Handmade : Britain’s best woodworkers

Toy

Nieuw lid
14 okt 2019
6
3
Iedere woensdag op Channel 4 om 21H00. VIA ASTRA Satelliet 28°
Een programma zoals The Great British Bake Off maar dan voor houtbewerking
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Leuk maar hele volksstammen hier hebben geen satellietschotel. Ja het kan dus via een VPN maar de mijne is meer gericht op veiligheid dan op het omzeilen van regionale blokkades.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Toch vreemd eigenlijk hè? De Nederlandse versie is er al. Woodworking Challenge... :)
Hoe is de naam van ons forum eigenlijk ontstaan? Er is vast wel een Oud Houter die daar iets over kan zeggen.
 
Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Kunnen we we nier gewoon "Houtwerkforum" van maken? En dan wordt het een oer Nederlands naam, "Houtwerk, de Uitdaging!" 🔨⚙️🇳🇱 ;)
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Nico je hebt gelijk. Je ziet eigenlijk heel weinig van de technieken. Ik denk dat dit programma niet bedoeld is voor houtbewerkerkers met kennis. Ik zeg hierbij niets over de deelnemers maar over de bedenkers.
helemaal mee eens! precies ook wat ik dacht.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Kunnen we we nier gewoon "Houtwerkforum" van maken? En dan wordt het een oer Nederlands naam, "Houtwerk, de Uitdaging!" 🔨⚙️🇳🇱 ;)
Er is een eigenaar van dit forum. Dat is Jaap of baas. Dit is zijn kindje waar wij op/mee mogen doen. Als iemand zijn kindje zo wil noemen, prima. Denk ook aan het feit dat er een hele hoop namen al geregistreerd zijn.
Verder ben ik het geheel met jullie eens om de Nederlandse namen te gebruiken. Dit is een discussie die af en toe terug komt. Er is hier op het forum een goede vertaallijst.
Ik vraag me echter af of de meeste hier de juiste namen van gereedschappen en ijzerwaren weten. Laat staan dat de meeste weten hoe de houtverbinden bij grove houtbouw heten dat laatste geldt dan ook voor mij. De vraag is dus een Engelse naam de Nederlandse naam of de juiste omschrijving. Als ze bij mij in de winkel kwamen voor een moer dan bedoelde ze een bout. Ja dat snap ik dan niet. Ik kom voor zon dingetje dat je erop draait werkt dan weer wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en jelmer

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Snap er geen moer van, Nederland heeft zo veel dialecten, Franse en Engelse invloeden,
Denk dat het drense taal nog het meest originele is , er is ooit onderzoek naar geweest,
Nu kan iedereen die een dialect spreekt wel zeggen de mijn is de echte,
Moer is moeder bouwt is vader met een beetje inbeeldding kan men wel een verband leggen ,toch
Uit welke dialect dat komt?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JOHN LAMERS en Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
De Nederlandse taal zit uiteraard vol met leenwoorden, maar welke taal dan niet?
Het veel geroemde Engels, vooral door de Engelsen zelf, bestaat nog voor ong. 10% uit van oorsprong Britse woorden. De rest komt uit Scandinavië, Duitsland, Nederland, Frankrijk en Spanje. Tja, waar leg je de grens. Maar Wim heeft wel een punt dat me aanspreekt, het Cruijfiaans mag in de huidige vorm van het Nederlands zeker niet ontbreken...:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.