freeslift van jessem

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
114
11
Dit weekend heb ik mijn Triton TRA001 ingebouwd in de Jessem freeslift prestige. Je kunt dan het aangename met de kracht combineren. Het grote voordeel vind ik het geluid en veel power van de Triton, tegen een schappelijke prijs. Je kunt de vergrendeling van de Triton volledig vast zetten in de freeslift zodat hij niet meer kan wegzakken. Als je het vergrendelingshendeltje van de frees er af schroeft dan zit daaronder een zeskantbout die je kunt aandraaien. De router kan dan geen kant meer op (wellicht zou je er evt. ook een borgmoer op kunnen zetten, heb ik nu niet gedaan). Meer binnenkort over mijn zelfgebouwde werkbank. Ik ga deze week de lades maken en dan is hij klaar. Echt een plaatje geworden, al zeg ik het zelf.
 

estone

Nieuw lid
20 jun 2014
19
1
Dit weekend heb ik mijn Triton TRA001 ingebouwd in de Jessem freeslift prestige. Je kunt dan het aangename met de kracht combineren. Het grote voordeel vind ik het geluid en veel power van de Triton, tegen een schappelijke prijs. Je kunt de vergrendeling van de Triton volledig vast zetten in de freeslift zodat hij niet meer kan wegzakken. Als je het vergrendelingshendeltje van de frees er af schroeft dan zit daaronder een zeskantbout die je kunt aandraaien. De router kan dan geen kant meer op (wellicht zou je er evt. ook een borgmoer op kunnen zetten, heb ik nu niet gedaan). Meer binnenkort over mijn zelfgebouwde werkbank. Ik ga deze week de lades maken en dan is hij klaar. Echt een plaatje geworden, al zeg ik het zelf.
Hi @EwSa
Hoe heb je de Triton er passend in gekregen? Past dit zonder bijzondere aanpassingen?

Ik hoor het graag want ben zelf op zoek naar een mooie freeslift oplossing en met de huidige leveringsproblemen zijn de keuzes niet zo groot...
 

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
114
11
Hi @EwSa
Hoe heb je de Triton er passend in gekregen? Past dit zonder bijzondere aanpassingen?

Ik hoor het graag want ben zelf op zoek naar een mooie freeslift oplossing en met de huidige leveringsproblemen zijn de keuzes niet zo groot...
Hi Estone,

Het enige dat je moet doen is vier gaten boren in de bevestigingsplaat van de freeslift. In de voorgeboorde schroeven past hij niet. Schroef daarvoor de vier schroeven uit de zool van de frees en gebruik de zool als mal om de gaten te boren. Let daarbij uiteraard wel op de oriëntatie van de frees, zodat je bij de bediening kan.

Bevalt me tot nu toe uitstekend! Zou ook nu nog voor dezelfde oplossing gaan.

Succes!

Groet, Sander
 
  • Leuk
Waarderingen: estone

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Misschien een stomme vraag en zie ik het over het hoofd, maar de Triton heeft toch een lift ingebouwd?
Waarom dan nog een aparte lift erbij?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Ik vind het een groot verschil de lift van incra en jessem (zelfde fabriek) lopen veel beter en zijn makkelijker in te stellen. Ik ben er blij mee. Toen ik mijn tra001 wisselde voor de incra kon ik geen mogelijkheid vinden om deze in te bouwen. Later zijn er veel verschillende freesliften bij gekomen. Kijk maar eens op sauter.de gereedschappro en baptist.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hubert.

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Van mijn huidige bovenfrees (Dewalt) is de blokkeerpen afgebroken en zoek dus een vervanger.
Ik gebruik ‘m ook veel in de hand (scharnieren enz), dus het kan geen dedicated frees zijn voor in een tafel (zoals de Auk)
Heeft er iemand ervaring met de Bosch GMF 1600?
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Volgens mij koop je voor heel wat minder geld een CNC freesspindel met een reguliere ER opname. Deze kun je dan ook volledig aansturen met een VFD, opname is 80 of 100mm.
Vermogen afgifte is veel mooier dan bij zo'n AUK ding. Lijkt me ook wel te passen in zo'n router steun, eventueel met verloopring.
Vind het maar heel dikke bedragen voor de hobby zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Volgens mij koop je voor heel wat minder geld een CNC freesspindel met een reguliere ER opname. Deze kun je dan ook volledig aansturen met een VFD, opname is 80 of 100mm.
Vermogen afgifte is veel mooier dan bij zo'n AUK ding. Lijkt me ook wel te passen in zo'n router steun, eventueel met verloopring.
Vind het maar heel dikke bedragen voor de hobby zo.
Bedenk wel dat het onder een freestafel hangt en er best veel stof in komt. Nu ben ik in het geheel niet thuis in het cnc verhaal maar voor wat ik gezien heb hangen die dingen met de frees naar beneden. Voor de kwaliteiten van CNC spindels kan ik al helemaal niets zeggen maar ik denk dat er vele kwaliteiten in zijn.

