Hulp bij keuze tafelzaag - Harvey- Hammer- Laguna

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik begrijp goed dat je het liefst een zo groot mogelijk zaagtafel hebt. Dat heb ik ook en ik heb met regelmaat dat ik baal dat mijn roltafel ”maar” 1600 mm is. Maar nog vaker baal ik dat ik in mijn werkplaats te weinig ruimte heb. Als je mijn topic over mijn werkplaats doorleest, dan zie je dat bijna al mijn aanpassingen bestaan uit een nood aan efficiëntie, omdat ik te weinig ruimte heb. Meestal is dat nadat ik een nieuwe of grotere machine heb gekocht. Ik heb trouwens bijna 30m2, dus de titel van het topic klopt niet meer.

@trigger heeft een Jet 600XL zaagtafel en is daar tevreden over (zie zijn review).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Emilio88

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Ik kan alleen spreken over laguna.

Vind het een prima ding.
Ik zaag plaatmateriaal en massief ermee.
Gok dat als ik meer plaatmateriaal zou zagen ik misschien wel een rol tafel zou willen hebben.

Maar tot op heden heb ik geen spijt van de aanschaf.
Heb in de uitvoertafel een freestafel gemaakt met een incra fence.

Het is uiteindelijk wat je zelf het fijnste vind werken.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Ik zag deze net nog voorbij komen. Het is dat ik de ruimte nu niet heb, anders .......

Robland E300

Ik zou overigens zelf met de ruimte die je hebt voor een combo machine gaan.
Ik ben zelf ook in 8x4 meter begonnen en kon prima uit de voeten met mijn Robland X31 uit 2002. Deze machine zijn goed 2e-hands te krijgen en heb je 3 belangrijke machines op een kleine voetprint. Het is soms wat veel ombouwen maar als je je werkflow hierop aanpast gaat het prima.
 
Laatst bewerkt:

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Ik kan alleen spreken over laguna.

Vind het een prima ding.
Ik zaag plaatmateriaal en massief ermee.
Gok dat als ik meer plaatmateriaal zou zagen ik misschien wel een rol tafel zou willen hebben.

Maar tot op heden heb ik geen spijt van de aanschaf.
Heb in de uitvoertafel een freestafel gemaakt met een incra fence.

Het is uiteindelijk wat je zelf het fijnste vind werken.
Ik ben van plan om langs Baptist te gaan om deze zagen te bekijken. Welke variant heb jij? Ik had ergens gelezen dat het afzuigsysteem niet ideaal zou zijn. Hoe ervaar jij dit?
 

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Ik zag deze net nog voorbij komen. Het is dat ik de ruimte nu niet heb, anders .......

Robland E300

Ik zou overigens zelf met de ruimte die je hebt voor een combo machine gaan.
Ik ben zelf ook in 8x4 meter begonnen en kon prima uit de voeten met mijn Robland X31 uit 2002. Deze machine zijn goed 2e-hands te krijgen en heb je 3 belangrijke machines op een kleine voetprint. Het is soms wat veel ombouwen maar als je je werkflow hierop aanpast gaat het prima.
3.10meter breed is wat ik ga krijgen. Een zaag van 1.60 meter breed, dan hou je nog 1.50 over. Is dat voldoende denk je? Of moet ik naar kleinere maat zoeken
 

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Ik begrijp goed dat je het liefst een zo groot mogelijk zaagtafel hebt. Dat heb ik ook en ik heb met regelmaat dat ik baal dat mijn roltafel ”maar” 1600 mm is. Maar nog vaker baal ik dat ik in mijn werkplaats te weinig ruimte heb. Als je mijn topic over mijn werkplaats doorleest, dan zie je dat bijna al mijn aanpassingen bestaan uit een nood aan efficiëntie, omdat ik te weinig ruimte heb. Meestal is dat nadat ik een nieuwe of grotere machine heb gekocht. Ik heb trouwens bijna 30m2, dus de titel van het topic klopt niet meer.

