Geen annulering bij Toolnation

helhond

Nieuw lid
19 dec 2024
12
0
Grunn
Ik heb ook slechte ervaring met Toolnation.
In december had ik vier 40V (XGT) Makita tools besteld, er stond direct leverbaar maar dat zijn valse beloftes.

Na veel vertraging/bellen/mailen/valse beloftes en niet nakomen afspraken uiteindelijk alles ontvangen van de bestelling, werd uiteindelijk verspreid over twee week in totaal 5 deelleveringen alles gebracht.
Het laatste product betrof een geopened verpakking en de inhoud was er bijna letterlijk ingepleurd, hier ook maar weer wederom een klacht over gestuurd.
De scherpe prijs gaat dus ten kosten van de kwaliteit en service die ze leveren, om ze niet volledig door het slijk te halen was ik in het verleden tevreden over Toolnation (klant sinds 2018) maar dit was voor mij de druppel en ga ik daar niet meer bestellen. Ik zag dat ze de afgelopen jaren ook een knieval in kwaliteit en service hebben gemaakt, hun reviews zijn namelijk ook inmiddels om te janken, dus dat bevestigde eigenlijk alleen maar mijn gevoel, voor mij dus geen Toolnation meer.

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
536
40
Zweden-Delft
Niks moet, maar had de toonzetting en sfeer wel fijner gehouden. Wat is er mis met iets in de trant:
" excuses voor de gebrekkige communicatie en de niet kloppende levertijden die worden weergegeven. Nu wij na een maand nog niet kunnen leveren, storten wij het bedrag binnen twee weken terug".

Gelukkig zijn er legio aanieders die wel op een normale manier met zakelijke klanten omgaan. Gewoon eerlijk en transparant zijn en niet lokkertjes met bewust foutieve levertijden (dit durft ik uit eigen ervaring te zeggen), om je vervolgens achter je algemene voorwaarden te verstoppen. Het is niet een op maat gemaakt onverkoopbaar artikel dat wordt geleverd aan de klant. Onderlinge betrouwbaarheid en welwillendheid zou in zakelijk verkeer ook mooi zijn. Ik doe dat wel in ieder geval of ik nou voor een particulier of een zakelijke klant werk.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
194
129
Kapellen (Antwerpen)
Ook hier eenzelfde ervaring met Toolnation - uiteindelijk heb ik wel mijn bestelling gekregen, maar met meer dan een maand vertraging en hoewel het als "set" verkocht werd, werden de accessoires in twee aparte zendingen verstuurd (met twee weken ertussen) en dan op het laatst de machine.
Er zijn niet veel toestellen die je niet elders aan dezelfde prijs of goedkoper kan vinden, dus ik heb geen enkele reden meer om er iets te bestellen.

Fugazi Furniture

Actieve deelnemer
8 jul 2021
42
40
Amsterdam
Ik koop (als zakelijke gebruiker) eigenlijk altijd m'n gereedschap bij de professionele ijzergroothandel hier in de regio......als de prijs (veel) hoger is dan online is daar altijd wel wat aan te doen en je hebt tenminste een aanspreekpunt en ze doen altijd hun best voor je. Ik was ten tijde van het gedoe met'n Festool zaagtafeltje in ieder geval wel heel blij dat ik'm niet online had gekocht. Ik koop liever niet bij al die online stunters, ook ter wille van de kaalslag die er plaats vind,straks helemaal geen fysieke winkels meer of mensen met een beetje kennis of bereidheid tot service. Los daarvan: Toolnation is ruk, heb ik al vaker gehoord.

ApuDirk

Nieuw lid
5 feb 2025
1
0
Schoten - België
Hier dezelfde negatieve ervaring gehad met de webshop in kwestie i.v.m. levertijden.
Maar als het goed gaat mag het ook gezegd worden: recentelijk heb ik o.a. een Metabo MFT besteld bij Toolmax als zakelijke klant. Verwachte levertijd volgens hun website was 1-4 dagen. Daags nadien een mailtje dat de MFT pas leverbaar was binnen drie maanden (sic). Ik vermoedde dit halvelings al omdat andere webshops latere levertijden hadden. Ze waren wel zo correct in hun mail en stelden voor dat ik mijn bestelling geheel of gedeeltelijk mocht annuleren.
Ondertussen hebben ze hun website aangepast :)

Plankton

Nieuw lid
26 sep 2024
8
5
Midden-Limburg
Eigen woorden van de broers van Toolnation maken het wel duidelijk dat het ze niet intereseert...

