Hammer A3-31 met SilentPower op Marktplaats

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.797
462
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik hoop dan wel , dat je een 3 fase meter hebt.
Dat moet je dus even zeker weten inderdaad. Hier bij Enexis kun je dat online per adres opzoeken. En daar zat ook de wachttijd. Vervomgens was ik 300 euro kwijt voor 10 minuten een monteur aan huis. De privé-ingehuurde elektricien die de kabels gaat trekken enzo is vaak wat flexibeler qua planning (alhoewel die tegenwoordig ook druk zijn)

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
244
130
Dat moet je dus even zeker weten inderdaad. Hier bij Enexis kun je dat online per adres opzoeken. En daar zat ook de wachttijd. Vervomgens was ik 300 euro kwijt voor 10 minuten een monteur aan huis. De privé-ingehuurde elektricien die de kabels gaat trekken enzo is vaak wat flexibeler qua planning (alhoewel die tegenwoordig ook druk zijn)
Als je een 3-fase aansluiting hebt heb je ook een 3-fase meter. Daar hoef je niks aan op te zoeken.
Zonder 3-fase meter heb je ook geen 3-fase groepen (PV + laadpaal)

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.107
448
hilversum
Ligt eraan.
Een huis kan 3fase binnen krijgen en maar 1 fase meter hebben.
Recent nog in Utrecht een nieuwe Meter laten plaatsen voor 3fase.
Kabel lag al in de meterkast.

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
244
130
Ligt eraan.
Volgens mij geeft hij duidelijk aan dat hij al 3-fase groepen heeft, dus dan is het evident dat hij ook een 3-fase meter heeft (welke je krijgt bij een 3-fase aansluiting).

Ja, je kan 3 kabels naar je huis hebben lopen waarvan maar 1 fase gebruikt wordt, maar een 3-fase aansluiting staat gelijk aan een 3-fase meter.

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.107
448
hilversum
Volgens mij geeft hij duidelijk aan dat hij al 3-fase groepen heeft, dus dan is het evident dat hij ook een 3-fase meter heeft (welke je krijgt bij een 3-fase aansluiting).

Ja, je kan 3 kabels naar je huis hebben lopen waarvan maar 1 fase gebruikt wordt, maar een 3-fase aansluiting staat gelijk aan een 3-fase meter.

Jij reageerde op wilco die waarschijnlijk bedoelde dat je online kan zoeken of je 3fase kabel binnen krijgt. Los van de meter want daar staat het op gedrukt.

En daar reageerde ik op.

Wat de oorspronkelijke poster heeft is wel duidelijk.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.087
2.244
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ligt eraan.
technisch antwoord: in vl legt men dikwijls 3 fasen + N tot in de meterkast - nadien sluit de mij slechts 1 fase + N aan - maar dan liggen de 2 niet-aangesloten fasen klaar, mocht dat later nodig zijn

• Leuk
Waarderingen: Rdl

hdv

Post veel
24 nov 2019
999
525
Noord-Veluwe
Ik gebruik altijd kabels van Kalle das Kabel voor mijn krachtstroommachines (Felder en Hammer). Goede kwaliteit, maar niet overdreven duur. Let wel, dat wil niet zeggen dat ze goedkoop zijn. Ik meen me te herinneren dat ik ze de laatste keer van Amazon.de heb gehaald en dat de prijs daar redelijk wat aantrekkelijker was dan de prijzen hier in NL.

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
386
192
Boxtel, Noord-Brabant
Bedankt voor de tips!

Een kabel zelf maken ziet er relatief simpel uit als ik de internetfilmpjes mag geloven, en zorgt ervoor dat ik exact de juiste lengte kan hebben.

Nu zie ik in de handleiding van Hammer het volgende staan: Power supply cord (H07 RN-F) - 3x2,5 mm2 / 5x1,5 mm2
Begrijp ik het goed dat de 3x2,5mm2 wordt aangeraden voor 230V machines en (minimaal) 5x1,5mm2 voor 400V?
Afgaand op bovenstaande tip van jorisvh zou ik dan het beste gaan voor 5x2,5mm2 kabel, correct?
Daarbij denk ik dan te begrijpen dat ik alle aansluitingen dus 5-polig moet aanschaffen.
Prijsverschil tussen de losse onderdelen op basis van 16A aansluitingen en een kant-en-klaar product scheelt erg weinig; zo'n 28€ met zelf samenstellen (op basis van Mennekes 16A aansluitingen) en zo'n 30-35€ voor kant-en-klare producten. Ik ga hierbij uit van een lengte van 5m.
Voordeel van het zelf samenstellen is dan ook dat een lengte van 6 of 7 meter ook makkelijk te doen is, waarbij dat kant-en-klaar erg lastig is.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.026
891
Enschede, Twente
Bedankt voor de tips!

Een kabel zelf maken ziet er relatief simpel uit als ik de internetfilmpjes mag geloven, en zorgt ervoor dat ik exact de juiste lengte kan hebben.

