Nu heb ik wel een lastig vraagstuk....
De klem is op advies van Baptist geweest, speciaal omdat ik zo'n dik blad heb. Het is een simpel ontwerp, maar word normaliter gebruikt onder een wat dunner blad met een verdikte rand waar de metalen roedes doorheen steken.
Nu heb ik twee opties, maar optie twee is eigenlijk geen optie...
Optie 1: ik monteer hem onderop. Ik hoef alleen gaten in de korte ligger te maken waar de roedes doorheen kunnen steken. Ik moet dan wel een vrij hoog blok benutten als klemblok. Het blad is immers 13 centimeter, maar de schroefgaten voor de klem zitten daar onder, dus mijn blok moet toch wel een centimeter of 18 hoog zijn, op zijn minst. Monteer ik dat blok met de nerf horizontaal loop ik serieus risico dat dit blok onder de krachten die hier gaan spelen simpelweg doormidden barst. Doe ik het verticaal, vermoed ik dat ik de draadbouten waarmee het blok aan de klem vast zit simpelweg door het hout trek (want die zitten dan dicht tegen de rand van de vezels). Ik zou een verlijmd blok kunnen maken met vezels in beide richtingen, maar niet te dik, want dan verlies ik kostbare klemruimte.
Optie 2 is verzinken in de onderzijde van het blad. Maar dan moet ik 1) echt serieus diep gaan om het probleem met het klemblok te verminderen, en 2) ook de roedes over de hele lengte verzinken.... eigenlijk niet echt een optie. Ja, dan moet het hele blad er terug af, en dan moet ik een dag met de frees aan de slag. Eigenlijk gekkenwerk.
Wat zien jullie hierin?