Als een terloopse opmerking, het bouwen van zo'n schuur is een grote klus, er staan erg grote krachten op alle dragende delen, en bij een falende verbinding loop je het risico op menselijke slachtoffers. Ik heb hier al meer gezien dat mensen zo'n flinke schuur bouwen zonder een fatsoenlijke bouwtekening, maar dat is niet zonder risico's, vanwege, zie hierboven.
Voor deze starter en ook anderen zou ik erop willen hameren, dat je, tenzij je veel ervaring hebt met het bouwen van schuren zonder bouwtekening, je een zo nauwkeurig mogelijke bouwtekening maakt, waarbij je voor constructie van knooppunten en de afmetingen van balkmaten van meer uitgaat dan een tabel, probeer desnoods ergens advies in te winnen van een constructeur. Ook bijvoorbeeld voor afmetingen van de fundering e.d.
Geen detail is te klein.
Er zijn standaarden waar richtwaardes in staan voor te verwachten wind en dakbelasting, en die zijn aan de veilige kant, maar als er een keer veel sneeuw valt, dan wil je niet dat het dak inzakt, dus gebruik die waardes maar (ook al omdat als er iets met je schuur gebeurd, en de verzekering gaat spitten en iets vinden, ze niet uitkeren).
Een alternatief is gewoon ergens een schuur (waarvan je weet dat ie fatsoenlijk gebouwd is) op te meten, hoe is de constructie gedaan, welke balkmaten zijn er gebruikt e.d. Zeker een vlak dak wordt enorm zwaar belast.
zeker een goed punt, ook een reden dat ik op dit forum ben geen rondkijken en dit topic heb geopend.
ik heb enkele ervaring in het hout, in constructies en aardig wat technisch inzicht.
Heb ik mijn huidige tuin ook een tuinhuis gemaakt en meegemaakt hoe het niet moet.
tevens enkele meubels gemaakt en tijdens mijn opleiding bouwkunde ook diverse constructies moet maken (al lijkt dit een eeuw geleden)
momenteel ben ik enkel nog schetsen aan het maken en info aan het verzamelen, zodra ik het plaatje compleet heb ga ik verder uitwerken en uittekenen en dit zal ik dan eerst laten controleren alvorens ik het hout ga bestellen.