Voor wat mensen aan hobby uitgeven kan ik vele voorbeelden geven. Er zijn genoeg fanaten die veel meer aan hun hobby uitgeven dan een prof. Natuurlijk heeft dit een grens maar ik heb bij hobbyisten wel formaatzagen van 25k gezien. Zal ik over de rest maar niets zeggen. Vind ik persoonlijk veel te veel maar dat moet ieder voor zich afwegen. Ik gebruik die freestafel bijna net zoveel als mijn cirkelzaag en als je 4 cm eiken moet frezen dan is vermogen heel fijn. Lang niet iedereen vind het fijn om de aansturing zelf te maken.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Bedenk wel dat het onder een freestafel hangt en er best veel stof in komt. Nu ben ik in het geheel niet thuis in het cnc verhaal maar voor wat ik gezien heb hangen die dingen met de frees naar beneden. Voor de kwaliteiten van CNC spindels kan ik al helemaal niets zeggen maar ik denk dat er vele kwaliteiten in zijn.

Voor wat mensen aan hobby uitgeven kan ik vele voorbeelden geven. Er zijn genoeg fanaten die veel meer aan hun hobby uitgeven dan een prof. Natuurlijk heeft dit een grens maar ik heb bij hobbyisten wel formaatzagen van 25k gezien. Zal ik over de rest maar niets zeggen. Vind ik persoonlijk veel te veel maar dat moet ieder voor zich afwegen. Ik gebruik die freestafel bijna net zoveel als mijn cirkelzaag en als je 4 cm eiken moet frezen dan is vermogen heel fijn. Lang niet iedereen vind het fijn om de aansturing zelf te maken.
Tuurlijk, maar denk dat zo'n spindel qua lagering een stuk degelijker is dan een router. Lagers zitten veel verder uit elkaar en zijn groter. Je zult alleen wat meer zelf moeten doen inderdaad, maar een vfd instellen is ook niet zo lastig.
Maar goed, ik heb al m'n houtbewerking spullen voor het geld van zo'n freestafel gekocht zo'n beetje.
Harwi zaagtafel, metabo bovenfrees, vandikte bank, vlakbank met langgatboor, scheppach invalzaag, metabo afkortzaag. Makita excenter schuurmachine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Inmiddels zit de OF1010 hier in de Jessem Routerlift prestige,

Positief is dat alles meegeleverd wordt om verschillende frezen te monteren, zowel verschillende schroeven en alle sleuteltjes. Het verlies aan hoogte is beperkt gezien de freesplaat aan de onderzijde is “uitgehold”. Geen probleem om mijn kleinste frees (3mm radius bit) boven de freesplaat te krijgen.

Beduidend minder goed werkend t.o.v. Incra vind ik de vulplaten die je met een soort sleutel vast moet zetten. Als je eerder de incra magnalock plaat had is het net even wat bewerkelijker.

Hoogteverstelling werkt uitstekend maar de sleutel om dit te bedienen is onnodig hoog/groot/lang, geen idee waarom. Ook heb je daarmee weer iets om bij te houden/op te bergen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Opvolgend op de jessem prestige is de stofafzuiging, die normaal super is op de OF1010, nu helemaal om zeep. Dit met name omdat er geen goede afsluiting is tussen de zool van de frees en de bovenkant van de freestafel (de lift zit er nog tussen).

Entree: Incra cleansweep doos, maar die is te duur en toe kwam op YouTube een meneer op dit idee:


Inderdaad, perspex bak, blastgate erop en gaan.

De perspex bak maakt ie zelf maar is ook gewoon in 1x te koop voor ca 35,-. (Kun je niet voor staan hannesen)


Een blast gate erbij van ca. 10,- en heb je voor ca. 50,- een zo goed als redelijk werkende clean-sweep-look-a-like.

Heeft iemand hetzelfde probleem toevallig en hoe hebben jullie dat dan opgelost?!

Groet!
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Hoogteverstelling werkt uitstekend maar de sleutel om dit te bedienen is onnodig hoog/groot/lang, geen idee waarom. Ook heb je daarmee weer iets om bij te houden/op te bergen.

