Hammer K3 ervaring en advies gevraagd

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Beste forumleden,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren voor een Hammer K3 omdat ik het een beetje gehad heb met de beperkingen van mijn Bosch GTC 10XC
Nu heb ik al contact gehad met Felder Nederland om wat meer info en inzicht te krijgen. maar de keuze blijft reuze.

Normaal zou ik langs de showroom zijn gaan om eens een kijkje te nemen en een gevoel te krijgen wat nu wel en niet goed zou passen bij mij.maar ja.. dat gaat om een of andere reden nu niet :/
Vandaar dit topic, om zo jullie meningen, visie en ervaringen te horen.

Even een aantal gedachtes/vragen op een rijtje:

- Een roltafel van 2000mm of 1300mm? hoe vaak maak je nu echt gebruik van deze langere lengte? of is het in het algemeen een voordeel om een langere roltafel te hebben? mijn werkplek (momenteel nog under construction) van 6x6m geeft natuurlijk wel wat ruimte voor het een en ander. maar dit is niet het enige dat er moet komen te staan. en wil ook fijne werk en bewegings ruimte overhouden.

- De opleg tafel wel of niet? handig is het natuurlijk altijd, maar er komt ook wel een kostenplaatje met zich mee.

- Verlenging van de as voor DADO. de upgrade zelf direct laten inbouwen is het geld niet. maar de Dado zelf van Felder wel! toch er voor kiezen en gebruik maken van alternatieven bladen? voorbeelden hiervan zijn altijd welkom.

- Het gietijzeren klem mechanisme voor de aanslag/geleider, is deze upgrade echt zo meer stabiel en of duurzaam? makkelijker mee te werken?

- Welke bladen gebruiken jullie? merk en type?

- welke upgrades/accessoires zouden jullie direct al er bij nemen voor een goede basis. en waarom juist deze wel of juist niet (ook waardevol om te weten)

Tot slot; is er iemand in de omgeving van Zuid Limburg die er een heeft staan waar ik eens naar kan komen kijken om er een beter beeld en gevoel bij te krijgen?

Alvast bedankt en hoor graag jullie reacties/meningen en visies!

Met vriendelijke groet,

Luuk
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb een roltafel van 2000 mm, ik vind het handig dat ik af en toe de oplegtafel kan gebruiken die meestal echter langs de kant staat. Als ik weer zou kiezen en het ruimtebeslag meespeelt is de machine met de korte tafel ook een alternatief als je daarnaast een invalzaag met rail gebruikt om grote platen vooraf op te delen.

Vanwege de wat beperkte breedte van mijn werkplaats staat de Hammer op wielen en rol ik hem naar een kant wanneer ik de oplegtafel met swingarm gebruik.

Wat de asverlenging betreft zou ik die altijd mee bestellen, achteraf lukt bijna niet. Voor tweedehands waarde ook een argument en er is ook een alternatief misschien om meerdere kleine zaagbladen van max. 18cm te stapelen en zo een groefzaag samen te stellen, dat wil ik nog eens verder uitzoeken.

Ik gebruik bijna uitsluitend Stehle zaagbladen, onlangs voor het eerste een Ecotools professional blad aangeschaft, bevalt tot nu toe wel goed.

De upgrades die ik vrij snel heb aangeschaft zijn de kleine zaaggeleider (alleen nodig als je een C3/31 combi koopt) de kleine afkortgeleider is echt nodig vind ik. En een klemsysteem voor op de roltafel, maar daar zijn verschillende alternatieven voor te bedenken.

Fons
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Een dergelijke machine zonder oplegtafel kopen zou ik niet doen. Plaatmateriaal van enige afmeting of uit delen/planken samengestelde stukken zijn bijna niet te zagen zonder oplegtafel. Je verliest daarmee het grootste gedeelte van de mogelijkheid tot afkorten. Zelf als je alleen met massief materiaal werkt, dan zou ik nog altijd een oplegtafel kopen.

De lengte van de roltafel kan, wat mij betreft, het beste zo lang mogelijk. 1300 mm is net wel of net niet genoeg om een volle plaat in de breedte door te zagen. Dat ligt aan hoe de dwarsgeleider op de roltafel zit. Om voor een kleinere roltafel te gaan is afhankelijk van budget en plaats. Mijn werkplaats is te klein voor een roltafel van 2000 mm en daarom ben ik voor 1600mm gegaan (SCM SC2).

