Fundatie draaibank.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Nu heb ik een stabiel draaibank die op een onstabiele vloer staat.
De vloer is onstabiel bij een zware machine, daar ben ik voor gewaarschuwd en wist er dus vanaf.
Ik ga binnenkort dit probleempje oplossen.
Ik zit op zandgrond
Mijn plan is 2 gaten in de vloer te maken en tot op de vaste grond een gat graven, vol storten met beton en de draaibank terugzetten, simpel.

Punt 1 waar ik rekening mee moet houden, draaibank is bijna 500kg
Punt 2 de vloer bestaat uit 18mm multiplex plaat op 6cm isolatieplaat met beide zijde metalen plaat.
Punt 3 de vaste grond zit op ongeveer 80cm.

ik ga met een decoupeerzaag met een extra lang blad in één keer door de vloer zagen.
Ik zaag 2 ruime rechthoeken uit waar de poten van de bank komen te staan, ik teken dit af voor ik de bank wegzet.
De gaten worden zo breed dat ik er met de spa goed bij kan en zo lang dat de poten er goed op passen.
Gaten graven en dan er beton in storten.
Indien nodig kan ik met behulp van chemische ankers de bank vastmaken aan de fundatie.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik denk dat ik dan de eerste ca. 40cm in die gaten zou opvullen met klein gemaakt puin (gebruiken ze ook in de wegenbouw als 1e laag onder een asfaltweg). Grof zand er over en tussen en daar dan je fundatie op storten. Voorzie ook wat ijzer (krimpnetje o.i.d). Dan heb je veel minder beton nodig: werkt wellicht wat gemakkelijker.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik zou één funderingsblok maken. Met twee afzonderlijke heb je kans dat die ten opzichte van elkaar verschuiven, verzakken, schuin gaan hangen etc. En een langwerpig gat is ook eenvoudiger als het op het wegscheppen van de ondergrond gaat...
Ik woon in wat vroeger een drukkerij was. Voor sommige drukmachines zijn er in de koude grond blokken beton van bijna een meter dik gestort, wat bij de verbouwing een crime was op de plek waar een badkuip iets verzonken moest worden...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als het enigzins mogelijk is, zou ik in het beton draadeinden meestorten om de draaibank op af te stellen (horizontaal in 2 richtingen), zodat je na het afstellen een laatste beetje beton tussen fundament en draaibank kan storten/gieten. Zo werd het vroeger gedaan. Moet je vantevoren wel goed opmeten waar die draadeinden precies moeten komen, natuurlijk.
 
Ik zou ook 1 blok gewapend beton maken met een min gewicht van 5x het gewicht van je draaibank. Je moet massa maken.
Dat betekend 1m3 beton storten op hopelijk een goede ondergrond. Als je de bank wil vast zetten zou ik pockets van hout o.i.d. meestorten die je weg kan halen en waar je later een anker in kan storten. Maar of verankeren beter is betwijfel ik. Het wordt ook door sommige draaibank merken afgeraden.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Herr Michael Mühlhäuser, Geschäftsführer bij Killinger raad het in elk geval ten zeerste af om de bank vast te zetten aan de ondergrond.
 

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
We moeten twee problemen onderscheiden:
-verzakken bodem tgv overbelasting
- trillingen van de draaibank
Het maken van een fundering is in eerste instantie nodig om verzakkingen te voorkomen maw de draaibank moet steeds stabiel op haar vier poten staan.
Indien er trillingen ontstaan (wat bij elke draaibank kan voorkomen) is dit eerder het gevolg van een niet goed afgestelde draaibank of onevenwichtige belasting. Een goed uitgevoerde fundering is nooit de oorzaak van de trillingen.
Het verankeren in de fundering zal er toe leiden dat de trillingen worden overgenomen door het funderingsblok dat zelf de trillingen zal afgeven aan de omgeving.
Dit kan (in extreme gevallen) mogelijks schade veroorzaken aan het gebouw en/of aan de draaibank zelf.
Mag ik dan ook suggereren om een degelijke fundering te maken om elke verzakking te voorkomen zonder verankering van de draaibank.
Ik zou de fundering zeker niet gebruiken om de trilling van de draaibank te absorberen.

 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik zou de draaibank zeker niet verankeren.
Als een draaibank van 500kg aan de wandel gaat, heb je een behoorlijke onbalans en zou ik het toerental verlagen of als je heel veel lef hebt verhogen :cool:
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Herr Michael Mühlhäuser, Geschäftsführer bij Killinger raad het in elk geval ten zeerste af om de bank vast te zetten aan de ondergrond.
Dat klopt, maar dat is een moderne bank, waarbij volgens mij het ontwerp zo economisch mogelijk is. Ik vermoed dat het hier gaat om de oude Kirchner bank, waar niet beknibbeld is op een pondje gietijzer of meer. Zitten er daar voorgeboorde gaten in de voeten? Dat zou al aangeven dat met de mogelijkheid in ieder geval rekening is gehouden.
 
