon' hobbyspul, en daar hoeft niks mis mee te zijn uiteraard. Ik heb ook een 'semi hobby merk' (Jet) en voor wat ik ermee doe is dat genoeg.
Holzkraft (zie Stuermer Machinen) verkoopt een aantal machines van andere merken onder de eigen naam. Dit zijn een aantal machines van o.a. SCM, maar ook generieke Chinese machines. Deze generieke machines komen uit dezelfde fabrieken als Holzmann, Holzkraft , HBM en nog een aantal merken. Deze machines verschillen onderling meestal een beetje. Deze machines hoeven niet slecht te zijn, maar zijn meestal minder goed en zwaar ontworpen dan die van A-merken (Zie bv mijn review van de HBM 1600). Maar dat hoeft natuurlijk niet, want Harvey cabinet saws worden ook door een dergelijk bedrijf gemaakt (ook voor andere merken) en die staan kwalitatief heel goed bekend.
 

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Mocht je bij Drenthe in de buurt zijn kun je eens komen kijken, ik heb een Jet zaagtafel (met rolgedeelte) staan. Bovendien heb ik voor al mijn machines 3 meter in- en uitvoer ruimte toebedeeld, dan kun je een goed beeld vormen van hoeveel ruimte zo'n machine precies nodig heeft. Ik heb o.a. een VVD staan, deze zaagtafel dus, een afkortzaag, lintzaag, freestafel en draaibank.
Weet jij de afmetingen van de zaag. Op de foto's lijken de JET tafelzagen minimaal 2 meter breed.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.799
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Weet jij de afmetingen van de zaag. Op de foto's lijken de JET tafelzagen minimaal 2 meter breed.
Jet heeft er twee dat ik weet, de '1600' (het grote model) en de '600' (kleine model) in diverse uitvoeringen. De mijne is de grootste uitvoering van de 600, en dat is dan de JTS-600XL-M. Ik heb dus de volledige roltafel, met verlengde/verbrede tafel en extensies aan de roltafel.

Het cabinet zelf is ongeveer 87cm breed, gemeten vanaf de rand van het rolgedeelte links tot einde verbreding van de tafel rechts, maar je moet van 100cm uitgaan omdat de roede van de langsgeleider nog 13cm uitsteekt aan de rechterzijde.

In de lengte (diepte, als je in de werkpositie staat) moet je met 160cm rekenen, dat is de lengte van het rolgedeelte (die je op slot kunt zetten). Uiteraard is dat in rustpositie, de roltafel kan zowel naar voor als naar achteren een meter (ofzo, niet gemeten) uitschuiven dus je werkruimte moet daar plek voor hebben.

Nu, aan de roltafel zit ook nog een wit frame, wat verwijderbaar is. Dat frame voegt nog eens 60cm aan de breedte toe. Op dat frame zit vervolgens weer een (eveneens verwijderbare) aanslag, die in ingeschoven toestand óók weer 50cm toevoegt aan de breedte. Je moet dus in volledig ingeschoven toestand, doch met alle componenten gemonteerd, rekening houden met ~210cm breedte van de machine. Uiteraard kan het iets smaller als je de roltafel aanslag in verstek zet. Nu heb ik nog niet gerekend met de aanslag uitgeschoven - dan komt er in de breedte nog wel een dikke meter bij.

Je moet er wel omheen kunnen lopen... dus als je deze uitvoering volledig uit wil kunnen nutten moet je toch wel een meter aan ruimte houden aan de linkerzijde, zeg voor het gemak 90cm dan kom je op ongeveer ~3m uit wat je nodig hebt in je werkplaats. Rechts ruimte houden is optioneel (ik heb daar mijn VVD staan om gebruik te maken van wat dode ruimte). Je zou de roede kunnen inkorten maar die 13cm is er om de parallel aanslaggeleider weg te kunnen klappen náást de tafel. Je kan de verbreding eraf halen maar dan haal je ook gelijk de helft van de draagpunten van de roede weg - niet handig.

In de lengte moet je ook extra ruimte hebben voor uitrollen van de tafel en in/uitvoer materiaal, dus ook daar zou ik minimaal 4 meter adviseren. Ik heb 3 meter vóór en ná de machine vrij gehouden om ook te kunnen schulpen.

