Geen annulering bij Toolnation

jorisvh

Post veel
Maar wat doe je dan met bonnen van de pastnix of de gammel?
In BE geef je je BTW-nr en ze maken een factuur waar dat op staat.
meestal maken ze een klantenprofiel en linken dat aan je klantenkaart waardoor het niet elke keer opnieuw moet doen.

(of je vraagt gewoon een bon waardoor je te veel betaalt voor te slechte kwaliteit en bovendien de BTW niet kan terugvorderen 😉)

rinus

Post veel
13 nov 2011
812
173
Heerde
marinusvannorel.nl
Maar het komt ook voor dat bedrijven te beroerd zijn om een echte BTW bon te maken, alhoewel ze daartoe wel verplicht zijn.
Onder de 100,-- mag het eenvoudiger. Ik denk dat dan de kassabon voldoende is.

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
113
35
Vlaanderen
Het lijkt alsof dit bedrijf (e.a.) aan dropshipping doen. Dit is een kwalijke evolutie !

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.426
2.072
Terkaple
www.woodworking.nl
Het lijkt alsof dit bedrijf (e.a.) aan dropshipping doen. Dit is een kwalijke evolutie !

Facebook mag dan gestopt zijn met factchecken, ik vind dat we op ons forum toch wel wat voorzichtig moeten zijn als we hier wat schrijven over een bedrijf of een persoon. En er zijn leveranciers/producenten die de tussenvoorraden in de markt geminimaliseerd hebben. Festool en ook Shaper leveren alles vanuit Duitsland, Festool naar haar dealers en Shaper rechtstreeks naar de eindgebruiker, ook als je via een dealer koopt. Festool Nederland heeft alleen onderdelen voor reparatie op voorraad.

Als je naar de site van Toolnation gaat vind je een een aardige over ons en dit filmpje

Wat wel wat verwarrend is zijn de namen van al die webwinkels, Toolnation, Toolstation, Toolmaster, Toolmax....Mastertools, Mtools, Ecotools, en er zijn vast nog veel meer.. Vroeger had een zaak de naam van de eigenaar.

jaap

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.613
620
In BE geef je je BTW-nr en ze maken een factuur waar dat op staat.
meestal maken ze een klantenprofiel en linken dat aan je klantenkaart waardoor het niet elke keer opnieuw moet doen.

(of je vraagt gewoon een bon waardoor je te veel betaalt voor te slechte kwaliteit en bovendien de BTW niet kan terugvorderen 😉)
Inderdaad, in BE staat er op elke factuur het BTW nummer van de leverancier EN van de (professionele) klant indien het document in de kosten gezet wordt. Ook voor 5 euro, ook al is het voor een 5 euro aankoop in de Gamma , enz.

Dit maakt het de fiscus bijzonder makkelijk om te controleren.

Eigenaardig dat dat in NL niet zo is. Btw wordt over heel de EEG toegepast, dus eigenaardig dat de regels wat verschillen.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
370
141
Zuid Holland
Facebook mag dan gestopt zijn met factchecken, ik vind dat we op ons forum toch wel wat voorzichtig moeten zijn als we hier wat schrijven over een bedrijf of een persoon. En er zijn leveranciers/producenten die de tussenvoorraden in de markt geminimaliseerd hebben. Festool en ook Shaper leveren alles vanuit Duitsland, Festool naar haar dealers en Shaper rechtstreeks naar de eindgebruiker, ook als je via een dealer koopt. Festool Nederland heeft alleen onderdelen voor reparatie op voorraad.

Als je naar de site van Toolnation gaat vind je een een aardige over ons en dit filmpje

Wat wel wat verwarrend is zijn de namen van al die webwinkels, Toolnation, Toolstation, Toolmaster, Toolmax....Mastertools, Mtools, Ecotools, en er zijn vast nog veel meer.. Vroeger had een zaak de naam van de eigenaar.

jaap
Ik ben het volkomen met je eens jaap, maar snap deze reageerder wel. Als jij iets op voorraad zegt te hebben en je niet binnen 3-5 dagen kunt leveren snap ik wel dat mensen, inclusief ik, afknappen.
Op zich niets mis met dropshipping, als je er gewoon duidelijk over bent ;)

Vergeet trouwens toolstation niet in je lijstje ...

