Mocht iemand de been/pootklem willen namaken, een kleine 'guide'.
Ik gebruik foto's van de ALU variant om e.e.a. duidelijk te maken.
Twee stukken hoekstaal van 30x30x3mm, in mijn geval precies 60cm ofwel 600mm lang.
Precies in het midden een gat voor het scharnier en een gat op het eind om in de werkbank/de klem te monteren:
Mijn alu strips hadden al een bende gaatjes van zichzelf, die moet je negeren. Het gaat om de 4 gaten waar ik pijlen bij heb gezet. Omdat ik dom ben geweest bij het overnemen zitten mijn gaten rechts niet op dezelfde afstand van de rand van de strip, maar idealiter zitten die dus precies in het midden van de breedte van de strip. Bij mij heeft dit tot gevolg gehad dat het gat waar de pen door loopt (in de bank en in de klem) niet op dezelfde diepte zitten, dus dan moet je beter opletten waar je het gat boort. Ook wil je dit niet te dicht tegen de rand van het hout hebben zodat je de boel niet door het hout naar buiten rukt bij het aanklemmen.
Maak de gaten precies zo groot als de bout of pen die je wil benutten. Staal kan lastig zijn met bewerken, ik beveel aan dat je eerst een klein gat maakt (met een klein boortje) en dan langzaam opwerkt naar de juiste diameter. Gebruik een smeermiddel tijdens het boren, ik gebruikte houtglijmiddel zonder siliconen zodat het geen vervelende problemen zou geven als er iets op het hout terecht kwam.
Beide uiteindes moeten afgerond worden. Zoals je bovenin ziet zijn beide ijzers 'gelijk' aan elkaar en dus geen spiegelbeeld. De linkerzijde heb ik alleen dit ene hoekje afgerond, het rechte gedeelte gaat namelijk over het hout glijden en moet dus vol contact maken. De rechterzijde heb ik bol gemaakt omdat deze 'in' de sleuf gaat scharnieren en daarom dus iets van het metaal aan de rechte zijde weggehaald zodat ik niet 'klem' kwam te zitten in de sleuf:
De sleuf zelf luistert ook enigzins nauw. Beide ijzers zullen met de 'rug' naar elkaar gemonteerd worden, de sleuf word dus zo breed als één platte zijde plus één rand. Je kunt op deze foto enigzins zien dat bij volledig inklappen van de 'schaar' de hoekstalen helemaal in de poot en de klem verzinken. Ik heb de sleuf zo diep gemaakt als de dikte van één hoekstaal, dus ongeveer 30mm. Ook zit er een uitsparing in het hout voor de bout en moer die het scharnier vormen. Qua positie: Als je voor de klem staat zit de sleuf in de poot meer links van het hart en die in de klem rechts van het hart, maar het scharnierpunt tussen de twee dus in het midden.
Aan de bovenzijde van zowel klem als poot heb ik een horizontaal gat geboord door de poot/klem heen waar een lange bout doorheen steekt. Die klemt uit zichzelf al genoeg om te blijven zitten in mijn geval, ik had precies de juiste maat boor liggen. Een houten pen werkt ook, maar is moelijker te verwijderen bij het inpassen. Ik heb metalen afstandsbusjes gebruikt om te voorkomen dat het hoekstaal heen en weer kan schuiven in de sleuf.
Je ziet hier waarom één zijde van de onderkant van het staal 'recht' moet blijven, anders zou hij wiebelen. Nu 'loopt' dat gedeelte over de rand van de sleuf. De sleuf zelf dient eigenlijk vooral voor het opbergen van de schaar bij volledig inklappen, want in gebruik is het de oppervlakte van beide delen die het metaal geleiden. In het originele ontwerp was het de sleuf die de geleiding deed, maar ik snapte het ontwerp eerst niet goed en heb dus onbedoeld een andere uitvoering gebouwd.
Je ziet, de onderzijde hangt volledig 'vrij' en is niet gemonteerd. In niet aangespannen toestand zit er ook flink wat beweging in - vooral heen en weer - maar onder klemdruk verdwijnt dit bijna volledig.
Van belang is dat de scheidingslijn waar de twee stalen elkaar raken (het absolute midden van de schaar dus) parallel staat met het centrum/hart van je spindel. Récht eronder dus. Anders krijg je, zoals bij mij waar hij een millimeter naar links hangt, dat de klem iets uit het lood hangt. Een millimeter is echter zo weinig dat de flex in het hout en staal dit recht trekt bij het aanklemmen en het vormt dus geen echt obstakel.
Hoe langer je hoekijzers hoe groter de klem open kan. Het ijzer moet zo stijf mogelijk zijn. Bij het monteren maak je éérst beide hoekstalen vast in hun respectievelijke sleuven (inclusief de afstandsbussen), dán schroef je de spindel erin en als laatste de scharnierbout erin om de schaar af te maken. Ik heb twee ringen gebruikt om te zorgen dat het scharnier vrij kan bewegen, en om te zorgen dat het niet los loopt zit er een gewone moer overheen met daar tegenaan een borgmoer geklemd, precies zo dat er geen speling op het scharnier zit maar het ook niet 'schuurt'. Eventueel een beetje houtglijmiddel erin om de slijtage tegen te gaan. Voordeel is dat je dit ook op het hout mag spuiten onderop waar de stalen over het hout lopen.