Retouren moesten ze verbieden​

Als ze de parallel trekken naar de webshop, hebben ze het over de cut-off-tijd. Ook daar is Kraaijeveld heel benieuwd naar. “Recht van retour zou sowieso verboden moeten worden. Daar staat heel de snelweg door verstopt, om van de milieu-footprint nog niet eens te spreken. Wij leveren professionele producten aan professionele klanten. Een kostbare zaagtafel is geen impulsaankoop. Daarom doen wij ook niet aan ‘vandaag voor 15:00 uur besteld, is morgen geleverd’. We communiceren 1 tot 3 dagen levertijd. We kúnnen wel sneller. Reken maar. Maar dat doen we niet. We zouden dan misschien 5% meer kunnen omzetten, maar krijgen er een hoop zeurpieten bij als klant. Met de huidige klandizie weten we wat we aan ze hebben. En zij weten wat ze aan ons hebben. Wij hebben dan ook amper retouren. Het weinige dat wel eens retour komt, is vanwege transportschade, niet vanwege een verkeerde bestelling van een particulier of zo.”

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.543
2.380
Klein-Brabant, Vlaanderen
nu dit draadje al een tijd draait . . .
mijn duit in het zakje . . .
ik heb er een festool-stofzuiger besteld
stond netjes na een paar dagen aan de voordeur
heb de tip gelezen dat je best vooraf peilt naar de beschikbaarheid van het artikel dat je wilt kopen

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.145
958
Enschede, Twente
Ik vond het een interessant verhaal van die tweeling. Maar wat vooral duidelijk werd is dat ze gewoon dozenschuivers zijn. Niks mis mee, maar dan mag je ook wel de goedkoopste zijn (massa is kassa, toch?). En bij een willekeurig Festool-produkt moet ik toch constateren dat je dat voor uit 10% minder in DE kunt kopen. Dan haalt dat het hele verhaal van 'professionals weten wat ze willen en dus wat ze aan ons hebben' toch een beetje onderuit, vind ik. Maar goed… je moet het zelf weten.

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
98
78
Een bijzonder artikel. Ze willen geen cijfers noemen, hebben lak aan retouren, er staan veel lege rekken in het magazijn, ze kunnen niet aan spullen geraken, ze kunnen wel sneller leveren maar dat doen ze niet, snel leveren levert alleen maar zeurpieten als klant op.
Tja, ze zijn aan niemand iets verplicht en gelukkig is niemand verplicht bij hen te kopen.

Ik geloof wel dat particulieren vaker zaken retourneren, al helemaal als de levertijd oploopt en de artikelen ergens anders sneller leverbaar blijken te zijn. Stel dat een artikel gedropshipped wordt van bij een distributeur naar een klant en de klant retourneert het artikel, geef je dit ene artikel dan een voorraadpositie in je eigen magazijn? Als de winkel het al kan retourneren naar de distributeur kost hen dat ook verzending en wellicht een restockingfee. Dat hoort er nu eenmaal bij.

Ze zouden ook enkel aan zakelijke klanten verkopen, maar schijnbaar leveren de particuliere klanten toch genoeg op om ze te blijven bedienen.

Ze mogen mij als professionele klant dan ook als zeurpiet bestempelen, maar dat er over 2-5 werkdagen iemand aan de deur van mijn atelier staat met een pakket, daar heb ik niks aan.:)

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
385
147
Zuid Holland
Wellicht zijn ze een beetje hypocriet ;)
Ze kunnen prima een KvK/btw-nr eisen bij aankopen, dan zijn ze van al die pauperparticulieren die alleen maar zeuren en retourneren af. Een winst voor hen, en die particulieren... Zonder complexe maatregelen.

Waarom doen ze dat dan niet? Het antwoord is aan de lezer.

• Leuk
Waarderingen: JonasLa

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
385
147
Zuid Holland
Even nuanceren - volgens mij bedoelen ze retouren in de zin van 'Zalando'. Daar zou ik ook geen zin in hebben...
Tsja dat is helaas wel expliciet de mogelijkheid die wetgever biedt aan particulieren in de wkoa. Dat het compleet doorgeslagen is met alle kosten voor de handelaar en het milieu als gevolg is een tweede, maar daar moeten we ee wetgever voor aankijken.
Voor mij als zzp'er is dat een van de redenen om geen zaken te doen met particulieren.

• Leuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.117
3.332
Gaanderen
De wet is voor bedrijven die kleine aantallen aan particulieren willen leveren niet goede werkbaar. Stel ik lever enkele maten schroeven voor 5 euro en de porto kosten (briefverzending) en moet dit retour nemen.
Dat kan niet uit. Daarentegen roepen bedrijven als Zalando het over zichzelf af. Alles gratis (nee op kosten van Zalando) retoursturen. Als je de klant zelf de kosten laat betalen scheelt dat enorm.

• Leuk

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
98
78
Henk, retouren zoals Zalando, dat is inderdaad extreem, maar voor Toolnation niet erg relevant lijkt mij. Zalando heeft goedkopere artikelen, hogere winstmarges, is meer impulsaankoopgevoelig, kledij moet je kunnen passen, ... Ik kan me voorstellen dat zij de grote hoeveelheid retouren ook moe zijn, maar een soepel retourbeleid is noodzakelijk en een deel van hun businessmodel.

Bij Toolnation werkt dat anders: retourneren kan enkel op eigen kosten, ongebruikt, in onbeschadigde originele verpakking. Voor de duidelijkheid, ik vind dat een correcte regeling en deze zet flink de rem op het aantal retouren dat je kan verwachten.

We kunnen alles nuanceren, maar het artikel zelf is nu eenmaal ongenuanceerd en nogal bot. Klanten die liever "volgende werkdag in huis" hebben dan "snel leverbaar" of "2-5 werkdagen levertermijn" wegzetten als zeurpieten. Mensen die met hun bus een fysieke winkel bezoeken om een paar kokers kit te kopen bestempelen als klanten die hun zaken niet op orde hebben, ... Tja, daarmee is de toon wel gezet, toch?

• Leuk
Waarderingen: Emilio

A.N

Actieve deelnemer
12 aug 2010
250
36
Schoonoord
Voor mij als zzp'er is dat een van de redenen om geen zaken te doen met particulieren.
Dat begrijp ik niet goed, waarom wil je geen zaken doen met particulieren?
Retouren ofwel herroepingsrecht geldt alleen bij online verkoop, raakt dat jou als zzp-er?

Met betrekking tot retouren:

Retouren kosten je als online verkoper altijd geld. Je bent nml verplicht het gehele bedrag inclusief de verzendkosten die je aan Post of DHL hebt betaald aan de koper terug te betalen, en dat is in mijn ogen een verkeerde regeling. Een koper krijgt ook geen benzinegeld vergoed als deze iets gaat ruilen bij een winkel, dan mag je blij zijn dat je geld terugkrijg, is namelijk geen verplichting voor de winkelier, die kan ook een tegoedbon o.i.d. geven.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
274
97
Ik bestel er nooit meer, ook wegens slechte ervaringen in het verleden. Maar vind het artikel en hun visie eigenlijk best interessant. Ik denk dat de meeste potentiele klanten bij hun een goede retour regeling niet zo belangrijk vinden. Evenals een supersnelle levering. Wat ze wel graag willen is heldere en kloppende informatie over de levertijd. En dat zou toch te regelen moeten zijn voor zo'n grote speler die het 'zo goed voor elkaar heeft.'

• Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
385
147
Zuid Holland
Dat begrijp ik niet goed, waarom wil je geen zaken doen met particulieren?
Retouren ofwel herroepingsrecht geldt alleen bij online verkoop, raakt dat jou als zzp-er?

Met betrekking tot retouren:

Retouren kosten je als online verkoper altijd geld. Je bent nml verplicht het gehele bedrag inclusief de verzendkosten die je aan Post of DHL hebt betaald aan de koper terug te betalen, en dat is in mijn ogen een verkeerde regeling. Een koper krijgt ook geen benzinegeld vergoed als deze iets gaat ruilen bij een winkel, dan mag je blij zijn dat je geld terugkrijg, is namelijk geen verplichting voor de winkelier, die kan ook een tegoedbon o.i.d. geven.
Nou niet alleen wkoa, maar überhaupt consumentenrecht. De consument wordt best goed beschermd in NL, en dat is echt prima. Goed systeem.
Als kleine zelfstandige (naast mijn gewone kantoorbaan in loondienst) heb ik daar weinig zin in. Vandaar die keuze, omdat ik het een risico vind, dat niet opweegt tegen de baten van het wel accepteren van particulieren als klant. Die keuze kan toolnation ook prima maken, maar dat doen ze niet.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.