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
220
49
Oss
Ik moet eerlijk bekennen heb nu al een keer of 5 bij hun besteld en eigenlijk nog nooit problemen gehad. Altijd levering binnen 2 dagen moet ik zeggen dat ik ook pas rond 22 uur besteld had. Voor vader voor zijn verjaardag makita afkortzaag was prijsverschil van €110,- toch moeite.
Alleen laatste keer had ik hele serie besteld. Dus gereedschap met toebehoren maar daarvan was bekend dat niet alles op voorraad was. En voorraad is er tegenwoordig toch nauwelijks maar dat is bijna overal zo. Dat is wel vervelend maar niet anders

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.426
2.072
Terkaple
www.woodworking.nl
Bedrijven die hun lever afspraken niet na kunnen komen, moeten daar de klant tijdig van op de hoogte brengen. Sommige doen dat erg goed en in dit geval blijft het achterwege en ontstaat er ongenoegen. Je voelt je als klant niet serieus genomen, vraagt je af of er iets mis is gegaan etc.
Met goed communiceren hou je een relatie in stand. De klant geeft je vertrouwen, maakt geld over etc daar mag best iets tegenover staan.

jaap

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.699
1.123
Riemst
Het lijkt me ook niet mogelijk dat al de aanbieders alle producten uit hun aanbod, inclusief accessoires zelf op stock hebben. Meestal voeren ze een uitgebreid aanbod van verschillende merken, inclusief nicheproducten. Vroeger ging je naar een winkel en in het beste geval had die enkele standaard modellen op voorraad. Of ze haalden de doos uit het magazijn en stopten er het demonstratietoestel in. Anders werd er besteld en moest je minstens een week wachten en terug in de winkel binnen lopen.
Maar dat wil niet zeggen dat je als aanbieder (of het nu een machine of een dienst is) correct moet communiceren naar je klant over eventuele levertermijn of vertraging. En bij eventuele vertraging de klant de mogelijkheid moet geven om te annuleren, zakelijk of privé maakt niet uit. Goede afspraken maken goede vrienden.
Voor mij is het eenvoudig. Als een leverancier (goederen of diensten) zijn afspraken niet nakomt en niet communiceert houdt het op. Volgende keer andere leverancier die wel correct is. Uiteindelijk hebben zij mijn geld nodig. Niet omgekeerd. Wat ze aanbieden kan ik ook op een ander verkrijgen.

• Leuk
Waarderingen: Rik Hendrikx

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.426
2.072
Terkaple
www.woodworking.nl
Zoals hierboven al geschreven had ik op 19 december bij een andere leverancier wat Festool spullen besteld. Wat op voorraad was kwam snel binnen. Wat niet op voorraad was en waar de levertijd op 27 december stond, is vandaag verzonden. Ook andere bedrijven dan Toolnation hebben wat meer tijd genomen om hun Festool bestellingen, en misschien ook andere, te versturen.