Nu zie ik in de handleiding van Hammer het volgende staan: Power supply cord (H07 RN-F) - 3x2,5 mm2 / 5x1,5 mm2
Begrijp ik het goed dat de 3x2,5mm2 wordt aangeraden voor 230V machines en (minimaal) 5x1,5mm2 voor 400V?
Afgaand op bovenstaande tip van jorisvh zou ik dan het beste gaan voor 5x2,5mm2 kabel, correct?
Daarbij denk ik dan te begrijpen dat ik alle aansluitingen dus 5-polig moet aanschaffen.
Prijsverschil tussen de losse onderdelen op basis van 16A aansluitingen en een kant-en-klaar product scheelt erg weinig; zo'n 28€ met zelf samenstellen (op basis van Mennekes 16A aansluitingen) en zo'n 30-35€ voor kant-en-klare producten. Ik ga hierbij uit van een lengte van 5m.
Voordeel van het zelf samenstellen is dan ook dat een lengte van 6 of 7 meter ook makkelijk te doen is, waarbij dat kant-en-klaar erg lastig is.
En dan komen daar nog de kosten bij voor kabeleindhulzen (en eventueel een tang hiervoor), want die moet je bij 400V echt wel toepassen...

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.325
762
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ben het met je eens dat adereindhulzen voor een nette kabel noodzakelijk zijn, maar ben wel benieuwd waarom ze voor 400v méér noodzakelijk zijn dan voor 240V. Gegeven het feit dat er per ader bij 400V minder Ampères lopen bij een gelijk vermogen t.o.v. 240V ? Of hangt het samen met iets anders, zoals het Voltage?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.026
891
Enschede, Twente
Ik ben het met je eens dat adereindhulzen voor een nette kabel noodzakelijk zijn, maar ben wel benieuwd waarom ze voor 400v méér noodzakelijk zijn dan voor 240V. Gegeven het feit dat er per ader bij 400V minder Ampères lopen bij een gelijk vermogen t.o.v. 240V ? Of hangt het samen met iets anders, zoals het Voltage?
Geen flauw idee. Of ja, wel: je hebt meer dan twee draden nodig bij een machine op krachtstroom & dan is de geringste storing of mogelijkheid tot wel een dingetje, denk ik.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.617
3.046
Gaanderen
Volgens mij is het gewoon een nieuwe norm 1010 of 3140. Vroeger werd het zonder adereindhulzen aangesloten. Ik heb inmiddels een tang met hulzen bij HBM aan geschaft. Werkt wel veel netter.
Voor de duidelijkheid alleen toepassen bij snoer en niet bij draad.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.871
1.065
Omgeving Eindhoven
Voor de kabel inderdaad 5x2,5mm2 nemen, met stekkers voor 16a. Dan wel de zwarte rubber H07RN-F en niet de gele PUR (die laatste is erg stug, ook al lijkt het interessant/veiliger door de opvallende kleur)

Kant en klaar of zelf op maat maken maakt niet zoveel uit inderdaad. Als je met 5 meter uitkomt kan je dat gewoon doen, wil je een iets langere lengte dan is zelf maken handiger.
Als je een beetje handig bent stelt het inderdaad niet zoveel voor om de stekkers eraan te zetten (maar als je twijfelt, wil ik het ook wel voor je doen als je binnenkort hier bent, ik heb ook adereindhulzen etc liggen)
En voor de lengte van de kabel: zorg dat de kabel (als de machine het verst van het stopcontact af staat) vanuit de muur recht naar beneden kan lopen, en vanuit de machine ook weer recht naar beneden, met nog wat extra speling. Dus dat deze absoluut niet strak getrokken kan worden, omdat je er dan over zou kunnen struikelen als je rondom de machine loopt.

Ik heb de mijne hier vandaan:

Wel heb ik er nog een draaischakelaar tussen gezet, zodat ik de stekker altijd in het stopcontact kan laten zitten en toch de machine spanningsloos kan maken. Ik vind nl dat er standaard te weinig veiligheid op zit; de aan-knop zit naar mijn idee te bereikbaar voor onbevoegden (ook evt kinderen/huisdieren die rondlopen en die per ongeluk de machine dus kunnen aanzetten).
Deze draaischakelaar (ik heb er ook een controlelampje ingebouwd) heeft aan de ingang een paar meter kabel met een stekker, aan de uitgang een halve meter kabel met contrastekker die in de machine zit.

IMG_1380.JPEG

• Leuk
Waarderingen: Wouterst

jorisvh

Post veel
Ik zie dat de 3-f motor 3kW is dus 1kW per fase dus <5A. technisch gezien is 1,5mm2 zoals Felder aanraadt dus voldoende.
in BE moet de vaste installatie (van de meter tot aan een WCD) altijd 2,5mm2 zijn. Ik trek dat graag door. zo kan de kabel later ook voor evt zwaardere machines dienen.

adereindhulzen zijn verplicht voor kabel met verschillende dunne aders, als er een risico is dat die niet allemaal vast zitten en goed contact maken.
er zijn automaten waarbij ze niet nodig zijn. of er 3-f stekkers zijn met kooiklemmen oid weet ik niet. ik zou ze ook gewoon gebruiken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.225
3.076
Alles wat niet in ster driehoek aanloopt kan probleemloos op 5 x 1,5. 10meter compleet kost een tientje of 6. Zelf maken heeft nauwelijks zin, als je de losse componenten nieuw moet kopen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.