Hulp bij keuze tafelzaag - Harvey- Hammer- Laguna

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Hallo allemaal,

Ik heb pas ontdekt hoe geweldig houtbewerken, maken van meubels en tafels kan zijn. Ik wil van deze hobby voorzichtig mijn parttime werk van maken. Momenteel heb ik HiKOKI C10RJWAZ tafelzaag. Over het algemeen ben ik tevreden hierover maar wil liever naar een professionele tafelzaag. Ik krijg vanaf volgend jaar april een garage van 18m² en ben al bezig met het inrichten van de garage.

Ik heb een aantal zagen op het oog:

Hammer K3 Winner +/- €5000
Harvey HW110 +/- €3500
Laguna Fusion 3 €3000
HBM 600a € 1500

Wat gelijk opvalt is dat qua prijsklassen deze zagen uiteen lopen. Ik heb de HBM 600a bekeken bij hun in de showroom en zag helemaal niet verkeerd uit. Ik weet dat qua kwaliteit minder zal dan de Hammer/Harvey, maar vraag me af wat het verschil zal zijn bij het zagen. Het is toch een prijs verschil van €3500 waarmee ik andere apparaten mee kan aanschaffen. Aan de andere kant denk ik dat het misschien waard zal zijn aangezien ik jaren lang vooruit kan met het apparaat.

Ik zit ook erg te twijfelen of ik een zaag met of zonder rol tafel moet nemen. Bijv. de Laguna Fusion heeft geen roltafel maar zie heb wel goeie verhalen over gehoord. Ik denk zelf dan als je een roltafel hebt, dan heb je geen afkortzaag nodig. Of zie ik het verkeerd?

Kan iemand mij helpen met het kiezen van de juiste zaagtafel?
Alvast bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: k995

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Hallo allemaal,

Ik heb pas ontdekt hoe geweldig houtbewerken, maken van meubels en tafels kan zijn. Ik wil van deze hobby voorzichtig mijn parttime werk van maken. Momenteel heb ik HiKOKI C10RJWAZ tafelzaag. Over het algemeen ben ik tevreden hierover maar wil liever naar een professionele tafelzaag. Ik krijg vanaf volgend jaar april een garage van 18m² en ben al bezig met het inrichten van de garage.

Ik heb een aantal zagen op het oog:

Hammer K3 Winner +/- €5000
Harvey HW110 +/- €3500
Laguna Fusion 3 €3000
HBM 600a € 1500

Wat gelijk opvalt is dat qua prijsklassen deze zagen uiteen lopen. Ik heb de HBM 600a bekeken bij hun in de showroom en zag helemaal niet verkeerd uit. Ik weet dat qua kwaliteit minder zal dan de Hammer/Harvey, maar vraag me af wat het verschil zal zijn bij het zagen. Het is toch een prijs verschil van €3500 waarmee ik andere apparaten mee kan aanschaffen. Aan de andere kant denk ik dat het misschien waard zal zijn aangezien ik jaren lang vooruit kan met het apparaat.

Ik zit ook erg te twijfelen of ik een zaag met of zonder rol tafel moet nemen. Bijv. de Laguna Fusion heeft geen roltafel maar zie heb wel goeie verhalen over gehoord. Ik denk zelf dan als je een roltafel hebt, dan heb je geen afkortzaag nodig. Of zie ik het verkeerd?

Kan iemand mij helpen met het kiezen van de juiste zaagtafel?
Alvast bedankt!
Als je met plaatmateriaal gaat werken neem dan gewoon een roltafel van 2600 of meer, dan kun je volle platen tenminste makkelijk verwerken.
Wil je goedkoper, koop dan een goede lineaalzaag en een 1800 en 3000 lineaal. Dan kun je met je huidige zaag en een bijgebouwde tafel of rokbokken o.d. ook aardig uit de voeten. Kun je gelijk nog een frees inbouwen ook eventueel.
Dit werkt langzamer, maar kan behoorlijk nauwkeurig zijn als je je tijd neemt.
Er staat trouwen een Hammer K4 met 3200 tafel op MP te koop zag ik, geen idee wat die moet kosten, maar misschien wel de moeite om even te informeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio88

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
  • Leuk
Waarderingen: Emilio88

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik zou altijd voor een zaag met een roltafel direct langs het zaagblad gaan (mits ruimte en budget). De roltafel maakt het zagen van plaatmateriaal zo veel gemakkelijker. Maar ook langere stukken massief hout kun je beter verwerken. Je hebt dan geen afkortslede nodig. En een Fritz&Franz hulpstuk is geweldig.

