freeslift van jessem

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Nee bij mij viel ie wel eens iets terug. Kan natuurlijk zijn dat dit bij nieuwe modellen veranderd is.
Ik had problemen met het naar boven krijgen van de frees deze ging niet in de lockstand. Natuurlijk was dat mijn eigen schuld want ik had de blokkering er nog niet vanaf gehaald. Helemaal zat van dit probleem
heb ik toen de incrafreeslift besteld en een auk frees. Dan merk je ook het verschil met de freeslift. Alle dingen die hooked on wood hierboven schreef deel ik. Maar ja een hobby mag geld kosten. Ik ben blij met de uitbreiding van mijn verzameling😇.
 
3 jun 2015
6
2
ik heb ook een Jessem-lift, universeel voor Europese Routers, in mijn geval voor de 625E van Dewalt, (maar er kunnen diverse freesmachines op gemonteerd worden) aangeschaft en er meteen een nieuwe freestafel voor gebouwd. Die "tafel" is uiteindelijk een kast met laden en afzuigruimte geworden. Welnu: nadat ik de installatie in gebruik nam, kwam het hoogteverlies van 15 mm erg onaangenaam over want een groot deel de normaal bij mij in gebruik zijnde frezen zijn onbruikbaar geworden, gewoon omdat ze niet voldoende omhoog kunnen. Een verlenging van de spantang-as van b.v. anderhalf tot 2 cm zou de oplossing kunnen betekenen maar daar heb ik nog niets over gelezen noch gezien. Inmiddels heb ik diverse spantangverlengers 6 mm, 6.35 mm, 8mm, 12 en 12.7 mm, aangeschaft want in China is er van alles te koop op dat gebied maar die zijn allemaal te lang (rond de 80mm waarvan 30 mm inspan-as, zodat er nog 5 cm verlenging overblijft maar dat is echt te veel.) met het probleem dat er slingering optreedt. Alles bij elkaar genomen is deze lift, die er zo fantastisch uitziet, eigenlijk onbruikbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb een oude Elu bovenfrees. Die heeft een 19 mm (?) schroefdraad en daarop een 8 mm spantang. Ingedrukt komt de spantang ruim onder de zool uit. Ze worden vaak genoeg aangeboden op en ze zijn onverwoestbaar.
 

Steven73

Actieve deelnemer
3 nov 2018
53
0
dag mathijs,

bekend probleem. Daarom heb ik de jessem lift mast-R gekocht met bijpassende Amerikaanse frees.
wellicht is het mogelijk om jouw frees zonder de bevestigingsplaat te gebruiken. Echter gaat je wel een nwe frees kosten. Bv de AEG 1400 of auk tools V3.
 
3 jun 2015
6
2
Hallo Steven,
Daar heb ik in principe ook aan gedacht alvorens de universele lift van jessem te kopen maar omdat ik met zware frezen zoals de dewalt 625 en triton tra001 werk, was ik bang dat die 1400 watt frees toch iets te licht zou uitvallen.
Bij de verkoper werd er wel melding gemaakt van het verlies van 15 mm aan hoogte maar ik zag dat toen niet als een bezwaar. Na in gebruik name werd ik op slag wijzer,,, maar toen was het geld al uitgegeven. Aan die 2 en een kwart pk Amerikaanse frees kom je ook maar niet zo en die is bovendien maar 120 Volt dus daar zou ik dan een transformator moeten zien tussen te plaatsen en dat is ook alweer zo'n rompslomp. Inmiddels heb ik er ook nog een Makita RP2300FC bij gekocht maar daarbij doet zich hetzelfde probleem voor. Heel stom, maar het is nu eenmaal zo. Mijn idee: Als je nu de spantang eraf haalt komt er een schroefdraad tevoorschijn waarop je een passende verlenging zou kunnen plaatsen met inwendige draad aan de ene kant en uitwendige draad aan de andere kant, dan zou je met een totale lengte van 50 mm, een winst halen van 20 mm en dat zou fantastisch zijn, denk ik dan. Maar wie, o wie, zal dat kunnen en willen vervaardigen?
 
