Glas zetten in buitendeuren , we hebben vast kenners. Sponningmaten en tips?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
We hebben vast mensen hier (zoals over alles we hier mensen hebben) die alles weten van glas zetten.
Ik heb deuren gemaakt waar glas in moet en ik wil graag weten hoeveel ruimte ik rondom vrij moet houden in de sponning.

Er staat zoveel informatie op internet dat ik door de bomen het bos niet meer zie en daarom me het makkelijk maak en de vraag hier stel. We hebben vast mensen die er alles van weten.

Het betreft buitendeuren waar per deur 4 ruiten in moeten, van circa 40 bij 70 cm. En 1 set openslaande deuren met een glasmaat van 47 bij 175 cm. Hoeveel moet ik rondom vrij houden?

Verder nog zaken waar ik bij het zetten van glas per se rekening moet houden?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben benieuwd naar de reacties. Ik moet ook nog een raam plaatsen. Mijn tip: meet daadwerkelijk de sponning, de vorige ruit viel wat te klein uit.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb deuren gemaakt waar glas in moet en ik wil graag weten hoeveel ruimte ik rondom vrij moet houden in de sponning.
ik ga er van uit dat aan de buitenzijde geen sponning komt, en je dus een vaste aanslag hebt, van waar de te berekenen diepte van de sponning begint
tussen vaste aanslag en glas mag je een glasband zetten die samengedrukt 2 mm is
hoe dik is je glas ? voor dubbel rekenen we in vl op 23 mm - nl ?
dan weer 2 mm glasband
ten slotte de glaslat
meestal 15x15 met een afschuining in 15°
maar hier heb je alle vrijheid
je zou zelfs de glaslat op het kader kunnen zetten
om geen esthetische niveauverschillen te zien, trekt men een sponning in de buitenzijde van de glaslat, of zorgt men er voor dat de glaslat tov de kader/deur 1 mm inspringt

ik kan jou een tekening van een doorsnede bezorgen

dat je de deuren reeds gemaakt hebt, en nu de maten van de sponning uitzoekt, vind ik een ongewone volgorde van werken
meestal start je met een totaalontwerp
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Volgens mij noemt @ZotVanHout de opeenvolgende lagen van buiten naar binnen, terwijl ik in de vraag lees dat @Scheppie op zoek is naar de buitenmaten van het glas t.o.v. de binnenmaten van de sponning. (de 40x70cm zeg maar).
@Scheppie wil weten hoe groot hij het glas moet bestellen, toch?
Ik heb ooit 'nieuwe' tweedehands ramen gekocht bij een opkoper, ze waren afkomstig van een verbouwing die niet doorging. Dat waren dus nieuwe ramen waar het glas al bij de ramen op de juiste maat was besteld, alleen nog niet vastgekit. Ik heb toen met van die gekleurde "glasblokjes" er voor gezorgd dat het dubbel glas een paar mm van de bodem af stond, en rondom overal evenveel speling/ruimte had, voordat ik de glaslatten (met glasband) vastspijkerde, en vervolgens met glaskit afgekit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Sponningmaat min halve cm. Uitgaande van een glassponning voor dubbel glas. Is 17mm rand. Als de rand voor enkel glas bedoeld was en dus kleiner dan 17mm, dan moet je schuin op de ruit kitten om niet tegen de zwarte kitrand van het glas aan te kijken. In een deur van 38mm dik, zal je opliggende glaslatten met een sponning moeten gebruiken. Als je deuren van 56 dik hebt kan je een standaard 15 x 17 glaslat gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Volgens mij noemt @ZotVanHout de opeenvolgende lagen van buiten naar binnen, terwijl ik in de vraag lees dat @Scheppie op zoek is naar de buitenmaten van het glas t.o.v. de binnenmaten van de sponning. (de 40x70cm zeg maar).
terecht opgemerkt
ik ben er te snel over heen gegaan
Sponningmaat min halve cm.
+1
zowel bij de lengte als de breedte
belangrijkste is dat bij dubbel glas die zwarte rand niet aan het zonlicht blootgesteld wordt
(en in de veronderstelling dat de sponning een bijna perfekte rechthoek vormt)
het glas zal perfekt rechthoekig zijn
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Volgens mij noemt @ZotVanHout de opeenvolgende lagen van buiten naar binnen, terwijl ik in de vraag lees dat @Scheppie op zoek is naar de buitenmaten van het glas t.o.v. de binnenmaten van de sponning. (de 40x70cm zeg maar).
@Scheppie wil weten hoe groot hij het glas moet bestellen, toch?
Ik heb ooit 'nieuwe' tweedehands ramen gekocht bij een opkoper, ze waren afkomstig van een verbouwing die niet doorging. Dat waren dus nieuwe ramen waar het glas al bij de ramen op de juiste maat was besteld, alleen nog niet vastgekit. Ik heb toen met van die gekleurde "glasblokjes" er voor gezorgd dat het dubbel glas een paar mm van de bodem af stond, en rondom overal evenveel speling/ruimte had, voordat ik de glaslatten (met glasband) vastspijkerde, en vervolgens met glaskit afgekit.
klopt, gaat om de speling die ik moet aanhouden rondom het glas.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb voor de 3 voor / achterdeuren sponningen van 13 x 35. Als die 17 moeten zijn kom ik dus 4 mm rondom tekort, en moet ik nog wat frezen.