Kijk ook eens naar de SCM SC 2C of 3C. Ik heb zelf de 2C en vindt deze niet onderdoen voor de Hammer en is in Duitsland goedkoper dan de Hammer.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Een formaatzaag is ideaal om productie te draaien. Maar 18m2 is te klein om optimaal met een 2600mm roltafel te werken. Je wilt qua lengte namelijk 260cm voor het zaagblad, maar ook 260cm achter het zaagblad aan ruimte hebben. In de breedte wil je links van het blad minimaal 260cm hebben om een complete plaat haaks te kunnen zagen, terwijl je rechts minimaal 130cm wilt hebben, om een volle plaat ook goed te kunnen halveren. Daarnaast heb je ook nog ruimte nodig voor materiaalopslag, ander gereedschap, een werkbank/montagetafel, etc. Liefst wil je de ruimte ook niet steeds opnieuw te hoeven indelen of de zaagtafel te moeten verplaatsen laat staan opnieuw opbouwen/instellen. Dat kost allemaal tijd, en als je dit voor je beroep wilt doen is tijd ook geld.

Mijn insteek zou zijn de huidige zaagtafel voorlopig te blijven gebruiken, en deze aan te vullen met een goede invalzaag (liefst een met parallel geleider) en je te concentreren op dingen als een vlak-vandiktebank/lintzaag/etc. Als houtbewerking inderdaad je werk gaat worden kun je later een grotere ruimte huren of kopen, waar je wel met gemak een formaatzaag kunt plaatsen met eromheen je overige gereedschap. Op die manier kun je wel beginnen en je bedrijf uitbouwen, zonder straks opnieuw een andere zaagtafel te moeten gaan aanschaffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Een formaatzaag is ideaal om productie te draaien. Maar 18m2 is te klein om optimaal met een 2600mm roltafel te werken. Je wilt qua lengte namelijk 260cm voor het zaagblad, maar ook 260cm achter het zaagblad aan ruimte hebben. In de breedte wil je links van het blad minimaal 260cm hebben om een complete plaat haaks te kunnen zagen, terwijl je rechts minimaal 130cm wilt hebben, om een volle plaat ook goed te kunnen halveren. Daarnaast heb je ook nog ruimte nodig voor materiaalopslag, ander gereedschap, een werkbank/montagetafel, etc. Liefst wil je de ruimte ook niet steeds opnieuw te hoeven indelen of de zaagtafel te moeten verplaatsen laat staan opnieuw opbouwen/instellen. Dat kost allemaal tijd, en als je dit voor je beroep wilt doen is tijd ook geld.

Mijn insteek zou zijn de huidige zaagtafel voorlopig te blijven gebruiken, en deze aan te vullen met een goede invalzaag (liefst een met parallel geleider) en je te concentreren op dingen als een vlak-vandiktebank/lintzaag/etc. Als houtbewerking inderdaad je werk gaat worden kun je later een grotere ruimte huren of kopen, waar je wel met gemak een formaatzaag kunt plaatsen met eromheen je overige gereedschap. Op die manier kun je wel beginnen en je bedrijf uitbouwen, zonder straks opnieuw een andere zaagtafel te moeten gaan aanschaffen.
Bedankt voor je bericht het meedenken. Momenteel heb ik de invalzaag van Makita met 3m parallel geleider, dit werkt perfect voor afkorten van platenmateriaal. Het probleem met mijn huidige zaag is het afzuigsysteem. Dit werkt niet optimaal en bij elke zaagbeurt zit heel de werkplaats onder zaagsel.