jaap

ESB74

Nieuw lid
6 aug 2024
15
1
50
R-town
Op 24 december bestel ik voor 1560 euro een DF500 domino met toebehoren. BIj de advertentie staat: 'verwachte levertijd 2-3 dagen'. Op 6 januari 2025 nog steeds niets ontvangen stuur ik een email naar Toolnation met de vraag waar mijn bestelling blijft. Als antwoord 'er is geen levertijd bekend we houden u op de hoogte'. Te gek voor woorden. Daarna wil ik de opdracht annuleren omdat ik de domino hier zo om de hoek bij een echte winkel zo uit voorraad kan ophalen. Wat schetst mijn verbazing: Toolnation weigert de bestelling te annuleren omdat ik een zakelijke koper ben. Ook ontkennen ze dat bij de advertentie 'verwachte levertijd 2-3 dagen' zou hebben gestaan. Ik kan het nauwlijks geloven dat ze zo bot met hun klanten omgaan. Ik post dat hier omdat ik benieuwd ben of jullie ook dergelijke ervaring hebben met dit bedrijf. Ook ben ik benieuwd of iemand weet of dit wel kan gezien het consumenten recht en de daartoe horende regelgeving. Ik zit nu dus nog steeds op 10 januari zonder machine, zonder een verwachte levertijd en 1560,00 lichter. Heel benieuwd naar jullie ervaringen met dit klant onvriendelijke bedrijf!
Mijn ervaring met tool nation is ook niet best maar ze hebben wel gelijk dat zakelijke klanten geen recht hebben op 14 dagen bedenktijd. Ik heb geen idee waarom de wetgever dit zo geregeld heeft maar het is dus echt zo. Dat gezegd hebbende, ik weet niet of je een screenshot gemaakt hebt van het scherm (altijd doen en controleren of dergelijke claims over levertijd, het exacte type etc erop staan - sommige websites maskeren dergelijke info en dat is meteen een reden om elders te gaan shoppen!) maar als je dat wel hebt, dan kun je aantonen dat ze een beetje uit hun nek kletsen en dan is het niet meteen een discussie over bedenktijd maar over niet leveren van goederen die men binnen de gestelde tijd had mogen verwachten. dat is ook een wat gammel argument, maar een stevig geformuleerde mail van een advocaat wil weleens helpen, of gewoon een mail dat je hen in gebreke stelt en juridische stappen onderneemt als ze de goederen net binnen 7 dagen (een redelijke termijn) leveren. Mocht de zaak dan echt gaan slepen dan heb je in ieder geval dat.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.924
3.238
Gaanderen
Ik snap niet dat je als on-line winkel niet een machine wil annuleren/terugnemen die niet gebruikt is. Machine behoort tot het standaard assortiment. Je bent meteen een klant kwijt als je het niet doet. Gaat het om speciaal bestelde artikelen of aantallen dan begrijp ik het wel. Ik heb twee jaar geleden een behoorlijke aankoop gedaan bij deze firma. Gebeld of het artikel er was. Ja. Niet geleverd. Menheer het is onderweg. Nooit geleverd. Ik kon wel de aankoop annuleren en mocht de gratis artikelen houden. Drie waterpassen.

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
234
20
culemborg
Op 24 december bestel ik voor 1560 euro een DF500 domino met toebehoren. BIj de advertentie staat: 'verwachte levertijd 2-3 dagen'. Op 6 januari 2025 nog steeds niets ontvangen stuur ik een email naar Toolnation met de vraag waar mijn bestelling blijft. Als antwoord 'er is geen levertijd bekend we houden u op de hoogte'. Te gek voor woorden. Daarna wil ik de opdracht annuleren omdat ik de domino hier zo om de hoek bij een echte winkel zo uit voorraad kan ophalen. Wat schetst mijn verbazing: Toolnation weigert de bestelling te annuleren omdat ik een zakelijke koper ben. Ook ontkennen ze dat bij de advertentie 'verwachte levertijd 2-3 dagen' zou hebben gestaan. Ik kan het nauwlijks geloven dat ze zo bot met hun klanten omgaan. Ik post dat hier omdat ik benieuwd ben of jullie ook dergelijke ervaring hebben met dit bedrijf. Ook ben ik benieuwd of iemand weet of dit wel kan gezien het consumenten recht en de daartoe horende regelgeving. Ik zit nu dus nog steeds op 10 januari zonder machine, zonder een verwachte levertijd en 1560,00 lichter. Heel benieuwd naar jullie ervaringen met dit klant onvriendelijke bedrijf!
Yep hier precies hetzelfde. Daar bestel ik nooit meer. De voorraden op de site kloppen niet. Is gewoon misleiding.

jorisvh

Post veel
dat ze niet willen annuleren kan wettelijk gezien (geen consumentenrecht) en volgens hun kleine lettertjes best correct zijn.

