Hammer K3 ervaring en advies gevraagd

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Wat die parallel geleider betreft, die kon ik om mijn Combi C3-31 helaas niet krijgen. Als ik de keuze had ging ik voor het massief ijzeren exemplaar ik heb beide indertijd gezien en heb daar geen twijfel over.

Fons
Dat is duidelijke taal! ben je dan nu wel nog enigszins tevreden met de alu variant? of merk je hierin tekortkomingen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Er zijn volgens mij twee alu varianten, de ronde in goedkopere uitvoering op zaagmachines en die met een profiel op de combinatiemachine. De kleinere geleider die ik daar op heb werkt op zich goed, alleen de fijn regeling is steeds een gedoe om dat in te stellen, je moet de klemfunctie eerst ontkoppelen en dan fijnregelen, dan weer koppelen voordat je de maat kunt checken, en vaak de procedure herhalen. Had ik graag anders gehad..... maar goed dat geldt alleen voor de C31.

Fons
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
mooi om te zien dat er meer mensen zijn die zelf een onderstel maken dan de optie nemen die vanuit Hammer wordt aangeboden.
De optie vanuit Hammer heeft als nadeel dat het werkt als een soort palletwagen: je kunt rondjes rijden met de machine maar je hebt een grote draaicirkel (omdat de 2 wielen vast zitten en niet kunnen zwenken). Met een zelfgemaakt onderstel met zwenkwielen heb je dat niet, ik kan mijn machine op zijn plek ronddraaien (verschil zoals tussen een auto met 2 vaste achterwielen = grote draaicirkel, tov een winkelwagentje).
Ik had in mijn kleine werkplaats dus niets aan de standaard wielenset, ook omdat ik de machine in 2 richtingen moet kunnen verrijden (dus ook zijwaarts tov de standaard wielen).
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Wat betreft de langsgeleider rechts van het blad: ik heb de alu versie met de geprofileerde geleder en heb al tijden spijt dat ik toen niet voor de zware versie heb gekozen. De versie die ik nu heb vertoont eenvoudigweg teveel speling. Je kunt de afstand op zich netjes aflezen op de liniaal, maar zodra je de hendel omhaalt om de boel vast te zetten creëer je een afwijking, doordat de parallelgeleider dan een klein hoek maakt. Erg lastig. Aan de andere kant is het met een kleine aanpassing wel te verhelpen, waardoor de liniaal echt haaks blijft staan. Maar dat is qua veiligheid weer niet slim (je wilt "toe out" houden om terugslag te voorkomen). Dus als je voor die optie kiest is het erg belangrijk dat je de liniaal nooit verder dan de voorkant van het zaagblad naar voren schuift. Uiteindelijk heb ik mezelf aangeleerd om te werken zoals het hoort op een formaattafel: zoveel mogelijk links van het blad doen. Elders op het forum heb ik een poosje terug een post geplaatst over het zelf maken van parallelgeleiders voor op de roltafel. De geleider rechts van het blad gebruik nu eigenlijk alleen nog als "bump stop".
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Gisteren avond bij L.N. langs geweest om zijn mooie SCM te mogen bewonderen. Dit heeft wel wat stof doen opwaaien, letterlijk en figuurlijk. Afzuiging was ook nog wel een ding voor mij dat nu wel wat helderder is. geworden.

De zaag was groot, maar toch nog compact genoeg en erg veelzijdig. compactor dan ik zelf had gedacht. Ook oplegtafel zelf was prima formaat. Leuk om te zien dat er gewoon gecustomized wordt aan dit soort machines om optimaal te laten passen en werken in de beschikbare ruimte.

Een aantal punten die nu wel duidelijk zijn geworden voor mij

- De 1600mm roltafel(SCM) zou voor mij dan best een 2000mm kunnen worden. 1300mm zou net te klein/zonde zijn.
- Oplegtafel die heel snel te koppelen is aan de roltafel is eigenlijk ook wel een must. Was fijn om te zien hoe makkelijk en snel deze weg te halen was en weer terug.
- upgrade naar gietijzeren parallel aanslag met fijn instelling is ook iets dan ik direct zou nemen
- De grootste omschakeling nu voor mij.. idee was alles 230v, maar Luuk had zeer goede ideeën en argumenten om toch voor 3 fase te gaan... dit ga ik ff verder uitzoeken.
- Een digitale uitlezing op de parallelgeleider is wel een hele mooie upgrade, is zo iets ook voor de Hammer?

Het was dus een zeer interessant bezoekje waar weer veel goede ideeën en inzichten zijn opgedaan.
Mocht er iemand iemand zijn die een hammer heeft staan met 2000mm roltafel waar ik ook eens zou mogen komen kijken zou dat zeer gewaardeerd worden.