Laatst bewerkt:

Steven73

Actieve deelnemer
3 nov 2018
53
0
De AUK Tools V3 heeft 2.4 HP, 1800V motor. Werkt echt fantastisch. werkt op 230 volt en komt uit de UK.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
De AUK Tools V3 heeft 2.4 HP, 1800V motor. Werkt echt fantastisch. werkt op 230 volt en komt uit de UK.
Die werkt zeer goed. Ik ben er blij mee.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik heb net een Triton TRA001 gekocht. Voor zover ik weet hoef je, als je de frees onder een tafel gebruikt, de vergrendeling niet te gebruiken. De 'door-de-tafel-hoogteverstelling' werkt met een worm wiel en borgt daarmee de diepte instelling.
Via deze link staat een exploded view van de MOF001, die werkt op dezelfde manier als de TRA001:
https://go.rockler.com/tech/Triton-MOF001-Dual-Mode-Plunge-Router-Diagram.pdf

Ik heb die zelfde combinatie en voor mij werkt dit perfekt
 
3 jun 2015
6
2
De AUK Tools V3 heeft 2.4 HP, 1800V motor. Werkt echt fantastisch. werkt op 230 volt en komt uit de UK.
Is het mogelijk om bij de universele jessem freeslift een ombouwset aan te kopen om er een (Auk tools V3) in te kunnen plaatsen?
 

Steven73

Actieve deelnemer
3 nov 2018
53
0
DAt weet ik niet. Je kan evt. een mail sturen naar gereedschap pro. Ze verkopen deze freeslift en hebben naar mijn beleving ook kennis van zaken.
 
3 jun 2015
6
2
Omdat ik de Auk Tools V3 bekeken heb en erachter kwam, (na het verzenden van een vraag m.b.t. de bijgeleverde spantangen) dat er een 1/2 inch en een 1/4 inch spantang worden bijgeleverd als je deze motor bestelt, en de prijs van een complete set, Lift Motor en start stop, snelheidsregelaar inclusief verzendkosten op zo'n 780 pond komt, zo ongeveer 860 Euro, schrok ik toch wel even maar na er eens goed over nagedacht te hebben, lijkt het mij toch erg zinvol om dat dan maar te gaan doen. Anders krijg je er achteraf wellicht weer spijt van als je niet voor de volledigste versie kiest, lijkt mij. Ik ga in ieder geval nog een keer contact opnemen met de verkoper want ik zag ook nog zo iets van belastingen en weet niet waar dat op slaat.
 

Steven73

Actieve deelnemer
3 nov 2018
53
0
je krijgt er geen spuit van. Je kan via hen ook de mm spantangen kopen. dan ben je helemaal klaar.
 
3 jun 2015
6
2
Die vergrendeling moet je bij de Triton TRA001 echt gebruiken want die wil graag verlopen. Zelf heb ik 2 van deze machines, ze zijn ondanks de enorme kracht die ze leveren niet zo lawaaierig als vele andere machines. Zelfs de AUKTools V3 die ik onlangs aangekocht heb maakt op het hoogste toerental meer herrie dan de Triton.
 

CoSo

Actieve deelnemer
12 okt 2018
162
52
IK heb een Tritron frees en INCRA bovenplaat gehad. (dus geen lift) Dit werkt eigenlijk best wel goed. Het klopt wel dat je deze moet vergrendelen van onder de tafel. Anders zakt de lift langzaam naar beneden. Ik heb dit nooit als een nadeel ervaren.
Ik heb momenteel een INCRA master lift met een AEG frees. Het voordeel van deze combinatie t.o.v. de Tritron is dat het verstellen wel iets soepeler gaat. Het stangetje waarmee je de lift omhoog en omlaag draait zit goed stevig en zonder vast houden kan je dit draaien. Bij de Tritron moet je dit stangetje iets begeleiden. Ook dit heb ik nooit als een probleem ervaren. Maar ik moet erkennen dat de Master lift wel erg soepel loopt en het is een voordeel dat je hem van boven kan vast zetten.
Ik moet wel zeggen dat ik merk bij het frezen van fijn materiaal als MDF, de stof tussen de geleiding gaat lopen en dit zorgt dat deze stroever gaat lopen. Na schoonmaken loopt die dan weer soepel. Dit heb ik met de Tritron nooit gehad.

