Hikoki C10RJWAZ tafelzaag - ervaringen?

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Hoi, ik kijk hier sinds een paar maanden veel rond. Ik heb onze garage geïsoleerd en wil nu werkbanken maken a la Paoson Woodworking - met veel lades. Mede door dit draadje heb ik sinds vrijdag ook een C10RJWAZ.

Eh nee. Bij mij niet. Ik kan de verstekgeleider zo 1-2 graden bewegen in de tafel en ik zie geen afstelmogelijkheden. Wel jammer, de verstekgeleider zelf voelt solide aan.
Je kunt altijd met gladde tape proberen de geleider uit te vullen om de speling eruit te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Wat @peneegt ervaar ik dan weer niet. Als de hendel vast is, zit de verstekgeleider ook vast.

Vandaag al wat grotere platen gezaagd met behulp van de mm aanduidingen op de zaag zelf, het was spot on (na een klein beetje versnellen in het begin). Het gaat vooral veel sneller San liniaal en zaag + je kan herhaaldelijk dezelfde zaagsnede maken zonder dat er een mm verschil op zit. Ik ben wel tevreden!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeweetje

PaulieW

Nieuw lid
19 nov 2020
15
10
[QUOTE="Pentarthrum huttoni

Eh nee. Bij mij niet. Ik kan de verstekgeleider zo 1-2 graden bewegen in de tafel en ik zie geen afstelmogelijkheden. Wel jammer, de verstekgeleider zelf voelt solide aan.
[/QUOTE]

Wat je kan doen om de verstekgeleider wat stabieler te krijgen, is het volgende.
Je kan de geleider die door de tafel glijdt intapen met een laagje aluminium tape. Daarmee ben je de meeste speling wel kwijt.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Ik heb na aanraden hier deze ook gekocht en ben er eerlijk gezegd verre van gecharmeerd…
De zaag zou toch soft start moeten hebben? Als ik hem aan zet is het net alsof er een leeuw uit zijn kooi probeert uit te breken, de zaag springt op dat moment nog net niet van de werkbank af. Heb ik een defecte gekregen?

De rack en pinion loopt niet soepel, ik ben er nog niet achter waardoor. Het systeem heeft voorkeur voor de stand waarin 1 tand precies verticaal in de tandheugel grijpt en voelt aan alsof deze over de tanden heen hobbelt. Daarnaast zit er wat speling op de as van voor naar achter in de “lagers”(een gat in een plastic onderdeel) waar deze doorheen steekt wat voor een halve mm onnauwkeurigheid zorgt.
Het werkblad is verre van vlak en zo dun dat als de fixering van de langsgeleider wordt vast gezet, het gehele blad rechts hol wordt getrokken.
Het kantelmechanisme achteraan de zaag (de halve maan waar de zaag in hangt) zit zowel verticaal als horizontaal vrij veel speling in.
Om onbekende reden wringt de hoogte verstelling van het blad soms, na een paar keer volledig naar beneden wil hij dan eindeijk weer naar boven. Ik denk dat dit zit in het kantelende bladstaal boven de as van de motor die naar achter moet kantelen zodra de motor die raakt.
Het blad is inderdaad verschrikkelijk slecht….
 

Jeweetje

Actieve deelnemer
10 jul 2021
27
11
Zeeuws Vlaanderen
Hoop dat jouw versie een maandagochtend modelletje is, gezien de eerdere recensies hier en op tweakers lijkt het daar wel op.
kun je hem nog terugsturen?
wilde hem eerdaags ook bestellen, na al eerder getwijfeld te hebben, toch maar ff wachten of anderen zich in jouw opmerkingen herkennen
 
14 jan 2022
8
4
Den Haag e.o.
Hoi,

Mijn ervaring is positiever. TL;DR: paar keer mee gezaagd en het gaat uitstekend. Kun je m niet retour doen?

Ja, het werkblad (gietaluminium denk ik) is niet heel vlak of glad afgewerkt, het lijkt me niet te vergelijken met een gefreesd gietijzeren werkblad. Verder bevalt de zaag mij prima en met de verstekgeleider (aangepast met tape, zie hierboven) en een snel geklutste “zaagtafelslede” lukt het mij prima om plankjes en balken netjes en haaks te zagen.

Ook zaagt het blad behoorlijk netjes door multiplex en vuren heen - als ik de slee gebruik. Maar ik zie ook wel dat een ecotools blad beter zaagt, ik heb een Parkside cirkelzaag van een ecotools prof blad voorzien (en nieuwe lagers) en dat zaagde heel strak door 12mm gegrond multiplex heen.

Ook de soft start doet het prima, veel minder spannend dan de Wolfcraft afkortzaag die meteen de stoppen eruit doet slaan.

Verder vind ik de rem, na 3 seconden staat het blad stil, erg prettig. Als verse tafelzaagbezitter is het bij het uitproberen en leren kennen erg fijn dat het amputerende deel van de machine zo snel stopt.