Ben volledig met je eens dat 18² te klein is voor een formaatzaag. Daarom zit ik ook te kijken naar wat kleine tafels zoals de Hammer K3 Winner en Harvey. Ik heb met behulp van Sweet Home 3D (gratis en geweldige software) de garage en tafelzaag van Hammer op schaal getekend. Ik denk dat ik ruimte genoeg zal overhouden en voor afkorten van platenmateriaal zal ik de invalzaag gebruiken. Dan vraag ik mij af of ik de roltafel optimaal kan gebruiken. Ik dacht zelf aan om een met roltafel te nemen zodat ik geen afkortzaag hoeft aan te schaffen en ruimte voor hoef te creëren in mijn kleine garage. 2de reden voor een roltafel is dat ik geen "outfeedtafel" achter de zaag hoe te plaatsen puur om ruimte te besparen.
Misschien zie ik het verkeerd?
 

Bijlagen

  • Garage.PNG
    Garage.PNG
    32,8 KB · Weergaven: 31

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Ik zou altijd voor een zaag met een roltafel direct langs het zaagblad gaan (mits ruimte en budget). De roltafel maakt het zagen van plaatmateriaal zo veel gemakkelijker. Maar ook langere stukken massief hout kun je beter verwerken. Je hebt dan geen afkortslede nodig. En een Fritz&Franz hulpstuk is geweldig.

Kijk ook eens naar de SCM SC 2C of 3C. Ik heb zelf de 2C en vindt deze niet onderdoen voor de Hammer en is in Duitsland goedkoper dan de Hammer.
Bedankt voor je bericht naar de SCM SC heb ik ook gekeken, hier heb ik informatie gevraagd bij hun via de website. Deze lijkt in eerst oogopslag groter dan de Hammer, klopt het?
 

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Als je met plaatmateriaal gaat werken neem dan gewoon een roltafel van 2600 of meer, dan kun je volle platen tenminste makkelijk verwerken.
Wil je goedkoper, koop dan een goede lineaalzaag en een 1800 en 3000 lineaal. Dan kun je met je huidige zaag en een bijgebouwde tafel of rokbokken o.d. ook aardig uit de voeten. Kun je gelijk nog een frees inbouwen ook eventueel.
Dit werkt langzamer, maar kan behoorlijk nauwkeurig zijn als je je tijd neemt.
Er staat trouwen een Hammer K4 met 3200 tafel op MP te koop zag ik, geen idee wat die moet kosten, maar misschien wel de moeite om even te informeren.
Bedankt voor je bericht. Ik denk zelf dat zagen van plaatmateriaal lastig gaat worden in mijn garage van 3.10x 5.66. Als ik de zaag voor de garagedeur plaats en de deur open bij het zagen van plaatmateriaal dat zou een optie zijn denk ik?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik denk niet dat de SCM SC2 groter Is dan de Hammer K3. De SCM is ongeveer 135 cm breed (machine incl roltafel, maar zonder oplegtafel). De K3 is 8 cm breder. De lengte van de machine is afhankelijk van de gekozen roltafel. Die van de SCM is 1600mm, terwijl je bij de Hammer kunt kiezen tussen 800, 1250 en 2050 mm.

800 mm is te kort, want dan kun je geen plaat in de breedte (122 cm) zagen. Ik zou dan zeker voor voor de 1250 mm (K3) of 1600 mm (SC2) gaan. 2050 mm is natuurlijk nog beter, maar de vraag is of je die kwijt kunt. Hou er rekening mee dat je dan 2x de lengte van de roltafel nodig hebt plus 1 extra meter om achter de roltafel te kunnen staan. Dan kom je op 5100 mm en dan heb je maar 560 mm over in jouw werkplaats. De zaag neemt ook bijna de hele breedte in de ruimte. Mij lijkt dat niet echt passen in jouw werkplaats, aangezien er ook nog andere machines en werkbank in moeten. Zagen met de deur open lijkt mij geen structurele oplossing. Je kunt dan niet zagen als het regent.

Dit zijn de afmetingen van de Hammer K3.