@trigger heeft een Jet 600XL zaagtafel en is daar tevreden over (zie zijn review).
Bedankt, zit als je topic over je werkplaats te lezen. Kan zeker wat informatie uithalen! Heb nog wat vragen over je werkplaats deze zal ik in je topic stellen ;)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf een Harvey in mijn schuur staan. Werkplaats is 2.5 x 4 meter, dus het kan wel (maar ideaal is het niet). Ik heb er wel de rechter tafelverbreding vanaf gelaten, en de zaag staat op wielen.
Ik kan dus alleen relatief klein spul zagen binnen, maar ik kan de tussendeur (op de ene kopse zijde) openzetten voor meer lengte, of de zaag naar buiten rollen als ik echt meer ruimte nodig heb.
En groter plaatmateriaal kan ik op deze zaag inderdaad niet kwijt, maar daarvoor gebruik ik de TS55 invalzaag met lineaal om het op te delen. En alleen de kleinere delen op de tafelzaag te verzagen.

Ik werk zelf voor 80% met massief hout, en mis de roltafel niet echt. Soms zou het wel makkelijk zijn, maar voor mij was dat ook echt geen optie ivm de beschikbare ruimte. Had ik een veel grotere werkplek gehad, dan zou ik mogelijk ook een andere keuze gemaakt hebben daarin.

Ik ben zeer tevreden over mijn Harvey (400V). Laatst over de volledige hoogte eiken geschulpt (7cm), met een scherp zaagblad ging dat als een mes door boter.
Eenmaal afgesteld nagenoeg geen werk meer aan. Wel heb ik er een digitale meter bij gemonteerd voor de geleider + een Incra verstekaanslag bij gekocht voor meer precieze.

Ik heb ivm de ruimte ook geen tafelverlenging. Wel heb ik 2 kleine rolbokjes (deze) die ik op mijn verrijdbare ladekast zet. Neemt weinig extra ruimte in en is zeer mobiel te gebruiken.

3.10meter breed is wat ik ga krijgen. Een zaag van 1.60 meter breed, dan hou je nog 1.50 over. Is dat voldoende denk je? Of moet ik naar kleinere maat zoeken
Of je voldoende ruimte hebt naast de zaag, ligt er ook aan hoe groot de werkstukken zijn.
Ik heb hier (tussen de muurstelling en zaag) 60 cm als die in de lengterichting van de werkplaats staat, of een kleine meter in de breedte als die met z'n achterkant tegen de lange muur staat. Betekent dus dat als ik iets wil zagen wat hier niet in past, ik de boel naar buiten moet rollen (en dan dus hopen op droog weer).
Ik denk dat het het meest handig is om een tekening te gaan maken van de beschikbare ruimte (incl deuren) en daarin ook de vaste elementen in te tekenen. Bijvoorbeeld een kastenwand of houtopslag (waar je prima machines onder kunt parkeren bij niet-gebruik). Want dat bepaalt de netto werkruimte die je hebt.

En ook ruimte om je werkstukken in elkaar te zetten of onderdelen tijdelijk op te slaan moet je meerekenen. Ik heb hier het 'geluk' dat de werkplaats tegen het huis aan zot, met een tussendeur naar binnen. Het gevolg is dus wel dat er regelmatig hout in de bijkeuken en woonkamer staat omdat het me in de schuur gewoon in de weg staat...
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio88