Je bent welkom om bij mij in Maastricht naar mijn SCM SC2 te komen kijken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Voor roltafels geldt; hoe langer hoe beter.
Als het ook maar enigszins past zou ik altijd voor 2500+ kiezen om hele platen te kunnen zagen, maar dat lan hier volgens mij niet?
Als je ergens kunt proberen zou ik dat zeker gaan doen, dan weet je ook veel beter wat je wel en niet wenselijk acht.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
roltafel van 2000mm of 1300mm?
ken het prijsverschil niet
zelfs als het niet verwaarloosbaar is, besef je op een dag toch dat je beter de langste roltafel gekocht had
maar dan is het te laat

mijn werkplek van 6x6m geeft natuurlijk wel wat ruimte voor het een en ander. maar dit is niet het enige dat er moet komen te staan
ook zo'n grens waar je op een dag op stuit
zelf heb ik voor + achter een luik in de muur waar ik lange stukken door kan steken
een lat van 3 m is geen uitzondering
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Ik heb een roltafel van 2000 mm, ik vind het handig dat ik af en toe de oplegtafel kan gebruiken die meestal echter langs de kant staat. Als ik weer zou kiezen en het ruimtebeslag meespeelt is de machine met de korte tafel ook een alternatief als je daarnaast een invalzaag met rail gebruikt om grote platen vooraf op te delen.

Vanwege de wat beperkte breedte van mijn werkplaats staat de Hammer op wielen en rol ik hem naar een kant wanneer ik de oplegtafel met swingarm gebruik.

Wat de asverlenging betreft zou ik die altijd mee bestellen, achteraf lukt bijna niet. Voor tweedehands waarde ook een argument en er is ook een alternatief misschien om meerdere kleine zaagbladen van max. 18cm te stapelen en zo een groefzaag samen te stellen, dat wil ik nog eens verder uitzoeken.

Ik gebruik bijna uitsluitend Stehle zaagbladen, onlangs voor het eerste een Ecotools professional blad aangeschaft, bevalt tot nu toe wel goed.

De upgrades die ik vrij snel heb aangeschaft zijn de kleine zaaggeleider (alleen nodig als je een C3/31 combi koopt) de kleine afkortgeleider is echt nodig vind ik. En een klemsysteem voor op de roltafel, maar daar zijn verschillende alternatieven voor te bedenken.

Fons
Beste Fons,

Dank voor de uitgebreide uitleg.
Dit was ook wat Felder melde, dat de opleg tafel vaak wordt opgehangen om niet in de weg te zitten. en dan heb je hem wel als je hem nodig hebt.
wat voor systeem heb je om de machine te verrijden? de originele Hammer set met witte wieltjes en zo een handel stok ?
Die groefzaag klinkt wel goed en minder duur. dan is zo een as nemen niet meer zo moeilijke keuze.
Heb je toevallig foto's van die kleine afkortgeleider naast de normale ter vergelijking?
Een dergelijke machine zonder oplegtafel kopen zou ik niet doen. Plaatmateriaal van enige afmeting of uit delen/planken samengestelde stukken zijn bijna niet te zagen zonder oplegtafel. Je verliest daarmee het grootste gedeelte van de mogelijkheid tot afkorten. Zelf als je alleen met massief materiaal werkt, dan zou ik nog altijd een oplegtafel kopen.

De lengte van de roltafel kan, wat mij betreft, het beste zo lang mogelijk. 1300 mm is net wel of net niet genoeg om een volle plaat in de breedte door te zagen. Dat ligt aan hoe de dwarsgeleider op de roltafel zit. Om voor een kleinere roltafel te gaan is afhankelijk van budget en plaats. Mijn werkplaats is te klein voor een roltafel van 2000 mm en daarom ben ik voor 1600mm gegaan (SCM SC2).

Je bent welkom om bij mij in Maastricht naar mijn SCM SC2 te komen kijken.
Beste L.N.

Dank voor de tips en uitnodiging. Ik kom heel graag eens langs om eens te komen kijken! ik stuur je een PM.

Voor roltafels geldt; hoe langer hoe beter.
Als het ook maar enigszins past zou ik altijd voor 2500+ kiezen om hele platen te kunnen zagen, maar dat lan hier volgens mij niet?
Als je ergens kunt proberen zou ik dat zeker gaan doen, dan weet je ook veel beter wat je wel en niet wenselijk acht.
Beste Emilio,

Dank voor je bericht. het wordt mij steeds duidelijker dat als de mogelijkheid het toe laat een lange roltafel wenselijk is.

ken het prijsverschil niet
zelfs als het niet verwaarloosbaar is, besef je op een dag toch dat je beter de langste roltafel gekocht had
maar dan is het te laat


ook zo'n grens waar je op een dag op stuit
zelf heb ik voor + achter een luik in de muur waar ik lange stukken door kan steken
een lat van 3 m is geen uitzondering
Beste ZotVanHout,
het prijs verschil is ongeveer 435,- en dit is excl de extra opleg tafel die er aan kan gekoppeld worden. maar dan wordt het misschien zelfs interessanter om voor een K3 winner comfort te gaan dan een standaard winner.
gelukkig heb ik wel strax een garagedeur die open kan en een raam die daar schuin tegenover open kan.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
wat voor systeem heb je om de machine te verrijden? de originele Hammer set met witte wieltjes en zo een handel stok ?
In dit topic kun je zien welke wielen ik gebruik met een eigengemaakt onderstel.