TDLR: 4 meter breed en lang heb je nodig om de JTS-600XL-M van Jet comfortabel te kunnen gebruiken, meer is aanbevolen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat is net iets kleiner dan mijn werkplaats (4,2x4,7), moe kunnen dus🤣😅

Dat is ook mij te groot hoor. Ik zou ook opteren voor een cabinet saw en een afkortzaag, al is die laatste ook niet eens nodig. Een afkortslede (kan je best flink maken) werkt ook. Lange lengtes eerst ruw op maat met een decoupeerzaag of handcirkelzaag en precies op maat met de sledes. Plaatmateriaal doe ik met de invalzaag tot handzame stukken
 

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
@trigger bedankt voor je uitgebreide uitleg. Hieruit kan ik concluderen dat de JET helaas niet gaat worden in mijn ruimte. Wat @Rizz zegt kan ik me in vinden een Laguna Fusion 2 met afkortslede, Camvac 2000w afzuiger, Festool KS60 afkortzaag en een redelijke VVD komt qua prijs overeen met één Hammer K3 Winner.

De Harvey heb ik bezichtigd bij Peulen in Rotterdam. Een zeer mooie tafel met veel mogelijkheden, zeker als je naar de nieuwe Alpha serie kijkt, maar mét een roltafel ga je bij hun boven de €5000 zitten. Nadeel van de roltafel van Harvey is dat de afstand tussen de roltafel en de zaagblad aardig groot is terwijl bij de Hammer dit direct aansluit. Wat ik ook raar vind is dat Peulen/Harvey maar 1 jaar garantie biedt.

De Harvey en Hammer (met roltafel)zouden in mijn werkplaats prima passen, maar ik denk dat ik beter een upgrade naar een paneelzaag kan doen wanneer ik in de toekomst zal gaan uitbreiden naar een grotere ruimte.
@L.N. ben toch benieuw wat je hiervan vindt een logische keuze of zou je toch voor de roltafel gaan gezien de prijsverschil?

Aangezien ik de zaag pas in april nodig heb wacht ik nog even met het maken van een besluit. Misschien dat ik tijdens Black Friday 90% korting krijg op de USA zagen. 😝😝

Ik ga volgende week nog langs Baptist om de Laguna te bekijken. Ook is er volgende week de Houtpro+ beurs in 's-Hertogenbosch hier staan o.a. Felder, Baptist en veel andere merken. Voor de beurs heb ik me al aangemeld lijkt me zeer interessant en zal me hopelijk nog verder helpen met mijn keuze. Ik hou jullie op de hoogte.

Iedereen bedankt tot zover voor al jullie tips en berichten!
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Gewoon, in't algemeen, als je weinig ruimte hebt een grote platen wilt gebruiken. Waarom niet zo'n zaag aan de muur voor de eerste verdeling en dan de rest exact(er) op een kleinere formaatzaag?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
@Emilio88 Ik twijfel, want een kleine paneelzaag zoals een Hammer K3, SCM SC 2 of vergelijkbare Robland is echt veel fijner en veiliger dan een Harvey. Maar ik betwijfel of je de ruimte er voor hebt. Denk het eigenlijk niet. En daarom kun je waarschijnlijk beter voor een Harvey, Laguna of soortgelijke zaag gaan.

Hou ook rekening met een goede afzuiging. Je noemde die Camvac, maar ik zou voor een sterkere gaan. De Camvac zuigt nog geen 400m3 per uur en dat is te weinig voor een zaagtafel of VVD. Vaak is daar het minimum 900 - 1000 m3/u. Een veelgemaakte keuze op dit forum is de HBM 200 (of de Profi versie met fijnstoffilter). Een dure, maar compacte optie is de Air Flux Dusty AF-2200P, want die past onder een tafelverbreding.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Qua afmetingen, ik heb net mijn Harvey even opgemeten. Omdat ik weinig ruimte heb, heb ik wel de meest rechter tafelverbreding weggelaten en de rail waar de geleider over loopt ingekort.
De ruimte die de zaag dan inneemt is 125 cm breed en 85 cm diep. En ik kan daarmee rechts van het zaagblad (maximale stand van de langsgeleider) 40 cm zagen.

En voor de ruimte, ik heb mijn afzuiger opgehangen aan de muur, zodat ik er nog wat onder kan zetten.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
@Emilio88 Ik twijfel, want een kleine paneelzaag zoals een Hammer K3, SCM SC 2 of vergelijkbare Robland is echt veel fijner en veiliger dan een Harvey. Maar ik betwijfel of je de ruimte er voor hebt. Denk het eigenlijk niet. En daarom kun je waarschijnlijk beter voor een Harvey, Laguna of soortgelijke zaag gaan.