Voor de openslaande deuren heb ik 15 x 30 als sponning, ook daar dus 2 mm te weinig.

Eens kijken of ik daar je juiste sponning frezen voor kan krijgen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Rondom glas heb je ongeveer 4-5mm speling.
Je moet glasblokjes schorend plaatsen, schuin tegenover elkaar plaatsen.
Aan de scharnierkant onder naar schuin boven. Je begint met zwart blokje onder in de scharnierkant hoek.
Met je glaslepel op de naastliggende hoek wip je het glas op, zodat je het andere klokje aan de bovenkant tegen de zijkant kan plaatsen. Vervolgens ga je de ruit recht en strak stellen. Dat doe je door te kijken wat je rechts en links als gemiddelde speling over hebt. Dan vul je eerst de zijkant aan de scharnierkant en daarna de schuin tegenoverliggende bovenkant. Dit moet wel strak zitten. Dit om te voorkomen dat door het gewicht van het glas de deur gaat hangen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
gaat op de hoogte van de sponning waarin het zwarte kader weg zou moeten vallen. Ik begrijp dat 17mm het minimum is en ik heb maar 13 respectievelijk 15mm
Ik ging uit van een breede glaslat waarvan de basis op de deur ligt. Dan kan je de sponning als het ware in de glaslat laten doorlopen.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
204
73
Noordwolde (Fr)
Wellicht ten overvloede: gebruik geen siliconenkit. Dan krijg je problemen (kratervorming) bij het schilderen. Met schade en schande geleerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb voor de 3 voor / achterdeuren sponningen van 13 x 35. Als die 17 moeten zijn kom ik dus 4 mm rondom tekort, en moet ik nog wat frezen.
Voor de openslaande deuren heb ik 15 x 30 als sponning, ook daar dus 2 mm te weinig.
Eens kijken of ik daar je juiste sponning frezen voor kan krijgen.
je kan de speling rondom van 5 naar 3 mm terugbrengen
uiteraard nog altijd op voorwaarde dat je sponningen een mooie rechthoek vormen (diagonalen meten), én recht zijn
en schuin afkitten, zoals @chevy66 aangeeft
vraag aan jouw glasboer hoe breed die zwarte buitenrand is
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zijn twee systemen voor het kitten van glas. Een waarbij je de kit mee schildert en een waarbij je de kit niet overschildert. Ja je mag raden hoe ik daar ben achtergekomen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Rondom glas heb je ongeveer 4-5mm speling.
Je moet glasblokjes schorend plaatsen, schuin tegenover elkaar plaatsen.
Aan de scharnierkant onder naar schuin boven. Je begint met zwart blokje onder in de scharnierkant hoek.
Met je glaslepel op de naastliggende hoek wip je het glas op, zodat je het andere klokje aan de bovenkant tegen de zijkant kan plaatsen. Vervolgens ga je de ruit recht en strak stellen. Dat doe je door te kijken wat je rechts en links als gemiddelde speling over hebt. Dan vul je eerst de zijkant aan de scharnierkant en daarna de schuin tegenoverliggende bovenkant. Dit moet wel strak zitten. Dit om te voorkomen dat door het gewicht van het glas de deur gaat hangen.
Thx Bob, wat jij aangeeft is dus een glasmaat 8 tot 10mm kleiner dan de dponningmaat en geen 5 mm zoals eerder hierboven aangegeven? Is het verschil een manier van werken of gewoonte of maakt het echt veel uit?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik zou kiezen voor overschilderen aangezien slakken de polymeer kit opvreten.
Google maar even op "slakken eten kit"
Jemig, dit lijkt een hoog 1 April gehalte te hebben maar dat is volgens google niet zo. Goede nieuws is dat ik hier weinig last van slakken heb dus daar ben ik niet bang voor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.