Als frees moet ik zeggen dat ik de Tritron wel fijn vond. Ik vond het geluid plezieriger dan de AEG. En ik had een probleempje met de AEG dat de toeren spontaan op hol sloegen. Deze is echter keurig vervangen door een nieuwe frees.
De Tritron is volgens mij zelfs goedkoper dan de AEG dus de combinatie Tritron met Master lift is wel betaalbaarder dan Master lift en AEG. En ik moet zeggen dat ik neig de voorkeur aan de Tritron te geven. Al met al kan hij mijn inziens wel eens het beste van twee werelden hebben. Ook al lijkt dit op het eerste gezicht anders.
Dat probleem heb ik nu met de AUKtools, dat de toeren op hol slaan.
Ook ik had de eerst de Triton met Incra inlegplaat en nu de INCRA Mast-R-Lift II (Metric) met een AUKTools router. De triton moet je echt wel vergrendelen anders kan deze door trillingen zakken. het begeleiden van de stang heb ik ook niet als probleem gezien maar als je de Mast-R-Lift hebt gebruik merk je het verschil en wil je niet terug. De aan en uitschakelaar zag meer als een probleem.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Dat probleem heb ik nu met de AUKtools, dat de toeren op hol slaan.
Ook ik had de eerst de Triton met Incra inlegplaat en nu de INCRA Mast-R-Lift II (Metric) met een AUKTools router. De triton moet je echt wel vergrendelen anders kan deze door trillingen zakken. het begeleiden van de stang heb ik ook niet als probleem gezien maar als je de Mast-R-Lift hebt gebruik merk je het verschil en wil je niet terug. De aan en uitschakelaar zag meer als een probleem.
Laat je even weten hoe ze dit probleem oplossen. Zelf heb ik dit (nog) niet ervaren. Binnen kort ga ik een stuk of 20 paneeldeurtjes maken dan ben ik voorbereid mocht het mis gaan.
 
3 jun 2015
6
2
Laat je even weten hoe ze dit probleem oplossen. Zelf heb ik dit (nog) niet ervaren. Binnen kort ga ik een stuk of 20 paneeldeurtjes maken dan ben ik voorbereid mocht het mis gaan.
Als je de snelheidsregelaar bij de AUKTools router er niet hebt bijgekocht is dat natuurlijk erg jammer want de motor zelf kun je niet instellen op verschillende snelheden zoals dat met de meeste freesmachines mogelijk is. Als je met grotere frezen gaat werken, vooral om de profielen van de panelen te bewerken, lijkt mij dat niet zo veilig.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

CoSo

Actieve deelnemer
12 okt 2018
162
52
Laat je even weten hoe ze dit probleem oplossen. Zelf heb ik dit (nog) niet ervaren. Binnen kort ga ik een stuk of 20 paneeldeurtjes maken dan ben ik voorbereid mocht het mis gaan.
Hij wordt vervangen, vandaag bericht gehad.
Moest even filmpje maken en toen was het duidelijk, ze sturen nu een nieuwe en dan k ik deze retourneren met dezelfde doos. Prima service dus (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Als je de snelheidsregelaar bij de AUKTools router er niet hebt bijgekocht is dat natuurlijk erg jammer want de motor zelf kun je niet instellen op verschillende snelheden zoals dat met de meeste freesmachines mogelijk is. Als je met grotere frezen gaat werken, vooral om de profielen van de panelen te bewerken, lijkt mij dat niet zo veilig.
Ik heb deze combi juist gekocht voor zwaarder werk net zoals de Triton tra001. Dus ja ik heb de snelheids regeling erbij. De bedoeling is dat ik een sponning erin frees van 20mm diep in een keer. Dat gaat met een schijffrees prima. Een keer zal wel niet ik moet de hoogte ook nog aanpassen want die is 9mm. Er komt geen profiel aan de panelen.
 

CoSo

Actieve deelnemer
12 okt 2018
162
52
Als je de snelheidsregelaar bij de AUKTools router er niet hebt bijgekocht is dat natuurlijk erg jammer want de motor zelf kun je niet instellen op verschillende snelheden zoals dat met de meeste freesmachines mogelijk is. Als je met grotere frezen gaat werken, vooral om de profielen van de panelen te bewerken, lijkt mij dat niet zo veilig.
Je hebt drie uitvoeringen van de router; met snelheidsregelaar, zonder snelheidsregelaar en met aparte snelheidsregelaar op de NVR switch.
Ik heb de uitvoering met regelaar op de router en een NVR switch zonder regelaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.