Hou ook rekening met een goede afzuiging. Je noemde die Camvac, maar ik zou voor een sterkere gaan. De Camvac zuigt nog geen 400m3 per uur en dat is te weinig voor een zaagtafel of VVD. Vaak is daar het minimum 900 - 1000 m3/u. Een veelgemaakte keuze op dit forum is de HBM 200 (of de Profi versie met fijnstoffilter). Een dure, maar compacte optie is de Air Flux Dusty AF-2200P, want die past onder een tafelverbreding.
Je kunt de Camvac niet alleen op flow vergelijken, daar zijn genoeg filmpjes van te vinden en @Rdl gebruikt hem ook naar volle tevredenheid heb ik begrepen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Je kunt de Camvac niet alleen op flow vergelijken, daar zijn genoeg filmpjes van te vinden en @Rdl gebruikt hem ook naar volle tevredenheid heb ik begrepen.
Hij staat hier braaf ze werk te doen.
Bij de vlakbank werkt ie perfect.
Als ik iets te klagen heb is het hoe snel ie vol zit. Had ik maar de grotere ton moeten kopen. Maar kwa vermogen heb ik geen klachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Ik heb er geen eigen ervaring mee, maar je hebt holzMANN holzKRAFT en holzSTAR en volgens mij is alleen de laatste het 'echte' spul (van bij SCM weg dacht ik). De rest is 'gewoon' hobbyspul, en daar hoeft niks mis mee te zijn uiteraard. Ik heb ook een 'semi hobby merk' (Jet) en voor wat ik ermee doe is dat genoeg.
Ja die indruk heb ik ook daarom dat ik vergeleek met HBM wat me zelfde klasse lijkt niet?).

Deze :


Lijkt me dan meer naar die meer premium merken zoals harvey te gaan.
ALhoewel zowat alles buiten felder/scm in china/taiwan gemaakt word.
 

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Maar ik betwijfel of je de ruimte er voor hebt. Denk het eigenlijk niet. En daarom kun je waarschijnlijk beter voor een Harvey, Laguna of soortgelijke zaag gaan.
@L.N. Ik ga aan de slag met het maken van 2 tekeningen op schaal, één met Hammer en andere met Laguna. Wat ik me ook afvraag is of je een zgn. "out feed" tafel nodig hebt bij een zaag met een roltafel.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Je hebt niet echt een out feed tafel nodig, want de oplegtafel ondersteund het hout. Eventueel kun je een rolbok of iets dergelijks gebruiken om het stuk dat je afzaagt te ondersteunen. Ik gebruik daar een Aigner verlenging voor. Maar hou er rekening mee dat je achter het zaagblad genoeg ruimte hebt. Als je een hele plaat zaagt, dan heb je ook achter het zaagblad 122 x 244 cm nodig!

afe0d0dd-cc90-4267-a847-6c41fc5e07aa-jpeg.89636


De oplegtafel van mijn SCM haal ik er af als ik deze niet gebruik. Dat is 1 minuut werk. Terugzetten is ook 1 minuut werk en je hoeft deze niet opnieuw af te stellen. Dat bespaart best wat ruimte. Bij een Hammer zal dit hetzelfde zijn, verwacht ik….
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Emilio88

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Een outfeed op wielen maakt een zeer veelzijdige werkbank /outfeed/montage/transport en alles wat je maar eigenlijk kunt verzinnen. De beperkte lengte van je zaag kan je met bokken opvangen, maar als het gaat om creatief met ruimte omgaan, is zoiets bijna onmisbaar.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Hou ook rekening met een goede afzuiging. Je noemde die Camvac, maar ik zou voor een sterkere gaan. De Camvac zuigt nog geen 400m3 per uur en dat is te weinig voor een zaagtafel of VVD. Vaak is daar het minimum 900 - 1000 m3/u. Een veelgemaakte keuze op dit forum is de HBM 200 (of de Profi versie met fijnstoffilter). Een dure, maar compacte optie is de Air Flux Dusty AF-2200P, want die past onder een tafelverbreding.
@Emilio88

Ik zou in den beginne voor een 2e-handsje gaan met aangepast afzuiging dmv een fijnstoffilter.
Marktplaats heeft er een staan. Hout mot afzuiger voor € 76.-
Fijnstoffilter van KippersRijssen of meerdere andere online aanbieders en je bent voor € 227,25 klaar. 😉

Enige wat je echt even goed uit moet zoeken is de diameter van de Metabo afzuig unit. KippersRijssen heeft zowel de 37 cm als de 50 cm fijnstoffilters. De 50 cm is zeker te groot. 😅
Of wachten tot er een grotere afzuig unit aangeboden wordt op Marktplaats die wel de 50 cm aan kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio88

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.