Dat klopt, maar dat is een moderne bank, waarbij volgens mij het ontwerp zo economisch mogelijk is. Ik vermoed dat het hier gaat om de oude Kirchner bank, waar niet beknibbeld is op een pondje gietijzer of meer. Zitten er daar voorgeboorde gaten in de voeten? Dat zou al aangeven dat met de mogelijkheid in ieder geval rekening is gehouden.
Machine bouwers hebben vaak geen idee over fundering technieken. Als je deze bank wil vastzetten(wat ik niet zou doen) moet je ook zorgen dat er aan 1 kant slobgaten komen te zitten zodat de bank kan uitzetten.
Zie ook opm. bernad.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.917
2.536
Waarom is het vastzetten van een houtdraaibank anders dan bij een metaaldraaibank?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Iets wat wil bewegen, maar niet kan, dan is het buigen of barsten.
Ligt natuurlijk aande krachten die er op worden uit geoefend.
Kijk maar in de natuur naar een boom welke is geplant en halverwege is vastgezet. Op dat punt breekt deze meestal af bij een storm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.917
2.536
Onbalans los je op door een tegenwicht of gereduceerde toeren. Anders is het ook met een metaaldraaibank die aan de vloer vastzit zo bekeken. Probeer maar eens een pomphuis van een centrifugaalpomp uit te draaien. Ik heb nog nooit slobgaten bij een metaaldraaibank gezien, dus dat uitzetten zal wel meevallen. Misschien heeft het er mee te maken, dat moderne draaibanken gewoon onder gedemensioneerd zijn. Vroeger stond elke draaibank, zowel hout als metaal aan de grond vast, omdat je anders de banken niet kon aandrijven. Met een centrale as aandrijving wil je dat de machines op hun plek blijven.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
2 poeren met een tussen verbinding maken
Daar het vocht weg loopt uit het gestorte fundeering kan men de wanden bekleden met een plastiek zak, of
Een dikke pvc buis er in zetten oude emmers kan ook
Bezuinig niet op de fundering gebruik genoeg ijzer
Zet de draaibank op rubber voetjes voor het door geven van trillingen er zijn speciale dempers voor tekoop
En in elke poot een pen in de fundering met draad zo dat de bank vast staat en niet kan omvallen
Of je lijmt er een stuk draaiende in de fundering
Metaaldraaibank waar bij het werk heel precies komt , die bank licht in een bed spanings vrij,
Ook weer op een goede fundering
Denk dat de meeste houtdraaibanken gewoon op een betonnen vloertje staan of op 30 bij 30 tegels in een schuur,
Had de mijne houtdraaibank ook gewoon op de betonvloer staan niets vast of demping er onder nergens last van
Bleef gewoon op de plaats staan , maar de een is de ander niet ,
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik gooi er even wat foto's in van een draaibankfundament van een Duits forum. De foto van het gat in de vloer (260 cm L, 100 cm B, 40 cm D) bespaar ik me. Het nieuwe fundament was dmv inboren van wapening in de bestaande vloer daarmee verbonden.

d1.jpgd2.jpgd3.jpg
De opsteller schreef hierbij dat hij de koppen van de stelschroeven (hier links en rechts) rond had gedraaid, en in de schijven een even rond gat had gedraaid, zodat er over de volle oppervlakte contact was, ook als de vloer niet helemaal recht was.

d4.jpgd5.jpg

De laatste betonlaag was SikaGrout 316.
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Maken we het niet wat ingewikkeld met z'n allen? Ik ben zeker geen expert, maar volgens mij is het enige wat je voor elkaar moet krijgen is een stabiele en vlakke betonvloer en daar zet je de machine op. Ik heb zo'n 1,5 jaar als inleenkracht bij een machinebouwer gewerkt (AWL techniek) waar we zware ABB robots moesten verankeren. Die robots moesten in gestrekte toestand (arm van +- 2 meter) in staat zijn om een mal op te tillen van 500kg en dat ook nog zo snel mogelijk ivm de cyclustijd. Die robots werden vastgezet met 8 chemische ankers van max 150mm in de beton en draaiden jaren hun rondjes met minimaal nastelwerk.

Ik bedoel, het is een draaibank van 500kg, dat is toch ook weer niet de wereld aan gewicht. Volgens mij is het originele plan van de Haan afdoende met misschien wat bewapening?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.917
2.536
Die meneer van dat duitse forum van jurriaan begrijpt hoe je dat doet. Hij heeft dan ook wel een serieuze draaibank.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Die stelschroeven afdraaien en er een plaatje onderzetten is onzin als je vervolgens de hele machine aangiet met krimparme mortel.
die schroeven doen dan helemaal niets meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.