Houtsnijden, mijn passie.

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Welk snij mes kan ik als beginner het beste aanschaffen? Ik wil proberen figuurtjes als van Ostheimer een beetje te maken in eigen stijl. Ik heb niet veel kracht in mijn handen denken jullie dat het dan toch kan? Deels figuurzagen, deels snijden?
Zit je ver van Arnhem vandaan? Anders kun je bij Baptist even voelen wat fijn in je hand ligt.

De mesjes van Flexcut zijn prima, maar ook het Rozenmes #1 van Pfeil snijdt super.
Het Pfeil mes gebruik ik zelf ook veel maar dan met een zelf aangepast handvat model Flexcut.

Die Ostheimier figuurtjes vergen zo te zien niet al teveel kracht. Een scherp mes en goede techniek zal je een heel eind brengen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik snij ze met deze:
Heb nog wel een ander mes maar deze gebruik ik het meest.
Met meerdere keren snijden en weinig druk kom je er ook, maar zorg dat je mes scherp is want dat is een must.
Dus wetten, wetten en nog een keer wetten. Slijpen is dan niet nodig.
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Ik snij ze met deze:
Heb nog wel een ander mes maar deze gebruik ik het meest.
Met meerdere keren snijden en weinig druk kom je er ook, maar zorg dat je mes scherp is want dat is een must.
Dus wetten, wetten en nog een keer wetten. Slijpen is dan niet nodig.
Wat zijn lengte en diameter van het handvat ? Kun je dat ongeveer zeggen? Is het handvat helemaal rond of zijn de flanken wat afgevlakt? Dat kan ik op de foto's niet zo goed zien.
Zoals gezegd heb ik het Pfeil #1 mes van een ander handvat voorzien en dat bevalt me uitstekend!
Kwaliteit van het gebruikte staal is buitengewoon goed. Met een beetje time.love and care zijn het toch wel de betere messen.
 

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Zit je ver van Arnhem vandaan? Anders kun je bij Baptist even voelen wat fijn in je hand ligt.

De mesjes van Flexcut zijn prima, maar ook het Rozenmes #1 van Pfeil snijdt super.
Het Pfeil mes gebruik ik zelf ook veel maar dan met een zelf aangepast handvat model Flexcut.

Die Ostheimier figuurtjes vergen zo te zien niet al teveel kracht. Een scherp mes en goede techniek zal je een heel eind brengen.
Ik woon dichtbij Baptist dank je voor de tip die ga ik zeker aanschaffen. Een westeen heb ik nog. Is grenen hout te doen of zeg je toch lindenhout wat natuurlijk veel prijziger is?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ieder hout kun je gebruiken. Echter Lindehout heeft tov ander hout vele voordelen, maar ook een nadeel en dat is dat je het moet schuren voor een glade afwerking. Dat hoeft bij ander hout veel minder. Als je vuren gebruikt zorg dan dat de jaarringen kort op elkaar liggen.
 

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Ieder hout kun je gebruiken. Echter Lindehout heeft tov ander hout vele voordelen, maar ook een nadeel en dat is dat je het moet schuren voor een glade afwerking. Dat hoeft bij ander hout veel minder. Als je vuren gebruikt zorg dan dat de jaarringen kort op elkaar liggen.
Ik heb hout van planken die gelijmd zijn dat is ja mer als ik dan die lijmlaag zie. Maar misschien vindt
Ik 't.z.t. wel iets beters
Dank v.h. meedenken .:)
 

Blockbird

Nieuw lid
20 nov 2022
14
21
Eersel
www.etsy.com
Hoi! Ik snijd vogels uit hout en heb hier een heeeuuullee tijd geleden een bericht geplaatst. Nu heb ik recentelijk mijn schilderstijl een beetje omgegooid en vond het leuk om weer eens iets te plaatsen. Dit zijn 4 recente vogels die ik heb afgerond.

Ik merk dat ik wat meer grafischer ben gaan werken wat betreft mijn schilderstijl en net wat meer vrijheid neem om highlights en donkere plekken aan te brengen. Hierdoor oogt het wat organischer en krijgen de beelden een speelsere uitstraling. Het bevalt mij enorm moet ik zeggen!


DSCN1979.JPGDSCN2013.JPGDSCN2000.JPGDSCN1865.JPG

Groet,

Robin (Blockbirds)
 

Basswood

Actieve deelnemer
29 okt 2022
26
6
Waalre
Ik hoop dat ze bij Bapist in Arnhem ook een keer de messen van OCC, Drake of Helvie in de collectie gaan nemen want dat zijn wel de toppers voor het 'Whittling' snijwerk. Ik zelf heb een Mora 122 mes laten 'verslijpen' omdat de messen van Flexcut, Pfeil en Beavercraft mij niet vertrouwd aanvoelde. Vooral bij het iets meer kracht zetten voelde de messen 'zwabberig' aan, maakte me onzeker. Bij het Het rozenmes van Pfeil brak na enkele keren het puntje al vanaf. Het aangepaste Mora 122 mes is nu voor mij perfect: scherp, sterk en stevig en een scherpe punt. Ik heb zelfs nu een tweede Mora 122 mes besteld om ook dit op mijn wensen aan te laten passen. Veel snijplezier allemaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Neem eens Zirbe. Zachter dan linde. Als je gratis een stuk wilt hebben om te proberen, kom maar langs. Misschien kan ik ook je interesse wekken om kookgerei te snijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.