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Ik ben van plan om langs Baptist te gaan om deze zagen te bekijken. Welke variant heb jij? Ik had ergens gelezen dat het afzuigsysteem niet ideaal zou zijn. Hoe ervaar jij dit?
Ik heb de fusion 3.
Geen enkele afzuiging is perfect😅
Maar ik heb de afzuiging op het spouwmes verwijderd.
Dus ik zal iets meer stof hebben dan een ander.
Je mag em best es komen testen.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
3.10meter breed is wat ik ga krijgen. Een zaag van 1.60 meter breed, dan hou je nog 1.50 over. Is dat voldoende denk je? Of moet ik naar kleinere maat zoeken
Lijkt mij voldoende. Enige nadeel van een combo machine is dat je aan beide kanten van de machine toegang moet hebben. In mijn geval [de Robland X31] de zaagkant [rechts op de afbeelding] en aan de andere kant de vandiktebank. Voor mij was het toen handig om de tafel aan een kant van de ruimte in het midden te zetten. De breedte die ik had was 4 meter. Prima te doen.

EB14BAAB-F9D7-4B09-86B6-71C1DB48F885.jpeg

En ook ik gebruik voornamelijk massief hout en zo af en toe plaatwerk. Ik heb buiten de werkplaats een oude zeer stevige tafel staan waar al dat werk op gedaan wordt. Ook snel/klein freeswerk etc doe ik buiten.

Wat ik in de voorbereiding gedaan heb om te weten welke machine het beste bij mij paste, was om vooral machines te gaan bekijken, veel foto's maken, praten met gebruikers/verkopers en dan thuis de boel eens rustig normaals doorkijken. Ik wilde eigenlijk een Hammer combo machine hebben, maar ik kende de Robland familie. En toen de X31 voor de juiste prijs voorbij kwam was ik snel klaar. Koop nooit met haast, is altijd duurder. 😉

Succes met deze nieuwe activiteit. Geniet er vooral van. 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio88

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het is al eerder gezegd, maar de Amerikanen lopen erg achter met hun cabinet saws. Laat je daarom niet gek maken door alle Amerikaanse YouTube woodworkers. Werken met een roltafel is sneller, veelzijdiger en veiliger. Zeker die laatste is belangrijk! En je behaalt met meer gemak dezelfde precisie. Het is niet voor niets dat je wel woodworkers ziet overstappen van cabinet saw naar paneelzaag en eigelijk nooit iemand de overstap maken van paneelzagen naar cabinet saw. En degene die wel een cabinet saw hebben, zijn vaak heel blij met een roltafel bij hun zaag. Terwijl die niet alle voordelen en mogelijkheden heeft van een paneelzaag.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Veiliger ben ik het volledig mee eens en met grote werkstukken is mijn formaatzaag een fijne machine.

Wat ik bijvoorbeeld mis is een "zeroclearance" oplossing naast het zaagblad, de mogelijkheid om een 45 graden klein kistje te maken is echt een uitdaging, smalle strips zagen ook.

Dus ja het zijn prima zagen maar de traditionele zijn niet waardeloos en hebben zeker ook goede mogelijkheden.