Ik maak straks nog wel wat foto's van de afkortgeleider enzo. de standaard afkortgeleider is de bij de oplegtafel behorende geleider.

Fons
 

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
145
28
Ik heb een 2e hands palletwagen gekocht voor mijn A3 en K3. Daarmee kan ik makkelijk de machine draaien of verplaatsen. En als ik de palletwagen niet gebruik staat hij onder de A3 geparkeerd en niet in de weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spaander en The Boktor

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
wat voor systeem heb je om de machine te verrijden? de originele Hammer set met witte wieltjes en zo een handel stok ?
Die groefzaag klinkt wel goed en minder duur. dan is zo een as nemen niet meer zo moeilijke keuze.
Ik heb ook niet de luxe dat de machines kunnen blijven staan waar ik ze gebruik. En ik moet ze voor grotere klussen naar buiten kunnen rijden (door een standaard achterdeur met drempel).
Qua wielen, ik heb mijn machines (zowel Hammer A3-31 vlakvandiktebank als Harvey zaagtafel, beiden 250-350 kg) op een onderstel staan dat ik in elkaar heb gelast van stalen kokers, met zware zwenkwielen 80mm met rem eronder. Nadeel dat de machine dan iets hoger komt te staan, maar dat is voor mij geen probleem.

Zie dit topic, in post #14 staat een foto van de zaagtafel en hier een foto van de vandiktebank op het onderstel.

Let op dat je niet te kleine wielen eronder zet. Een klein wiel geeft misschien minder hoogteverschil, maar rolt moeilijker, zeker als de vloer niet geheel vlak is. Mijn machines (250-350 kg) rollen verrassend goed met deze wielen. Zelfs een drempel van binnen 2 cm en buiten een cm of 7, die ik heb voorzien van een schuin oplopende helling, is te doen. Zie hier.
Wel zorgen bij het verplaatsen dat je de machine niet aan de tafelbladen trekt/duwt, maar aan de constructie zelf (de kast/beplating) om te voorkomen dat de afstelling uit het lood gaat.

Ik zou zelf altijd een verlengde as nemen. Dan houd je altijd de optie open om een dado/groefzaagblad te monteren. Zelf heb ik mijn zaag nu al een tijdje, en net vorige maand een dadoset besteld. Is toch handiger dan groeven frezen, zeker als die niet de exacte breedte moeten zijn als de standaard freesjes.

Als normale zaagbladen heb ik bij de machine een paar Freund bladen bijgekregen toen ik die kocht, maar ik koop zelf altijd de Ecotools Industrial. En daar ben ik zeer tevreden over.

Toen ik mijn Hammer vandiktebank kocht, heb ik van de vertegenwoordiger van Felder een paar namen/adressen gekregen van mensen die een machine met die setup hadden staan (natuurlijk wel nadat hij ze eerst gebeld had of hij mij hun gegevens mocht doorgeven). Ze hadden toen namelijk geen machine in de showroom staan die ze konden laten draaien zoals ik 'm wilde. Hierdoor heb ik bij een in gebruik zijnde machine kunnen proefschaven en van de eigenaar/gebruiker nog wat tips gekregen. Je zou eens kunnen vragen of ze dat nu ook kunnen doen (ivm de gesloten showroom).
 