Groet!
 
  • Leuk
Waarderingen: L.N.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Waar zit bij jullie de soft start? Bij mijn model is die volgens mij afwezig. Op deze tekeningen; Tekeningen is het onderdeel 80, kapje 77 is bij mij een vlakke deksel, geen soft start te bekennen.
AB0A99E4-02FA-4F88-8974-8DE7094609FC.jpeg

Ik heb ook ontdekt waarom de zaag af en toe niet in hoogte te verstellen was; 1 van de 2 duimschroeven waarmee de uitschuifbare tafelverlenging vast hoort te zitten zat tussen de zaagmotor en de motorbehuizing in. Na veel vis en friemelwerk is hij er achter vandaan gekomen…
0F15244F-7596-4226-898B-E2C808FCD26D.jpeg
Daarnaast kwam ik erachter dat de blade guard en duwstok bijna niet te verwijderen of terug te zetten zijn omdat een deel van het frame verkeerd gelast is. De volgende beugels horen verticaal naar onder te wijzen, nu is door de hoek de afstand tussen de bugel en het handvat te kort.
82EE7A3C-40EE-4309-A38C-98B423B4722E.jpeg
D2541184-217D-426B-A066-DB9797703241.jpeg
Ik ga morgen mailen naar de leverancier voor een vervangend model, hopelijk is daarvan de kwaliteit wat beter…..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Waar zit bij jullie de soft start? Bij mijn model is die volgens mij afwezig. Op deze tekeningen; Tekeningen is het onderdeel 80, kapje 77 is bij mij een vlakke deksel, geen soft start te bekennen.
Bekijk bijlage 114674

Ik heb ook ontdekt waarom de zaag af en toe niet in hoogte te verstellen was; 1 van de 2 duimschroeven waarmee de uitschuifbare tafelverlenging vast hoort te zitten zat tussen de zaagmotor en de motorbehuizing in. Na veel vissen en wat dingen losdraaien is hij er achter vandaan gekomen…
Bekijk bijlage 114675
Daarnaast kwam ik erachter dat de blade guard en duwstok bijna niet te verwijderen of terug te zetten zijn omdat een deel van het frame verkeerd gelast is. De volgende beugels horen verticaal naar onder te wijzen, nu is door de hoek de afstand tussen de bugel en het handvat te kort.
Bekijk bijlage 114676Bekijk bijlage 114677
Ik ga morgen mailen naar de leverancier voor een vervangend model, hopelijk is daarvan de kwaliteit wat beter…..
Ik zie op jouw typenummer een ander staan dan ik heb? Ik heb de c10rjwaz gekocht, jij hebt de c10rj(x). Hoogstwaarschijnlijk zit het hem daar ergens?
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Ik zie op jouw typenummer een ander staan dan ik heb? Ik heb de c10rjwaz gekocht, jij hebt de c10rj(x). Hoogstwaarschijnlijk zit het hem daar ergens?
Op de doos staat inderdaad ook c10rj(x), maar ook waz op een paar plekken, volgens mij is ‘(x)’ gewoon het specifieke model zoals in amerika de ‘sm’ wordt verkocht voor 110V. Weet je zeker dat er op jouw typeplaatje expliciet ‘waz’ staat?

Ik vond dit bericht nog van @Emilio Geen aanloop die ook uit zijn beschrijving geen sofy start lijkt te hebben?
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Voor wie zich afvraagt waarom ik er vrij zeker van ben dat er geen soft start op zit buiten dat ik hem nergens kan vinden; zie hier een filmpje met de telefoon strak op het werkblad terwijl ik de zaag aanzet.
Zaag-opstartgedrag
Ook vond ik nog een oorzaak van flink wat speling, de halve maantjes waarmee de zaag in het cirkelvormige kanaal glijd zijn kleiner dan het kanaal en kunnen daardoor verticaal maar ook zijwaarts bewegen.
Speling
 

Rubinh0

Actieve deelnemer
2 dec 2015
32
16
Tongeren
Voor wie zich afvraagt waarom ik er vrij zeker van ben dat er geen soft start op zit buiten dat ik hem nergens kan vinden; zie hier een filmpje met de telefoon strak op het werkblad terwijl ik de zaag aanzet.
Zaag-opstartgedrag
Ook vond ik nog een oorzaak van flink wat speling, de halve maantjes waarmee de zaag in het cirkelvormige kanaal glijd zijn kleiner dan het kanaal en kunnen daardoor verticaal maar ook zijwaarts bewegen.
Speling
Hoe ziet uw insert eruit? hoekig of afgerond?
Hoekig is het 'oude' model, afgerond is de -waz voor zover ik heb kunnen uitzoeken :)
 

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
Net even gekeken, bij mij staat er ook c10rj(x) staan.

Nu voor de problemen die je schetst heb ik nog niet gehad. Maar dat kan an mijn ervaring liggen ook natuurlijk.