Daarnaast is het prijsverschil echt wel een factor voor de meeste hobbyisten.
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Waarom keuze laten bepalen door mogelijkheid om een volledige plaat te kunnen zagen? In zo een kleine werkplaats een volledige plaat hanteren is praktisch niet mogelijk. Volledige platen kunnen verwerken is ook nergens voor nodig. Een goede houthandel doet voor jou. En ze doen dat sneller, beter, nauwkeuriger en goedkoper dan je het zelf kan doen. Een kleine roltafel zoals de K3 winner zal volstaan. Veel meer ruimte is er simpelweg ook niet in je werkplaats
Ook in een grote werkplaats is een volle 18mm plaat bijna niet te hanteren in je eentje. Alleen al ivm vervoer laat ik alles als het even kan door de houthandel op maat zagen en al het gepriegelwerk doe ik dan thuis op de kapzaag of tafelcirkelzaag. Soms rekenen ze 10 voor het zagen en soms ook niet.
Ik heb al drie jaar een grote plaat underlayment in de garage staan waarvan ik niet weet hoe ik die weer bij de muur weg krijg en hoe ik die enigszins onbeschadigd buiten op de grond krijg, om met de invalzaag in hanteerbare stukken voor een project te zagen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ook in een grote werkplaats is een volle 18mm plaat bijna niet te hanteren in je eentje. Alleen al ivm vervoer laat ik alles als het even kan door de houthandel op maat zagen en al het gepriegelwerk doe ik dan thuis op de kapzaag of tafelcirkelzaag. Soms rekenen ze 10 voor het zagen en soms ook niet.
Ik heb al drie jaar een grote plaat underlayment in de garage staan waarvan ik niet weet hoe ik die weer bij de muur weg krijg en hoe ik die enigszins onbeschadigd buiten op de grond krijg, om met de invalzaag in hanteerbare stukken voor een project te zagen.
Gewoon een tafel met wielen kopen, montage en transport tegelijk. Geen enkel probleem om een plaat of platen naar de zaag te brengen....
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
In het begin van het topic hoopte je een een afkortzaag uit te kunnen sparen. Uiteindelijk zul je ze toch allebei hebben. Vooral als je met massief hout gaat werken. De zaagtafel voor schulpen en de afkortzaag voor ? Inderdaad afkorten:) Steeds zaagbladen wisselen wordt je ook niet vrolijk van.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Waarom zou je je zaagblad wisselen? Dat hoeft alleen als hij bot is. Als je een smalle werkplaats hebt , is een roltafel iets wat vooral in de weg zit. Zeker als je hoofdzakelijk met massief hout wil werken. Je hebt lengte nodig. dus een tafel achter je zaag. Massief hout komt niet in standaard lengten van 2,44 meter. Probeer maar eens een stuk eiken van 3 meter af te korten op zo'n mooie rolwagen in een werkplaats van 3,1 meter breed. In de situatie waarin je je nu bevind, zou ik voor een schulpzaag gaan in combinatie met een losse afkort zaag. Groeit je zaak en ga je naar een grotere werkplaats, dan kan je weer een nieuwe afweging maken. In zo'n kleine ruimte zal je zaag met uitvoertafel ook je montage tafel zijn. Onder je afkort tafel kan je een hoop spullen kwijt. Je moet nog een vlak vandikte bank kwijt. Zet alles op wielen, zodat je de ruimte steeds maximaal kan gebruiken. Wil je een keer een plaat verzagen, dan leg je een paar balkjes op je zaagtafel met uitvoertafel en gebruik je je invalzaag met lineaal om de plaat op te delen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dit ziet er interessant uit. Denk dat ik deze machines zal gaan bekijken. Ik wil zowel platen als massief doen. Een freestafel heb ik zelf gebouwd icm Triton freesmachine. Zelf dacht ik aan DeWalt d27300 valk en vandiktebank combinatie. Om wat ruimte te besparen.
Mocht je bij Drenthe in de buurt zijn kun je eens komen kijken, ik heb een Jet zaagtafel (met rolgedeelte) staan. Bovendien heb ik voor al mijn machines 3 meter in- en uitvoer ruimte toebedeeld, dan kun je een goed beeld vormen van hoeveel ruimte zo'n machine precies nodig heeft. Ik heb o.a. een VVD staan, deze zaagtafel dus, een afkortzaag, lintzaag, freestafel en draaibank.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Waarom zou je je zaagblad wisselen? Dat hoeft alleen als hij bot is. Als je een smalle werkplaats hebt , is een roltafel iets wat vooral in de weg zit. Zeker als je hoofdzakelijk met massief hout wil werken. Je hebt lengte nodig. dus een tafel achter je zaag. Massief hout komt niet in standaard lengten van 2,44 meter. Probeer maar eens een stuk eiken van 3 meter af te korten op zo'n mooie rolwagen in een werkplaats van 3,1 meter breed. In de situatie waarin je je nu bevind, zou ik voor een schulpzaag gaan in combinatie met een losse afkort zaag.

