Handmade : Britain’s best woodworkers

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Snap er geen moer van, Nederland heeft zo veel dialecten, Franse en Engelse invloeden,
Denk dat het drense taal nog het meest originele is , er is ooit onderzoek naar geweest,
Nu kan iedereen die een dialect spreekt wel zeggen de mijn is de echte,
Moer is moeder bouwt is vader met een beetje inbeeldding kan men wel een verband leggen ,toch
Uit welke dialect dat komt?
Ik versta 6 verschillende talen nog los van de verschillende Nederlandse, Duitse en Engels dialecten, en ik vind taal ontzettend interessant. Ik heb dus ook wel vaker meegemaakt dat iemand het argument probeerde te maken om 'het gewoon bij Nederlands te houden' zonder 'al die leenwoorden'. De simpele tegenvraag is dan of die persoon even kan aanwijzen op welke tijd in de geschiedenis hij of zij (of anders) dan doelt. Talen zijn per definitie 'levende' dingen die nooit hetzelfde zullen zijn of blijven en Nederlands is geen uitzondering.

Uiteraard definieren we elk jaar welke woorden officieel onderdeel zijn van 'het' Nederlands, maar ik vind het an sich een hele amabele en uberhaupt nuttige eigenschap van 'de nederlanders' dat wij in staat zijn leenwoorden te incorporeren waardoor je soms gewoon met minder woorden of minder moeite je punt kunt maken. Soms kom je twee (of meer)talige kinderen tegen die in een tweetalig gezin opgroeien. Ik ken zelfs een jochie dat in een 4-talige omgeving opgroeit (grieks, duits, nederlands en engels) en alle 4 beheerst. Ja, de initiele ontwikkeling gaat langzamer maar de voordelen voor de persoon op latere leeftijd zijn enorm.

Uiteraard dienen we rekening te houden met forumleden die minder taalmachtig zijn (of simpelweg andere interesse hebben, wat prima is) maar volgens mij beperken we het hier sowieso al tot namen en soms stukken gereedschap.

Aangaande de serie: Ik heb er twee gezien en inderdaad, de hoeveelheid techniek is zeer beperkt. Zelfs bij Masterchef leer ik meer over koken, dan hier over houtbewerken.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Aangaande de serie: Ik heb er twee gezien en inderdaad, de hoeveelheid techniek is zeer beperkt. Zelfs bij Masterchef leer ik meer over koken, dan hier over houtbewerken.
De vraag is of dat dan ook de doelstelling is van het programma; leerzaam zijn.
Ik denk dat het meer vermaak is en het niet zozeer om de weg (lees techniek en toelichting) maar om het doel gaat.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De vraag is of dat dan ook de doelstelling is van het programma; leerzaam zijn.
Ik denk dat het meer vermaak is en het niet zozeer om de weg (lees techniek en toelichting) maar om het doel gaat.
Da's waarschijnlijk waar. En niet dat ik mezelf hiermee een onverdiende titel wil toebedelen, maar een chefkok kijkt waarschijnlijk ook niet naar masterchef of heel Holland bakt met de hoop iets nieuws te zien.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Kunnen we we nier gewoon "Houtwerkforum" van maken? En dan wordt het een oer Nederlands naam, "Houtwerk, de Uitdaging!" 🔨⚙️🇳🇱 ;)
Voor zover ik mij herinner heeft @jaap deze naam gekozen omdat er in andere taalgebieden al verschillende fora waren die “woodworking” als benaming hadden. Dit zal vanwege de zoekargumenten in de begintijd waarschijnlijk gunstiger zijn geweest. De ondertitel is overigens helder Nederlands. Maar Jaap moet dit maar verder verklaren.

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Toen ik in 2008 heel voorzichtig met het forum startte, was voor mij de meest voor de hand liggende naam woodworking.nl. Woodworking.com was van een bedrijf (site doet nu niks meer) je had Fine Woodworking en b.v. woodworking.de van Dieter Schmidt uit Berlijn. Die laatste is bijna een jaar uit de lucht geweest en recent weer online gebracht. Dan is er nog woodworking.co.uk in Engeland, wat ook een echt actief forum is.

Tja die naam hebben we nu eenmaal, maar in de loop der jaren heb ik wel wat extra domeinnamen geregistreerd. Metaalbewerkersforum.nl, houtdraaiersforum.nl en zo zijn er nog wel een paar.Typ maar eens gratiehout.nl in of zoals Roel22 voorstel houtwerkforum.nl .

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en mathieu

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Toen ik in 2008 heel voorzichtig met het forum startte, was voor mij de meest voor de hand liggende naam woodworking.nl. Woodworking.com was van een bedrijf (site doet nu niks meer) je had Fine Woodworking en b.v. woodworking.de van Dieter Schmidt uit Berlijn. Die laatste is bijna een jaar uit de lucht geweest en recent weer online gebracht. Dan is er nog woodworking.co.uk in Engeland, wat ook een echt actief forum is.

Tja die naam hebben we nu eenmaal, maar in de loop der jaren heb ik wel wat extra domeinnamen geregistreerd. Metaalbewerkersforum.nl, houtdraaiersforum.nl en zo zijn er nog wel een paar.Typ maar eens gratiehout.nl in of zoals Roel22 voorstel houtwerkforum.nl .

jaap
He Baas, hoezo metaalbewerkersforum?
De rest is uiteraard duidelijk, maar zoveel hebben we het hier niet over mooie AI Hembruggen, Bridgeport, Colchesters, Hamiltons etc...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Er lopen blijkbaar 2 draadjes hierover. In de andere had ik hierover al het volgende gepost:

Alle afleveringen staan op website van Channel 4:
https://www.channel4.com/programmes/handmade-britains-best-woodworker
Om ze te bekijken kun je simpel truukje toepassen die ik al eens eerder gepost heb:
  • Zet de aflevering klaar via website van channel 4 (je zal een login moeten maken)
  • Ga naar je internetinstellingen (Voor Windows 10 is dit instellingen -> netwerk en internet -> proxy). Volledige lijst van UK proxy servers kun je hier vinden:

    United Kingdom Proxy Server List - British Proxies

  • Kies er 1 en vul adres en poort in.
  • Zet de aflevering op play.
  • Schakel de proxyserver terug uit (snelheid van gratis proxy server is niet voldoende om video's te streamen)
Geef deze post eens een duimpje als het werkt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.