Glas zetten in buitendeuren , we hebben vast kenners. Sponningmaten en tips?

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
88
48
Utrecht
Rvs nagels zijn niet nodig, ze worden immers overgeschilderd. De glaslatten rotten eerder weg dan de nagel. Stuk goedkoper ook om gewone verzinkte nagels te nemen.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
88
48
Utrecht
Als ik van de week bij mijn moeder ben en ik denk er aan dan zal ik even een foto maken van een goed bijgehouden glaslat die vast zit ±22 jaar met verzinkte nagels. Hele mooie bruine vlekken komen naar boven door de witte verf.
Vroeger zaten glaslatten inderdaad aan de buitenkant van het kozijn, als je dan niet diep genoeg nagelt en matig schildert dan ga je ze inderdaad zien. Maar een vakman die nagelt diep zodat de plamuur voldoende vult. Tegenwoordig zitten de glaslatten eigenlijk altijd aan de binnenkant van het kozijn en is het geen probleem meer.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Het huis van mijn moeder zitten de glaslatten inderdaad buiten, het huis is plusminus 22/23 jaar oud en in de tijd gebouwd dat alles vuren hout moest zijn en veel vingerlassen in de kozijnen. Is drama.
Ons huis in dezelfde straat is net 20 jaar geweest, gelukkig weer in de tijd dat we over gingen naar hardhout, geen vingerlassen en de glaslatten aan de binnen zijde.

Toch zie ik wel een nieuwere huizen voorbij komen met de glaslatten aan de buiten zijde.

Maar je hebt het over goed afwerken en vakmensen, punt is alleen dat er veel afraffelaars zijn helaas.
Voor korte duur ziet het er dan mooi en netjes uit, maar snel wordt het een drama.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
Toch zie ik wel een nieuwere huizen voorbij komen met de glaslatten aan de buiten zijde.
bij mijn weten zet je glaslatten enkel aan de binnenzijde om te vermijden dat iemand, wiens bezoek je niet wenst, de glaslatten er uit wipt, je glas er uit tilt & binnen stapt
die bemerking heb ik gemaakt toen ik een groot nieuw geplaatst glasraam zag
de bouwheer stelde mij gerust
het glas was 3-dubbel en woog 150 kg
bij glaslatten aan de buitenkant zorg je er voor dat de nagels/brads niet gaan roesten
dieper dan het oppervlak inschieten + opstoppen, ofwel rvs gebruiken
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Het is teveel werk, een dief wil snel weer weg, maar het kan zeker wel met de juiste tools.
De 4mm ruimte tussen de sponning en het glas om daar iets scherps achter te krijgen is al genoeg.
Er zijn een soort L gevormde snij dingetjes in de illegale omloop.
Als de glaslatten weg zijn, dan kan je de kunststof glas blokjes komen, die krijg je aan de zijkanten er wel uit gepeuterd, met wat gefriemel kan je een snijdraad er achter krijgen en kan je van buiten af de kit binnen los krijgen, rot klusje, maar mogelijk.
Maar goed, dit allemaal zou niet vaak voorkomen of het moet wel heel bijzonder zijn wat er te halen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Volgens PKVW (politie keurmerk veilig wonen) zijn er regels voor het vast schroeven van de glaslatten. Boven een bepaalde maat hoeft dat niet meer. Ik ben er al te lang uit om jullie de maat te kunnen zeggen. Denk vanuit de inbreker. Hij wil snel weg en er snel in. Ga dat tegen. En de organisatorische maatregelen. Laat geen spullen zichtbaar liggen die vanaf buiten te zien zijn. Ook geen ladder buiten (of met ketting en slot) etc etc. Als ze er echt in willen dan komen ze het wel vragen als je voor de deur staat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.