"Fritz und Franz" topic

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb er na lange tijd eindelijk werk van gemaakt om onderdelen te bestellen voor "Fritz und Franz" hulpstukken. Voor wie het nog onbekend is:


001_nuten_an_der_kreissaege.jpg

Kort gezegd zijn het heel handige hulpstukken om bijvoorbeeld kleine stukken te bewerken met een roltafel. Je kan het heel simpel houden zoals bij bovenstaande foto, maar met een paar simpele upgrades wordt het geheel meteen veelzijdiger. Omdat ik deze week al 3-4x van plan veranderd ben leek het me misschien een leuk idee om een topic te openen waar dat forumleden hun versie van de Fritz und Franz hulpstukken kunnen posten.

De onderdelen die ik al binnen heb zijn Veritas rails en flipstops, en de vaak gebruikte rubberen strips.

20210412_190957.jpg

Door de flipstops kan het ook dienen als extra parallelgeleider bij het schulpen van lange smalle delen. Tot een max van ong 550mm in dit geval. Felder, robland, en nog wat aftermarket leveranciers hebben verstelbare parallelgeleiders in hun gamma, maar dan ben je snel 3-500 euro kwijt 🤑 Ze hebben wel een grotere range, maar iets wat breder is dan 550mm ligt mijns inziens ook zonder hulp stevig genoeg tegen de dwarsgeleider. Verder wil ik de geleider voorzien van kunststof stroken die in de slot van de roltafel vallen, naar dit voorbeeld:

1765_2.jpg

Laat maar komen, die Fritzen und Franzen!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Laat maar komen, die Fritzen und Franzen!
goed idee om dit onderwerp af te stoffen

nu begrijp ik waarvoor je voordien een draadje opgestart hebt ivm schaven van kunststofstroken
je duwt deze strook in de T-gleuf van je tafel
als je een 2de strook aan de buitenzijde van je tafel zet, bekom je een bijkomende zekerheid dat je franz stabiel + op zijn plaats ligt

1618251025574.png

voor gelijkaardige doeleinden heb ik de onderstaande van hammer op mijn scm gezet
de aanbieding waarop ik ingegaan ben, was mét opnamesysteem, waardoor het geheel prijsgunstiger was


1618251109110.png
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb er inderdaad ook naar gekeken, dat was incl opnamesysteem ongeveer 180€. Dan heb je een afkortaanslag die je weliswaar ook kan gebruiken als parallelgeleider, maar het heeft lang niet alle voordelen van een F&F set.

De tweede strook heb ik ook aan gedacht, dat deed ik in het verleden al vaker. Maar met een strak passende strook van 30-35cm denk ik wel dat het stabiel genoeg gaat zijn. Time will tell!
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Ik heb er ook al behoorlijk naar zitten kijken. Het lijkt me inderdaad erg praktisch maar ik snap niet zo goed waarom je aan de bovenkant ook een stuk moet hebben. Je hebt daar je fence toch al met een prachtige aanslag?
En de groene strip is puur om extra grip te krijgen op je werkstuk? (en geef ik daarmee meteen antwoord op mijn vorige vraag?)

Waar heb je de strip gekocht?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Wat je meestal ziet is dat er onder de bovenzijde (Fritz) een strip zit die in de groef van de roltafel valt en die uitsteekt. Die strip steekt aan de voorkant uit, zodat hij onder de dwarsgeleider valt en daarmee dus voorkomt dat je hulpstuk omhoog kan komen. Maar als je de strip niet recht-toe-recht-aan maakt, maar een T-vorm meegeeft, dan is dat uitsteken dus niet nodig.

De "stegkante" kun je bij Sauter krijgen:

Stegkante für Sägehilfe Fritz & Franz - sautershop

Overigens is het in mijn ervaring helemaal niet nodig nog een 2e strip te maken die langs de roltafel valt. Zonder dat is de F&F ook al heel stabiel en nauwkeurig, mits je de strip precies passend maakt natuurlijk. Zo'n "buitenboord" strip gaat alleen maar in de weg zitten als je Franz precies daar uitkomt waar de tafel van de dwarsaanslag ook zit.

Oh, en een voordeel van de F&F dat ikzelf erg kan waarderen is dat het niet alleen een goed hulpmiddel is om werkstukken mee vast te houden, maar dat het ook beschermt tegen het uitbreken van splinters aan het eind van de zaagsnede.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb er ook al behoorlijk naar zitten kijken. Het lijkt me inderdaad erg praktisch maar ik snap niet zo goed waarom je aan de bovenkant ook een stuk moet hebben. Je hebt daar je fence toch al met een prachtige aanslag?
En de groene strip is puur om extra grip te krijgen op je werkstuk? (en geef ik daarmee meteen antwoord op mijn vorige vraag?)