E871B60A-57CB-4A3C-AA1E-1960DEC8CACF.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio88

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Waarom keuze laten bepalen door mogelijkheid om een volledige plaat te kunnen zagen? In zo een kleine werkplaats een volledige plaat hanteren is praktisch niet mogelijk. Volledige platen kunnen verwerken is ook nergens voor nodig. Een goede houthandel doet voor jou. En ze doen dat sneller, beter, nauwkeuriger en goedkoper dan je het zelf kan doen. Een kleine roltafel zoals de K3 winner zal volstaan. Veel meer ruimte is er simpelweg ook niet in je werkplaats
 

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Waarom keuze laten bepalen door mogelijkheid om een volledige plaat te kunnen zagen? In zo een kleine werkplaats een volledige plaat hanteren is praktisch niet mogelijk. Volledige platen kunnen verwerken is ook nergens voor nodig. Een goede houthandel doet voor jou. En ze doen dat sneller, beter, nauwkeuriger en goedkoper dan je het zelf kan doen. Een kleine roltafel zoals de K3 winner zal volstaan. Veel meer ruimte is er simpelweg ook niet in je werkplaats
Hier ben ik mee eens, alleen nu zit ik nog met de vraag is een roltafel nog van toegevoegde waarde als je het niet voor platenmateriaal wilt gebruiken. z'n Harvey zonder roltafel zit je volgens mij rond 3000 euro terwijl Hammer op 5000 euro zit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een roltafel is altijd te verkiezen boven een cabinetzaag. In Europa worden roltafels gebruikt, in de VS is men niet verder dan een slede in een gleuf geraakt.
Een roltafel werkt altijd gemakkelijker dan een slede. Zowel bij afkorten als het verzagen (in de lengte) van iets grotere delen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Je kunt natuurlijk best uit met een kleinere formaatzaag. Ik weet niet hoe vaak je volledige platen van 8'x4' verzaagt, maar als dat niet al te vaak is, dan zou je de eerste snede gewoon met een invalzaag en liniaal kunnen maken. Dat doe ik zelf ook regelmatig als de werkplaats te vol met werkstukken of andere zooi staat om een hele plaat op de roltafel te kunnen leggen. Is niets mis mee. Qua veiligheid, comfort en nauwkeurigheid kan ik je absoluut aanraden om ook in dat geval voor een formaatzaag te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio88

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
@Emilio88 Ik heb een formaatzaag en "Fritz und Franz" maar voor kleine werkstukken blijf ik toch twijfelen. Als je geen bedden, eettafels e.d. wilt maken maar vooral snijplanken, kistjes, krukjes etc zie ik de meerwaarde niet en zou het budget een beslissende factor mogen zijn.
Veel succes met je moeilijke keuze;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio88

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je kan ook eens kijken bij Jet.
Ik denk dat je dan een degelijke, kleine machine heb voor een aardige prijs.
Zelf heb ik geen ervaring met Jet zaagtafels (enkel een band/schijfschuurmachine) maar Jet staat niet bekend als speelgoed, wel als degelijke machines.
Bijkomende vraag. Je bent van plan om uit te breiden, maar hoe zit het met schaven (en misschien ook frezen). Ga je enkel plaat verwerken of ook massief? Indien je ook massief wil verwerken is een combi machine misschien meer aangeraden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik zou het omdraaien: waarschijnlijk wil je meer machines dan alleen een zaagtafel en vanwege jouw beperkte ruimte zal het puzzelen worden om te krijgen alles erin te krijgen. Dus ik zou een lijstje maken wat er in de werkplaats (op termijn) moet komen, zoals werkbank, houtopslag, bergruimte en machines (bv vlakvandiktebank, lintzaag, kolomboor, afkortzaag, stationaire schuurmachine, afzuiging, CNC, vandikteschuurmachines, etc.). Je zult niet al deze machines kopen, maar waarschijnlijk wel een aantal. Met deze lijst zou ik een plattegrond maken en dan alles indelen. De overgebleven ruimte (en budget) kun je gebruiken voor de zaagtafel.

