IK heb de mal van FonSmkb mogen testen en ik ben er zeer content mee. Ik had over de post twee mallen kregen. Eén met gaten 30.3 en één met gaten 30.1. Met de laatste heb ik mijn werkbank van nieuwe gaten voorzien. Hierbij heb ik de mal eerste evenwijdig in de lengte gelegd, gaten geboord, en zo verder in de breedte van de tafel. Vervolgens de mal een kwartslag gedraaid, en zo meer gaten. Een enkele keer koste het moeite om de gedraaide mal te positioneren in twee gaten van 20.1 mm, die in twee verschillende series waren geboord, maar een tik van de hamer loste dat wel op.
Vervolgens verschillende combinaties van gaten getest met een vierkante plaat waar ik zeker van was dat die haaks was. Nergens ook maar iets van speling te ontdekken. Ook benchdogs lang de plaat er uit getrokken en in een ander gat terug gestopt. Overal paste dat met een lichte weerstand van de plaat. De mal (met gaten 20.1 en 30.1) doet dus zijn werk uitstekend. De zwakste schakel is toch mijn Metabo bovenfreesje. De geboorde gaten zaten zichtbaar niet in het midden van de 30 mm gaten. Maar met consequent de bovenfrees in de zelfde positie houden, is dat geen probleem. Al lonkt nu wel een OF 1010. Soms klemde de bovenfrees even bij het verwijderen, na het frezen van een gat, maar dat was niet hinderlijk. Met het plaatsen heb je er sowieso geen last van, omdat de je frees met twee handen en zijn eigen gewicht makkelijk in het gat duwt. De 20.1 gaten zijn ook prima. Er zit geen voelbare speling in de plaat, wanneer met 2 benchdogs vast gezet.
De mal met de 30.3 gaten heb ik niet gebruikt. Die zijn duidelijk te groot voor mijn kopieerring.