Excuses als we te ver afwijken, maar ik ben benieuwd naar het kostenplaatje van jouw zelfgemaakte geleider? Ziet er een goed uitgewerkt alternatief uit!
Wanneer je uit een plaat een stuk wilt zagen wat kleiner is dan de helft van de breedte van die plaat, zul je dat toch altijd rechts van de zaag zagen. Anders wordt je te zagen plaat domweg niet voldoende ondersteund door de roltafel.Rekening houden met de dikte van je zaagblad hoeft niet. Het onderdeel dat je op maat zaagt bevindt zich links van het zaagblad, dus de maat die je instelt is gewoon de maat die je wilt bekomen.
Op de rolwagen schulpen met de langsgeleider als geleider is ook niet altijd een aanrader, want die staat afgesteld zodat hij lichtjes weg loopt van het zaagblad. Tenzij het restdeel, dat zich dan op de rolwagen bevindt, niet tegen een haaks afgestelde dwarsgeleider uitgelijnd staat.
Voorritser vanaf €302Indien jouw budget incl BTW is, dan vallen bijna alle genoemde machines (indien nieuw) al af. De K4 is er vanaf 7950 Euro, de Felder K 500 is er vanaf 7600 Euro, maar heeft een te korte roltafel voor deze prijs (meerprijs van de langere roltafel is mij onbekend). De SCM Minimax SC 4 C is nog duurder. De SCM Minimax SC 3 C is in Duitsland misschien net binnen budget te vinden, maar heeft een roltafel van 2250 mm. De prijzen van Robland weet ik niet. Hou er ook rekening mee dat deze prijzen zonder extra's en transport zijn. Vaak komen er nog een aantal honderden Euro's bij.
Daar kan je de roltafel ook perfect voor gebruiken uiteindelijk. Via (dure) opties zoals deze:
Bekijk bijlage 117502
Of van Lamb tool works bijv:
Bekijk bijlage 117503
Maar ook met handige hulpstukken, zie voorbeelden in topic Fritz und Franz . Daarmee verlies je wel wat capaciteit qua lengte.
Het blijft een persoonlijke voorkeur. Maar op die manier sta je nooit in de 'line of fire' bij een terugslag of wat dan ook. Dat blijft in mijn ogen toch de doorslag geven. De zaagsnede is ook zuiverder omdat je met de roltafel een stabiele doorvoersnelheid aanhoudt t.o.v. manueel doorvoeren.
Ik ben wel benieuwd hoe je een plint van bijvoorbeeld 5cm breed zaagt? zaag je eerst een strook met overmaat die je vervolgens op de juiste maat zaagt? een volledige plaat rechts van de zaag botst bij de meeste formaatzagen tegen de arm van de boven afzuiging van de zaag. zeker wanneer er gebruik wordt gemaakt van industriepaten 2050X2800mm. Ik hoor het graag.Rekening houden met de dikte van je zaagblad hoeft niet. Het onderdeel dat je op maat zaagt bevindt zich links van het zaagblad, dus de maat die je instelt is gewoon de maat die je wilt bekomen.
Op de rolwagen schulpen met de langsgeleider als geleider is ook niet altijd een aanrader, want die staat afgesteld zodat hij lichtjes weg loopt van het zaagblad. Tenzij het restdeel, dat zich dan op de rolwagen bevindt, niet tegen een haaks afgestelde dwarsgeleider uitgelijnd staat.
Naar mijn mening is het inderdaad veiliger om de langsgeleider voor de eerste zaagsnede meer naar achter te zetten.Je zou eventueel de langsgeleider nog wat verder terug kunnen stellen.
Hoi, ik dacht eerlijk gezegd dat altendorf nooit in de buurt zou komen bij m'n budget.Voorritser vanaf €302
Zaagbreedte naar 1250mm €266 (afzuiging nog eens €169]
Zaagtafel 2500mm €964
Oplegtafel voor rolwagen €860
En zo nog een paar, op basis van de K500, heb toevallig net een mail met prijzen gehad van Felder.
Ik vraag me af waarom de Altendorf WA6 niet in je lijst staat trouwens. Die heb ik op het oog
Bij het schulpen van massief hout staat de geleider normaal gesproken halfweg het zaagblad, op die manier kan het te zagen hout niet tegen de geleider gedrukt worden en zo spanning worden voorkomen.Dat schulpen met een roltafel kan toch gewoon zoals op onderstaand filmpje? Of is dit niet de juiste manier? Je zou eventueel de langsgeleider nog wat verder terug kunnen stellen.
(of wellicht snap ik de vraagstelling niet goed...)