Nogmaals dank Luuk voor het mogen langs komen en suc6 met komende projecten ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH en Athanor

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Voor zover ik weet heeft Felder DRO (digital readout) alleen voor hun duurdere lijnen, dus niet voor Hammer. Maar dat is ook helemaal geen probleem. Ik heb gewoon een Wixey tegen de stang van de parallelgeleider gezet en dat werkt best goed. Mocht je daarvoor kiezen, dan nog wel een kleine tip: haal de batterij eruit als je de display een poosje niet gebruikt. Anders zit je steeds met een lege batterij op een moment dat het niet uitkomt. Voor de hoek van het blad en een eventueel vandikte-systeem zijn er analoge handwielen met een digitale aflezing. Hoewel het nogal vreemd overkomt werkt dat in praktijk helemaal zo slecht nog niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: joppe

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.139
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Er zijn universele digitale uitleessystemen te koop
prima tip !
ik zou het voor de dwarsgeleider op mijn roltafel gebruiken
hoort het uitleessysteem bij de geleider ?
maw kan je het uitleessysteem op een geleider van felder/hammer, scm, robland, . . . plaatsen ?
de uitlezing gebeurt door de mechanische verplaatsing ? of door een straal naar de zaag zoals bij een digitale afstandsmeter
in het slechtste geval kan ik de geleider die bij het uitleessysteem hoort, op mijn bestaande geleider bevestigen ?
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
44C4B9BB-1F36-46DA-9902-EDED54A1578B.jpegIk heb er één van Ali op mn Lurem gemaakt. Het was maar voor de gein om te proberen, maar het werkt fantastisch en ik zou niet meer zonder willen!

AA108FCF-54C2-4DD0-A236-467D3E236C89.jpeg
E54832E6-0F3E-46C8-BDF8-CF44826A7E1E.jpeg
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
kijk aan, dat zij al mooie opties die goed te betalen zijn en goed van pas kunnen komen.

@Athanor ; werkt de korte afkort geleider die je het meest gebruikt en niet standaard wordt mee geleverd ook met die graden index --> het gatenpatroon dat als upgrade verkrijgbaar is om die hoeken snel en makkelijk te kunnen instellen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
kijk aan, dat zij al mooie opties die goed te betalen zijn en goed van pas kunnen komen.

@Athanor ; werkt de korte afkort geleider die je het meest gebruikt en niet standaard wordt mee geleverd ook met die graden index --> het gatenpatroon dat als upgrade verkrijgbaar is om die hoeken snel en makkelijk te kunnen instellen?
Die korte geleider heeft een eigen hoekinstelling met een aanwijzer en de gradeninstelling wordt met een sticker op de roltafel aangewezen.

zie o.a. hier: FELDER e-shop | HAMMER® Afkortaanslag | Online aankoop
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
hoort het uitleessysteem bij de geleider ?
maw kan je het uitleessysteem op een geleider van felder/hammer, scm, robland, . . . plaatsen ?
de uitlezing gebeurt door de mechanische verplaatsing ? of door een straal naar de zaag zoals bij een digitale afstandsmeter
in het slechtste geval kan ik de geleider die bij het uitleessysteem hoort, op mijn bestaande geleider bevestigen ?
Het uitleessysteem hoort niet bij de geleider. Zie onderstaande foto's voor verduidelijking. In de Wixey-kit zit en aluminium meetstrip met een groen soort van printplaat, het zwarte kastje en enkele beugels. Op je bestaande zaaggeleider schroef je een beugel waar de zwarte kast met een magneet tegenaan zit. De geleider is daarmee ook makkelijk weg te nemen.
De meetsensor zit achterop de zwarte kast en meet de verplaatsing tov de groene strip, door de elektroden die daarin zitten. Dus geen laserstraal tov het zaagblad maar een mechanische relatieve verplaatsing.
Om hem te calibreren schuif je de geleider tegen het zaagblad aan en zet 'm dan op 0.
De zwarte balk waar de geleider overheen schuift en de geleider zelf (ook zwart, met die hendel, houten lat + aluminium driehoekig geleiderprofiel eraan) horen bij de zaag. De aluminium strip met dat groene eraan hoort bij de Wixey.
Bij de Wixey zitten 2 strips van 80 cm; ik heb er maar 1 gemonteerd omdat dat voor mijn zaag breed genoeg was.

Nu heeft mijn zaag een rechthoekige koker waar de geleider overheen loopt (en ook niet omheen vastgrijpt), eigenlijk exact het Biesemeyer-systeem, waardoor de Wixey er meteen onder te monteren was. Bij een geleider die over een ronde staaf loopt en/of ook tot onder de geleidebalk uitkomt, zal je misschien zo'n hulpbalk aan je zaag moeten maken, of een paar extra lange beugels waarmee de groene meetstrip mee vast zit aan de zaag, en een beugel zodat de geleider contact kan maken met de uitleeskast. Waarbij je dan ook moet kijken (voor de mensen met een roltafel) of die daar niet tegenaan komt.

IMG_0588.JPG

IMG_1218.jpg

IMG_1222.jpg
Hierboven de beugels waarmee de lat met de groene strip onderaan de originele geleiderbalk vast zit.
IMG_1224.jpg

IMG_1225.jpg
Op deze laatste foto de beugel die je aan je originele geleider schroeft om de wixey mee te verplaatsen. De Wixey kleeft hier met een magneet aan vast (heb 'm nu voor de foto dus even opzij geschoven). Bij het wegnemen van de geleider blijft dus de groene strip en de zwarte uitleeskast aan ze zaag zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.