Luid is ze wel, maar per slot van rekening is het een bouwzaag, geen grote paneelzaag ofzo, dis ik verschiet er niet van.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunos

Freddybb

Nieuw lid
19 feb 2022
4
0
Noord nederland
Ik heb ook nog een vraag je over de zaagtafel, hoe richt je het spouwmes met het zaagblad? Nu staat hij iets meer naar links dan het zaagblad en ik zie niet hoe je dit zou kunnen doen.
Alvast bedankt!
Ik heb de c10rjwaz bijna enkele maanden. Mijn verwachtingen waren ook hoog naar aanleiding van het toolbox buz filmpje waar die werd aangeraden, althans daar was het nog een Hitachi en nu is het Hikoki. Ik vermoed dat er sindsdien ook iets is veranderd in het productie proces al dan niet in combo met corona. De tafel is bij mij niet vlak. Thv van de uitneembare zaagplaat bovenin dipt hij behoorlijk In. Op andere plekken is het blad/tafel ook niet vlak. Terwijl dat bij de Hitachi in het filmpje wel was. Ik heb wat zaagsleden gemaakt en dat gaat prima, je merkt niet niet veel van de niet al te valke tafel. De sleden met pastewax behandeld en dan glijdt het lekker soepel. Nadeel vind ik wel dat je een schroevendraaier nodig bent als je de zaagplaat wilt verwijderen. Dit schijnt bij de Hitachi met de hand te kunnen omdat het draaiknopje daar anders is. Het spouwmes staat bij ook ietwat naar links. Ik heb hem aangepast zodat ik hem ook makkeijk kan verwijderen, hier is wel een filmpje van. Verder bevalt de zaag mij prima. Ondanks dat ik qua afwerking en nauwkeurigheid iets meer verwacht had door het filmpje. Een de walt vond ik te duur en die heeft geen soft start. Verder heeft deze zaag het leuke rack en pinion fence( fonetisch). De soft start werkt prima alsmede de rem. Wanneer je een blad bij ecotools haalt uit de industrial serie dan is die dikker dan het spouwmes. Dat blad(zaagsnede) is namelijk 3.2 mm. Spouwmes is uit mijn hoofd 2.2. Het blad wat bij de zaagtafel zat heeft een zaagsnede van 2.8.
 

Sonjaklus

Nieuw lid
30 okt 2021
21
8
bosschenhoofd
Ik heb de c10rjwaz bijna enkele maanden. Mijn verwachtingen waren ook hoog naar aanleiding van het toolbox buz filmpje waar die werd aangeraden, althans daar was het nog een Hitachi en nu is het Hikoki. Ik vermoed dat er sindsdien ook iets is veranderd in het productie proces al dan niet in combo met corona. De tafel is bij mij niet vlak. Thv van de uitneembare zaagplaat bovenin dipt hij behoorlijk In. Op andere plekken is het blad/tafel ook niet vlak. Terwijl dat bij de Hitachi in het filmpje wel was. Ik heb wat zaagsleden gemaakt en dat gaat prima, je merkt niet niet veel van de niet al te valke tafel. De sleden met pastewax behandeld en dan glijdt het lekker soepel. Nadeel vind ik wel dat je een schroevendraaier nodig bent als je de zaagplaat wilt verwijderen. Dit schijnt bij de Hitachi met de hand te kunnen omdat het draaiknopje daar anders is. Het spouwmes staat bij ook ietwat naar links. Ik heb hem aangepast zodat ik hem ook makkeijk kan verwijderen, hier is wel een filmpje van. Verder bevalt de zaag mij prima. Ondanks dat ik qua afwerking en nauwkeurigheid iets meer verwacht had door het filmpje. Een de walt vond ik te duur en die heeft geen soft start. Verder heeft deze zaag het leuke rack en pinion fence( fonetisch). De soft start werkt prima alsmede de rem. Wanneer je een blad bij ecotools haalt uit de industrial serie dan is die dikker dan het spouwmes. Dat blad(zaagsnede) is namelijk 3.2 mm. Spouwmes is uit mijn hoofd 2.2. Het blad wat bij de zaagtafel zat heeft een zaagsnede van 2.8.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie, ben het wel met je eens. Wil je toevallig hier een link plaatsten naar het filmpje wat je benoemd? Ik wil liever geen dikker blad maar wel een kwalitatief beter blad aanschaffen. Een zaagslede staat ook nog op het ToDo lijstje...
 

Freddybb

Nieuw lid
19 feb 2022
4
0
Noord nederland
Dankjewel voor je uitgebreide reactie, ben het wel met je eens. Wil je toevallig hier een link plaatsten naar het filmpje wat je benoemd? Ik wil liever geen dikker blad maar wel een kwalitatief beter blad aanschaffen. Een zaagslede staat ook nog op het ToDo lijstje...
Stuke er uit flexen. Ik heb overigens het het metaal wat de spouwmes vast klemde gedemonteerd en zo het mes er uit gepakt. Vervolgens het stukje uit de spouwmes geflext.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.