Volledig hiermee eens. Ik heb standaard een allround zaagblad in de zaag zitten, alleen bij echt en veel specifiek werk wissel ik naar schulp- of afkortblad (al is dat ook in 1 minuut gedaan).
Laatst een eiken plank/balk van 5,5 x 32 cm en 4 meter lang moeten verzagen, eerst schulpen tot smallere delen en daarna afkorten op verschillende lengtes. Ook met een roltafel gaat dat niet lukken. Met de TS55 met lineaal geschulpt (laatste 5mm met de handzaag) en afgekort tot hanteerbare lengtes. Die pas op na het vlakken op de vandiktebank op de zaagtafel verder verzaagd.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
@vandikte : kijk eens op de website van Ramon Valdez. Bij hem kun je heel nette inserts bestellen. Ik gebruik ze zelf met veel tevredenheid. Ramon is bovendien een erg sympathieke kerel die een goede service levert.

Overigens zal het gebruik van een voorritser in heel veel gevallen zo'n insert minder nodig maken.

[Edit] Ik heb even in mijn bookmarks gezocht voor je. Zie hier:


Oei, ik zie dat ze een stuk duurder zijn geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Hallo allemaal,

Ik heb pas ontdekt hoe geweldig houtbewerken, maken van meubels en tafels kan zijn. Ik wil van deze hobby voorzichtig mijn parttime werk van maken. Momenteel heb ik HiKOKI C10RJWAZ tafelzaag. Over het algemeen ben ik tevreden hierover maar wil liever naar een professionele tafelzaag. Ik krijg vanaf volgend jaar april een garage van 18m² en ben al bezig met het inrichten van de garage.

Ik heb een aantal zagen op het oog:

Hammer K3 Winner +/- €5000
Harvey HW110 +/- €3500
Laguna Fusion 3 €3000
HBM 600a € 1500

Wat gelijk opvalt is dat qua prijsklassen deze zagen uiteen lopen. Ik heb de HBM 600a bekeken bij hun in de showroom en zag helemaal niet verkeerd uit. Ik weet dat qua kwaliteit minder zal dan de Hammer/Harvey, maar vraag me af wat het verschil zal zijn bij het zagen. Het is toch een prijs verschil van €3500 waarmee ik andere apparaten mee kan aanschaffen. Aan de andere kant denk ik dat het misschien waard zal zijn aangezien ik jaren lang vooruit kan met het apparaat.

Ik zit ook erg te twijfelen of ik een zaag met of zonder rol tafel moet nemen. Bijv. de Laguna Fusion heeft geen roltafel maar zie heb wel goeie verhalen over gehoord. Ik denk zelf dan als je een roltafel hebt, dan heb je geen afkortzaag nodig. Of zie ik het verkeerd?

Kan iemand mij helpen met het kiezen van de juiste zaagtafel?
Alvast bedankt!
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje en werk nu met een MFT tafel maar wil ook naar iets deftiger.

Heb ook al wat rondgekeken en op hetzelfde uitgekomen alleen zie ik dat HBM wat grotere modellen heeft (1600) en je ook merken als holzmann die ook soortgelijke zagen aanbieden.



Lumberjack 10inch Cat Iron Table Saw
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje en werk nu met een MFT tafel maar wil ook naar iets deftiger.

Heb ook al wat rondgekeken en op hetzelfde uitgekomen alleen zie ik dat HBM wat grotere modellen heeft (1600) en je ook merken als holzmann die ook soortgelijke zagen aanbieden.



Lumberjack 10inch Cat Iron Table Saw
Ik heb er geen eigen ervaring mee, maar je hebt holzMANN holzKRAFT en holzSTAR en volgens mij is alleen de laatste het 'echte' spul (van bij SCM weg dacht ik). De rest is 'gewoon' hobbyspul, en daar hoeft niks mis mee te zijn uiteraard. Ik heb ook een 'semi hobby merk' (Jet) en voor wat ik ermee doe is dat genoeg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.