Weliswaar een late reactie maar kleine sleutels raak je snel kwijt/zoek.


Ik heb de incra lift met auk frees en de incra stofbox. Kost wat maar ik ben er blij mee. Wil veel zelf maken maar het duurt me soms te lang voor het af is.
Het lijkt mij een prima oplossing die box. Wat de meerwaarde van transparant is vraag ik me af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hoogteverstelling werkt uitstekend maar de sleutel om dit te bedienen is onnodig hoog/groot/lang, geen idee waarom. Ook heb je daarmee weer iets om bij te houden/op te bergen.

Weliswaar een late reactie maar kleine sleutels raak je snel kwijt/zoek.


Ik heb de incra lift met auk frees en de incra stofbox. Kost wat maar ik ben er blij mee. Wil veel zelf maken maar het duurt me soms te lang voor het af is.
Het lijkt mij een prima oplossing die box. Wat de meerwaarde van transparant is vraag ik me af.
De enige meerwaarde die ik zo kan bedenken is dat je kunt zien of er stof in blijft zitten.
Alternatief is misschien een curver-bak of gewoon een houten doos met een schuine kant ofzo.

Ik kijk nu naar de cleansweep doos en die is ca. 127,-….(bij Gereedschappro) maar ook gezien bij amazon voor 270,-. De 127,- Valt misschien nog wel mee inderdaad (en werkt gewoon). Zag er ook 1 van UJK, van metaal 135,-. Vind die van incra mooier

Zou het ook gewoon werken als je in je onderkast een vak enkel uitvoert met een blastgate (en wat schuine stukjes t.b.v. Afvoeren van spaanders?)
 
Laatst bewerkt:

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Inmiddels zit de OF1010 hier in de Jessem Routerlift prestige,

Positief is dat alles meegeleverd wordt om verschillende frezen te monteren, zowel verschillende schroeven en alle sleuteltjes. Het verlies aan hoogte is beperkt gezien de freesplaat aan de onderzijde is “uitgehold”. Geen probleem om mijn kleinste frees (3mm radius bit) boven de freesplaat te krijgen.

Beduidend minder goed werkend t.o.v. Incra vind ik de vulplaten die je met een soort sleutel vast moet zetten. Als je eerder de incra magnalock plaat had is het net even wat bewerkelijker.

Hoogteverstelling werkt uitstekend maar de sleutel om dit te bedienen is onnodig hoog/groot/lang, geen idee waarom. Ook heb je daarmee weer iets om bij te houden/op te bergen.
Heb gisteren ook de lift besteld.
Maar was nieuwsgierig naar het verwisselen van freesjes bij de lift ?
Is er genoeg ruimte vanaf boven of moet je via onder het freesje loshalen?
Dit vanwege de 12mm hoogte verlies bij deze lift.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Heb gisteren ook de lift besteld.
Maar was nieuwsgierig naar het verwisselen van freesjes bij de lift ?
Is er genoeg ruimte vanaf boven of moet je via onder het freesje loshalen?
Dit vanwege de 12mm hoogte verlies bij deze lift.
Tot dusver alles vanaf boven kunnen inzetten/uithalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
De Jessem frees lift is echt perfect. Ik heb bij Sander in Haarlem mijn OF2200 gepast en dat gaat echt niet.
Heb toen op MP een 1800 W Elu Mof 177 gekocht en deze hangt nu op de standaard bevestigingsgaten vast in de Jessem. Heb ooit een paar foto’s geupload op het forum waarop de lift is gemonteerd op een CMS tafel. Zoek maar op Incra of Jessem.
Je verliest door de montageplaat ca 10mm aan freesdiepte. Het monteren van een frees in de kop gaat daar door ook wat lastiger.
Heb de mal voor de lift nog liggen. Stuur me maar een PB. Op MP staat overigens een nieuwe ELU Mof 177 te koop.
De Elu MOF177 is toch van hetzelfde ontwerp als de DeWalt 625 en Trend T11? Bij mij geliefd vanwege zijn slag van 80mm!
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Heb gisteren ook de lift besteld.
Maar was nieuwsgierig naar het verwisselen van freesjes bij de lift ?
Is er genoeg ruimte vanaf boven of moet je via onder het freesje loshalen?
Dit vanwege de 12mm hoogte verlies bij deze lift.
Ik heb zelf ook de jessem lift (met hikoki m12ve) en een freesverlenger erbij gekocht met ER opname maar heb totop heden eigenlijk nog geen enkele frees gehad die ik niet goed inspannen zonder voldoende freeshoogte te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.