Reken je niet te rijk met de ruimte, want het neemt meestal meer ruimte in dan je in eerste instantie denkt. Bedenk ook wat de "gebruiksruimte" is. Bijvoorbeeld: een lintzaag neemt niet veel plaats is, maar als je er een plank van 2 m mee wilt zagen, dan heb je al minstens 4 m nodig (2 m voor het zaaglint en 2 m erachter). Neem ook mee hoe je wilt werken en hoeveel machines je "mag" verplaatsen om ergens mee te kunnen werken. Bedenk ook wat je wil gaan maken en hoeveel ruimte je daar voor nodig hebt.
 

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Je kan ook eens kijken bij Jet.
Ik denk dat je dan een degelijke, kleine machine heb voor een aardige prijs.
Zelf heb ik geen ervaring met Jet zaagtafels (enkel een band/schijfschuurmachine) maar Jet staat niet bekend als speelgoed, wel als degelijke machines.
Bijkomende vraag. Je bent van plan om uit te breiden, maar hoe zit het met schaven (en misschien ook frezen). Ga je enkel plaat verwerken of ook massief? Indien je ook massief wil verwerken is een combi machine misschien meer aangeraden.
Dit ziet er interessant uit. Denk dat ik deze machines zal gaan bekijken. Ik wil zowel platen als massief doen. Een freestafel heb ik zelf gebouwd icm Triton freesmachine. Zelf dacht ik aan DeWalt d27300 valk en vandiktebank combinatie. Om wat ruimte te besparen.
 

Emilio88

Nieuw lid
22 okt 2022
14
3
Rotterdam
Ik zou het omdraaien: waarschijnlijk wil je meer machines dan alleen een zaagtafel en vanwege jouw beperkte ruimte zal het puzzelen worden om te krijgen alles erin te krijgen. Dus ik zou een lijstje maken wat er in de werkplaats (op termijn) moet komen, zoals werkbank, houtopslag, bergruimte en machines (bv vlakvandiktebank, lintzaag, kolomboor, afkortzaag, stationaire schuurmachine, afzuiging, CNC, vandikteschuurmachines, etc.). Je zult niet al deze machines kopen, maar waarschijnlijk wel een aantal. Met deze lijst zou ik een plattegrond maken en dan alles indelen. De overgebleven ruimte (en budget) kun je gebruiken voor de zaagtafel.

Reken je niet te rijk met de ruimte, want het neemt meestal meer ruimte in dan je in eerste instantie denkt. Bedenk ook wat de "gebruiksruimte" is. Bijvoorbeeld: een lintzaag neemt niet veel plaats is, maar als je er een plank van 2 m mee wilt zagen, dan heb je al minstens 4 m nodig (2 m voor het zaaglint en 2 m erachter). Neem ook mee hoe je wilt werken en hoeveel machines je "mag" verplaatsen om ergens mee te kunnen werken. Bedenk ook wat je wil gaan maken en hoeveel ruimte je daar voor nodig hebt.
Het wordt zeker puzzelen en bepaalde machines heb ik al, de reden dat ik met de tafelzaag wil beginnen is dat volgens mij dit apparaat het meest gebruikt gaat worden dan alle andere apparaten. Dus dacht eraan dat dit apparaat voorrang zou hebben op de overige apparaten qua budget en ruimte. Of zie ik het verkeerd?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je met massief gaat werken kan je niet zonder een vlak/vandikte schaaf. Geschaafd hout inkopen is eigenlijk geen optie. Dat werkt enkel als je een enkele plank nodig hebt.
Je moet eerst toch nog eens heel goed nadenken over wat je wil en zoals L.N. aangeeft een opstelling uittekenen en budget plannen.
Zo een Dewalt schaafmachine is wat kwaliteit en gebruiksgemak niet te vergelijken met de zaagtafel die je voor ogen hebt. Niet slecht, maar een heel andere categorie (te vergelijken met zaagtafel die je nu hebt met al zijn beperkingen).
Een combinatie machine is niet zo heel veel groter als een zaagtafel en gaat minder ruimte innemen dan twee aparte machines. Nadeel is wel dat je voor en achter de lengte van de plank nodig hebt. Maar als je de machine voor de deuropening kan zetten win je al veel ruimte (en er zijn genoeg mensen die dat moeten doen om lange stukken te bewerken, is ook zo bij mij met 60 m2 werkplaats).
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio88

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.