  • Leuk
Waarderingen: LvdE

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik stond indertijd ook te twijfelen in de showroom en heb uiteindelijk gekozen voor de K3 Winner. Roltafel van 2 m en de steun voor de oplegtafel klap je tegen de zijkant, heel praktisch. Nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing toen. Hoe langer de roltafel , hoe langer de stukken hout die je kan (be)kantrechten.
gr,
Danny
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik stond indertijd ook te twijfelen in de showroom en heb uiteindelijk gekozen voor de K3 Winner. Roltafel van 2 m en de steun voor de oplegtafel klap je tegen de zijkant, heel praktisch. Nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing toen. Hoe langer de roltafel , hoe langer de stukken hout die je kan (be)kantrechten.
gr,
Danny
Als er 6m1 beschikbaar is, dan past een tafel van 2500 ook als het goed is. Als je wilt werken met plaatmateriaal de beste keuze...
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Inderdaad, ik heb nu een beetje spijt dat ik toen de roltafel van 250 niet gekocht heb, al kan ik me niet precies meer herinneren of dat toen tot de mogelijkheden behoorde.
Plaatmaterialen zaag ik eerst met een klein cirkelzaagje ' ongeveer' op maat en daarna op de Hammer.
gr,
Danny
 

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
145
28
Alleen de B3 perform heeft 2,5 m roltafel (of de Felders). De K3 winner comfort een 2m tafel. De K4 heeft wel een tafel van 3,2 m.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Deze afkortgeleider bedoel ik, die zit niet standaard bij de machine als je de oplegtafel in het pakket hebt. In de parktijk gebruik ik deze het meest.

Fons

1DD56068-1139-4FAD-B7E3-5B7E9EE2FB05.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: LvdE

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik werk al ruim 10 jaar naar tevredenheid met een Hammer K3 Winner. Werk met een zwaardere motor dan standaard geleverd en krachtstroom.

Ik gebruik 3 zaagbladen, schulpzaag voor langshout, Freud z=20, fijn zaagblad z=72 voor dwars zaagwerk (Felder) en een gemiddeld zaagblad z=48 voor algemeen gebruik (Hammer).

Een paar minpuntjes vind ik,
- hoogteverschil roltafel en blad zaagtafel, vervelend bij latten zagen (niet vlak);
- vergrendeling roltafel moeilijk te bedienen (hapert);
- vervangen van de interne afzuigslang is een drama (zie berfichten in dit forum);
- vervangen van zaagblad lastig (te weinig ruimte);
- afgestelde dwarsgeleiding op roltafel is kwetsbaar. Na instelling niet tegen aan lopen, instelling verloopt dan gemakkelijk, dus steeds controleren.

Succes met je keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: LvdE

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Van de minpunten kan ik vooral het vervangen van de interne afvoerslang beamen. Miserie....
Vergrendelingsmechanisme is inderdaad ook niet het van het. Het helpt als je de vergrendeling bij schroeft ( 2 inbusjes) en er op let dat je de pal pas lost als je voor het 'slot' staat; Dan blijft ze lang ok.
Wat de ruimte betreft voor het vervangen van een zaagblad : de bescherming vooraan die je moet wegschuiven heeft een geplooid ijzertje als stop, dit kan je lichtjes verbuigen zodat de beschermplaat er bijna helemaal afschuift. Veel handiger om zaagbladen en spouwmes te verzetten.
gr,
Danny
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Alleen de B3 perform heeft 2,5 m roltafel (of de Felders). De K3 winner comfort een 2m tafel. De K4 heeft wel een tafel van 3,2 m.
Nog beter, ik loop af en toe ook tegen de beperking van mijn 2,5m roltafel aan.
3,05m platen zijn voor verdieping hoog werk vaak erg handig, de maker van het bouwbesluit heeft geen rekening gehouden met plaatmaten. 😁
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Wauw! wat een hoop fijne en meedenkend reacties. iedereen bedankt al zover :D
mooi om te zien dat er meer mensen zijn die zelf een onderstel maken dan de optie nemen die vanuit Hammer wordt aangeboden.

Voor mij zal het niet groter worden dan 2m aan roltafel, is een "hobby matig gebruik" waar de machine voor bedoeld is.. een echte Felder gaat net een stapje te ver al zou het wel heel mooi zijn.

Achteraf spijt hebben is iets dat ik wil verkopen, als ik het hier zo lees dan lijkt de extra opleg tafel geen onverstandige keuze.

De kortere afkort geleider lijkt mij ook een must, goede tip en dank voor de foto met verduidelijking.

Ook fijn dat de minpunten worden gemeld. dit wordt ook zeer gewaardeerd!

Volgende week ga ik langs bij L.N. om zijn SCM te bewonderen. Ben zeer benieuwd.

heeft er iemand hier ook ervaring met de optie voor de parallel geleider in gietijzer uitvoering en de fijneafstelling? deze zou steviger moeten zijn dan de aluminium variant die standaard wort geleverd icm een grotere tafel en langere geleider?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Wat die parallel geleider betreft, die kon ik om mijn Combi C3-31 helaas niet krijgen. Als ik de keuze had ging ik voor het massief ijzeren exemplaar ik heb beide indertijd gezien en heb daar geen twijfel over.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.