Glas zetten in buitendeuren , we hebben vast kenners. Sponningmaten en tips?

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Kan, er zijn tot nu toe volgens mij geen meldingen aan vreet feestjes van slakken met deze kit.
Ik lees dat deze kit overschilderbaar is en dat dit kan met de meest voorkomende verven, alleen heb ik nog niet echt gevonden dat je de kit ook ongeschilderd kan laten.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Thx Bob, wat jij aangeeft is dus een glasmaat 8 tot 10mm kleiner dan de dponningmaat en geen 5 mm zoals eerder hierboven aangegeven? Is het verschil een manier van werken of gewoonte of maakt het echt veel uit?
Ik weet niet waar die 5mm vandaan komt? 5 mm was vroeger voor enkel glas, voor dubbelglas zou niet mijn keus zijn.
Glashandel schrijft minimaal 4 mm rondom voor ivm garantie door breuk bij uitzet.
Wij plaatsen op dit moment best veel ruiten. Het komt voor dat er ruiten bij zitten die 6mm speling rondom hebben. Dat zwarte kader doe je middelen in de sponning.
En kitten doe je met acrylaatkit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik weet niet waar die 5mm vandaan komt? 5 mm was vroeger voor enkel glas, voor dubbelglas zou niet mijn keus zijn.
Glashandel schrijft minimaal 4 mm rondom voor ivm garantie door breuk bij uitzet.
Wij plaatsen op dit moment best veel ruiten. Het komt voor dat er ruiten bij zitten die 6mm speling rondom hebben. Dat zwarte kader doe je middelen in de sponning.
En kitten doe je met acrylaatkit.
Kit jij het glas af met acrylaatkit?
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Sika moet je schilderen volgens de fabrikant.
Oke, duidelijk, maar als je niet wil overschilderen moet je toch een hybriseal 2ps gebruiken bijvoorbeeld.
Alleen dan heb je weer kans op alg groei en slakken vreet feestjes.
Ik heb ook gelezen dat slakken de verf met hun tong weg schrappen en dan de kit op eten :oops:
(nooit geweten dat ze een tong hebben)
Maar eerlijk is eerlijk, het op vreten van kit komt niet heel erg veel voor. Ik heb het zelf nog nooit mee gemaakt.
Het lastige is dat je de kit moet vervangen, even nieuwe kit bij kitten gaat niet lekker.

Ja en of een beglazingskit. :)
Maar beglazingskit is iets anders dan acrylaat kit.
Het is dat ik het zelf doet, maar als er iemand bij mij komt om met acrylaat kit de ramen af te kitten, dan stuur ik die persoon gelijk weg.
acrylaat kit droogt te veel uit, wordt te hard en gaat craquelé vormen.
Ik gebruik altijd hybriseal 2ps, blijft flexibel, overschilderbaar als je dat wil, maar hoeft niet te worden geschilderd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik weet niet waar die 5mm vandaan komt? 5 mm was vroeger voor enkel glas, voor dubbelglas zou niet mijn keus zijn.
Glashandel schrijft minimaal 4 mm rondom voor ivm garantie door breuk bij uitzet.
Wij plaatsen op dit moment best veel ruiten. Het komt voor dat er ruiten bij zitten die 6mm speling rondom hebben. Dat zwarte kader doe je middelen in de sponning.
En kitten doe je met acrylaatkit.
thx bob. 8mm it is
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dan zit je tegen de zwarte kit aan te kijken en moet je schuin omhoog afmessen, in plaats van de schuinte van de glaslat te volgen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Dan zit je tegen de zwarte kit aan te kijken en moet je schuin omhoog afmessen, in plaats van de schuinte van de glaslat te volgen.
Ik krijg vandaag een sponningfreesje met verwisselbaar lager binnen en ga dan de sponning uitfrezen naar minstens 17mm
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Mooie duidelijke tekening (y)

Je ziet dat ze het ook over glaslat schroeven hebben, ik gebruik altijd een van de twee glaslat schroeven zoals hieronder de 2 links.
Iets wat schuin van het glas af er in draaien is het beste, 1 of 2 graden is voldoende.



 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ben je bang dat ze je glaslatten stelen? Probeer die schroeven na een paar jaar eens uit een merbau deur te draaien. Je draait het hart er uit, of de kop breekt af. Ik schiet er wel rvs nagels in.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Glaslatten horen niet aan de buitenkant te zitten, ik weet, dit is een leuke discussie punt ;-)
Nu schiet jij er RVS nagels in, maar de meeste slaan er spijkers in die niet RVS zijn.
De schroeven niet een halve meter de glaslat in bonken, gewoon de kop er net iets onder, nooit geen probleem ermee gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.