Hikoki C10RJWAZ tafelzaag - ervaringen?

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Mijn zaag is inmiddels retour naar de leverancier en er is onder garantie een nieuwe geleverd. Deze lijkt veel beter afgewerkt en dat is overal te zien; de rack en pinion heeft nette gladde tanden en het laswerk is tip top.
Ook bij deze is echter het werkblad niet helemaal vlak, hij dipt rond de inlegplaat 1.5mm toc de randen, de overgang is wel vrij geleidelijk.
Het blad was uit de doos perfect haaks op het werkblad en de 45 graden had een minimale afwijking.
De langsgeleider staat precies parallel aan de miter slots op alle posities, ronduit keurig dus.
Enkel het zaagblad staat niet parallel met de miter slots, als de zaag volledig omhoog is gedraaid scheelt voor de voor en achterkant van het blad ~0.7mm. De enige methode die ik zie om dit te stellen is om de verticale geleiders waar de zaag langsaf beweegt los te schroeven, er een paar lagen tape achter te plaatsen (en alles zit onder het vet dus dat wordt nog leuk) en opnieuw vast te schroeven. Wellicht dat iemand hier tips voor heeft?

De soft start op deze lijkt beter te werken en ik heb hem overigens gevonden; hij zit in de behuizing van de zaag zelf.
EB13622D-5A57-4671-9F95-5550FD50C303.jpeg

Nog iets waar ik achter kwam; mijn miter gauge heeft plastic stelschroeven om de speling eruit te halen maar de miter slots zijn aan de bovenkant over ~3mm afgeschuind op 45 graden waardoor de stellers geen contact maken met de kanalen. Dat wordt dus alsnog tape plakken, echter is hij dan niet meer bruikbaar voor de freestafel die wel keurig nette 19mm kanalen heeft….
 
  • Leuk
Waarderingen: Tarkin

Freddybb

Nieuw lid
19 feb 2022
4
0
Noord nederland
Er is ook een skil, niet te verwarren met Skilsaw. Deze heeft ook een rack and pinion fence(plastic tandwielen)
Maar hiervan is het zaagblad te corrigeren tov de fence. Dat had de hikoki ook moeten hebben :)
 

marijnw

Nieuw lid
2 mrt 2022
2
0
ritterdam
Ik ben van plan om deze zaag te kopen, ik wil hem graag inbouwen in een mobiele werkbank zodat het makkelijker wordt grotere panelen te zagen en je panelen beter blijven liggen aan de achterkant van de zaag. Daarnaast heb ik niet veel ruimte dus is inbouwen handig. Kan iemand mij helpen met de juiste inbouwmaten? ik kan alleen maar hoofdmaten vinden op internet.
 

Zed be

Nieuw lid
28 jan 2022
3
0
Anzegem
Deze tafelzaag eind vorig jaar ook gekocht. Tot nu toe ook wat gemengde gevoelens erbij.
kan me in meeste bovenstaande berichten ook vinden. Heb ze zelfs al op 2dehands gezet, maar misschien moet ik ze toch nog een kans geven door de alu tape toe te passen alsook ze nog even parallel te krijgen.
 
14 jan 2022
8
4
Den Haag e.o.
Ik ben van plan om deze zaag te kopen, ik wil hem graag inbouwen in een mobiele werkbank zodat het makkelijker wordt grotere panelen te zagen en je panelen beter blijven liggen aan de achterkant van de zaag. Daarnaast heb ik niet veel ruimte dus is inbouwen handig. Kan iemand mij helpen met de juiste inbouwmaten? ik kan alleen maar hoofdmaten vinden op internet.
Heb je hier nog behoefte aan? Ik meet 'm graag even voor je op.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Mogelijk dat sommige hun verwachtingen van de zaag wat erg hoog gespannen zijn.En mogelijk niet helemaal realistisch t.o.v. de prijs.Ik ben er zelf erg tevreden over en heb afgeleerd om op een 0,5mm te werken.
Het is hout waarmee je werkt en dat werkt altijd nog.Maar als je er niet tevreden over bent en meer precisie wilt denk dan ook na of het aan de zaag ligt of degene die ermee werkt.
Ieder moet voor zich uitmaken of de zaag voldoet of niet en zonodig voor een grotere investering gaan kijken bij andere types zaagtafels .
 
  • Leuk
Waarderingen: Bstenders
14 jan 2022
8
4
Den Haag e.o.
Graag! ik ben er nog steeds naar op zoek!
Het blad is 60cm breed en als je het verleng(verbreed?) stuk er achterin schuift, komt er minimaal 12 en max 23 cm bij.

Het blad is 73cm lang en als je de geleider helemaal uitdraait komt er rechts 58 cm bij en naar links 17,5 cm. Je ziet op de foto de geleider achteraan.

Van de voetjes is het 33cm hoog maar pin me niet vast op 5 mm.

Er zit rechts (niet op de foto) een handgreep die je er volgens mij niet zonder slijpen af krijgt, die maakt hem 3cm langer, maar die greep zit wel een stuk onder het blad. Zie andere foto.

Sorry dat het even duurde, ik was het alweer vergeten en ben net naar de garage gesprint. :)
 

Bijlagen

  • Hikoki.jpg
    Hikoki.jpg
    203,6 KB · Weergaven: 40
  • c10rjwaz-tischkreissage-255-mm-1500-watt.jpg
    c10rjwaz-tischkreissage-255-mm-1500-watt.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 37

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Kan iemand me vertellen hoe de afzuiging op de hikoki geregeld is? Ik ben specifiek op zoek naar een zaag met geintegreerd onderstel, dus deze of de Metabo TS254
 
14 jan 2022
8
4
Den Haag e.o.
Er zit een omkasting om de zaag en zijn verstelmechanisme met een pijpje daaraan waar mijn 4e hands Metabo stofzuiger zonder morren op past. Het is niet perfect maar het scheelt heel veel stof.

Bedoel je dat?
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik zou op zo'n lichte tafel geen dadostack zetten. Ook al is het mogelijk. Stacks zijn bovendien kostbaar.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Er zit een omkasting om de zaag en zijn verstelmechanisme met een pijpje daaraan waar mijn 4e hands Metabo stofzuiger zonder morren op past. Het is niet perfect maar het scheelt heel veel stof.

Bedoel je dat?
Ja, mijn ervaring is met een GTS10XC. Heel tevreden over, maar stond door zijn formaat in aardig in de weg. Maar mijn grootste probleem was de slechte afzuiging, ik heb na een jaar nog alles onder het stof zitten:)
Ik kan niet altijd achter de garage gaan staan zagen, dus helaas valt hij daardoor af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.