als ik vandaag de domino 500 zoek is die “snel leverbaar”
IMG_0975.jpeg
bij verder klikken wordt het ”1-3 dagen”
IMG_0976.jpeg
en dat dat betekent dat het “niet voorradig” is en van bij de leverancier moet komen en dat de levertermijn “kan afwijken”.
IMG_0977.jpeg

de enige goede reden om een pakketje tussen 24 dec en vandaag niet uit Duitsland in Nederland en vervolgens bij je klant te krijgen is dat het niet op voorraad is bij Festool. dat kan, maar daar kan je je klant dan over informeren met verontschuldigingen.
er zijn vele slechte redenen: dingen beloven zonder intentie ze waar te maken, je best niet doen, bestellingen verzamelen tot een hele pallet (dat mag maar dan moeten ze niet 1-3 dagen beloven), incompetent zijn, …

er zijn tal van concurrenten die voor elk artikel het aantal stuks op voorraad, verwachte leverdatum, … online vermelden. die na bestelling een orderbevestiging met verwachte leverdatum sturen, daar wekelijks een update sturen. zich verontschuldigen als er vertraging is. je de keuze geven te wachten of te annuleren.
dat is allemaal niet verplicht zijn maar wel aanbevolen als je terugkerende klanten wil.

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
95
75

Met dropshipping hoeft niets mis te zijn! Dropshipping heeft een slechte naam vanwege schimmige webshops met vage contactgegevens die artikelen van slechte kwaliteit verkopen, verzenden vanuit China zonder hierover te communiceren, geen, onwettelijke of onzinnige retourvoorwaarden opgeven, niet communiceren over importkosten, bewust geen of foutieve levertermijnen opgeven, ... Dat alles is kwalijk, maar met dropshipping op zich is niets verkeerd.

Ter illustratie, voor IT-materiaal zoals computers en tablets zijn er in België en Nederland een drie of viertal grote distributeurs die grote voorraden hebben van computers en laptops van verschillende merken in verschillende configuraties. Webshops kunnen hun voorraad koppelen en zo een groter aantal configuraties aanbieden zonder hier fysieke voorraad van aan te houden. Zakelijke klanten hebben door de gecentraliseerde voorraad de mogelijkheid om bijvoorbeeld 20 toestellen met een gelijke configuratie af te nemen bij 1 verdeler, zonder lang te moeten wachten op de bestelling.
Ik heb een tijd gewerkt bij een bedrijf dat IT-materiaal verkocht. De bestellingen wij door middel van dropshipping bij onze klanten leverden werden even snel geleverd dan de bestellingen uit eigen voorraad. De samenwerking tussen de verdeler en de distributeur was in ons geval heel hecht, voorraden waren gesynchroniseerd, we hadden vaste contactpersonen voor afhandeling en opvolging van de orders, ... Dat systeem stond goed op punt.

Van vaak verkochte artikelen was het alsnog interessant om als bedrijf zelf voorraad in te nemen, bijvoorbeeld om de aankoopprijs te drukken. Ook dan gebeurde het dat er een afspraak gemaakt werd dat "onze voorraad" bij de distributeur in het magazijn bleef liggen tot ze verkocht werd aan een eindklant, om dan vanuit het magazijn van de distributeur rechtstreeks naar de klant verzonden te worden.

De gereedschapssector loopt hier naar mijn gevoel wat achter op heel wat andere sectoren. De nood om hier een oplossing voor te ontwikkelen zal de laatste jaren wel gevoeld worden denk ik, maar vraagt van alle betrokken partijen een inspanning en vraagt dus heel wat tijd.
De keten is hoe dan ook complex. Hoeveel distributeurs zijn er? Hoeveel fabrikanten zitten er bij iedere distributeur? Vanaf welk volume is het rendabel om een land zijn eigen distributeur met voorraad te geven voor een bepaald merk? Zijn er fabrikanten die meerdere distributeurs gebruiken? Hoeveel verschillende IT-systemen moeten met elkaar communiceren?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.