Waar heb je de strip gekocht?
De aanslag loopt nooit door tot het zaagblad, daarom en omdat de aanslag niet antislip is gebruik je 2 delen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
@Count Chocula jouw vragen zijn al beantwoord zie ik, ook mijn strips komen ook van Sauter shop.

Wat je meestal ziet is dat er onder de bovenzijde (Fritz) een strip zit die in de groef van de roltafel valt en die uitsteekt. Die strip steekt aan de voorkant uit, zodat hij onder de dwarsgeleider valt en daarmee dus voorkomt dat je hulpstuk omhoog kan komen. Maar als je de strip niet recht-toe-recht-aan maakt, maar een T-vorm meegeeft, dan is dat uitsteken dus niet nodig.
En dít is nu waarom ik een topic wou aanmaken! Al zoveel foto's en filmpjes gezien, maar die functie van het soms uitstekende deel besefte ik nog niet. In dat geval moet de strip ook wel gemaakt worden zodat hij de bodem van het slot in de roltafel raakt, neem ik aan? Anders heb je nog wat ruimte om omhoog te wippen, al zij het vrij weinig.
Zo'n "buitenboord" strip gaat alleen maar in de weg zitten als je Franz precies daar uitkomt waar de tafel van de dwarsaanslag ook zit.
Goede opmerking (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Dat de strip de bodem van de T-groef raakt is op zich niet zo belangrijk. Zolang er maar geen laterale beweging in het geheel zit is je zaagsnede nauwkeurig. Omlaag gaat het niet, want dat houdt de roltafel tegen. Omhoog komen is erg onwaarschijnlijk door het uitstekende deel van de strip (maar dat geldt dus alleen voor de voorste deel, de Fritz). Die is er niet om alle beweging eruit te halen, maar wel om te voorkomen dat de boel weg kan schieten als het zaagblad toch een keer "hapt". Maar als je ook die bewegingsvrijheid eruit wilt halen, dan kun je de strip natuurlijk heel eenvoudig in een T-vorm maken. Of doen wat ik heb gedaan, namelijk de strip op een paar tactisch gekozen plekken onderbreken en daar een T-moer met M8 draad bevestigen. Op die manier kan de boel nog steeds goed schuiven, maar niet meer wegschieten.
 

Bijlagen

  • 20210413@160322.jpg
    20210413@160322.jpg
    48,6 KB · Weergaven: 83
  • Leuk
Waarderingen: maja158

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Oei, da's een goeie. Dan moet ik even gaan graven in de bonnetjes, want dat zou ik niet meer weten. Kom ik nog op terug.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Hier zijn intussen zowat de laatste benodigdheden binnengekomen, enkel de draaiknoppen en meetlinten verwacht ik nog. Dit weekend begin ik er alvast aan.

20210416_192156.jpg

Het is uiteindelijk 13mm HDPE geworden, na een tip van @Stijn52 . In snijplankvorm met voorsprong ook het goedkoopste (y) In de houthandel vond ik een groot restant 40mm berken mtx. Als laatste een strip van 6x30mm staal waarin ik draad ga tappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula en Stijn52

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
we volgen dit vol spanning
bereid je voor op de vragen welk materiaal je gebruikt hebt, waar je dit aan welke prijs gekocht hebt, hoe je fritz&franz gemaakt heb, en wat je gebruikservaringen zijn
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
Maak al een tijdje gebruik van Fritz und Franz. Aanrader!Bekijk bijlage 101790
Hé nu ben ik nieuwsgierig! Kan je wat delen over je ervaring met je diamantzaagblad? Welk blad is het juist? Is het een Felder/AKE/nog een ander merk? Hoe zit het met de geluidsproductie en de kwaliteit van de zaagsnede? Merk je een verschil in afvoer van stof/zaagsel met een normaal blad of is dat vergelijkbaar?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
we volgen dit vol spanning
bereid je voor op de vragen welk materiaal je gebruikt hebt, waar je dit aan welke prijs gekocht hebt, hoe je fritz&franz gemaakt heb, en wat je gebruikservaringen zijn
De snijplank via een bol.com verkoper, voor 15€. Half uurtje gezocht, dus het kan goed zijn dat het nog goedkoper kan. Het staal gewoon in de Gamma voor 6€, het MTX 26€ (pakweg 1m50x40). Meer dan genoeg om nog voor andere doeleinden te gebruiken. Ik ga er ook het handvat van maken. De bedoeling is inderdaad om alles hier te documenteren.

Hé nu ben ik nieuwsgierig! Kan je wat delen over je ervaring met je diamantzaagblad? Welk blad is het juist? Is het een Felder/AKE/nog een ander merk? Hoe zit het met de geluidsproductie en de kwaliteit van de zaagsnede? Merk je een verschil in afvoer van stof/zaagsel met een normaal blad of is dat vergelijkbaar?
Ik had het ook al opgemerkt en hem via PM aangesproken :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.