"Fritz und Franz" topic

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Het Whisper cut blad bedoel je waarschijnlijk? Dat van Maja is een Felder exemplaar. Misschien interessanter om er een apart topic aan te wijden.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Uiteindelijk heb ik nog wat extra HDPE overgenomen van @Charel09 , waarvoor dank! Dat viel inderdaad heel goed te bewerken met de lint/cirkelzaag en vlak/vandikte:

20210523_113207.jpg

20210518_212424.jpg

Uitsparing voor de linialen, geleider en strips gefreesd.

20210523_210046.jpg

De tracks laten oversteken zodat ze gelijk komen te liggen met de rubber strips.

20210523_210708.jpg

Om stevig te klemmen hebben de strips een groef nodig van 2,5mm breed. Met groeffrees of bovenfreestbit zat ik aan een minimum van 4mm, met het zaagblad 3,2mm. Ervoor gekozen een groef van 4mm te frezen en die te versmallen met 2 strips fineer van 0,75mm dikte. Even zitten denken hoe ik dat kon klemmen in de groef, tot ik een eurekamomentje had:

20210524_151255.jpg

Worked like a charm!

20210524_211558.jpg

De laatste hardware kwam intussen ook binnen. Oorspronkelijk gedacht aan draaiknoppen, maar dan toch gekozen voor deze hendels.

20210518_211259.jpg

Veel verschillende handvaten zitten bekijken, om dan gewoon zelf eentje te maken. De breedte zorgt ervoor dat kracht zetten heel comfortabel en beheerst aanvoelt. Links ook te zien dat ik voor 1 hendel met losse schuifmoer ben gegaan ipv een lange strip met 2 hendels. Op die manier zit het geheel aan de juiste zijde vast genoeg geklemd voor het gebruik van een kleine hold down clamp.

20210526_215826.jpg

Tracks geboord en verzonken.

20210524_205707.jpg

Zit perfect, glijdt enorm goed. Had ik veel eerder moeten gebruiken voor mallen/jigs!

20210527_182052.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
En dan kwam ik uiteindelijk uit op dit, mijn versie van de Fritz & Franz hulpstukken:

20210529_210912.jpg

Omdat de tracks 60 cm waren heb ik ze maar op de volle lengte gelaten. Om Franz niet té zwaar te maken heb ik een groot deel weggehaald. De meetlinten moeten nog finaal vastgekleefd worden, maar verder is het geheel af.

20210529_210937.jpg

Voelt heel solide door het brede handvat en het gewichtige multiplex.

20210529_210844.jpg

Overbodig als je de twee delen samen gebruikt, maar met een neerwaartse klem kan Franz ook gebruikt worden zonder Fritz. Ook handig als extra veiligheid bij lange smalle delen denk ik. Allen Veritas onderdelen, maar ik moet toegeven dat ik over de flipstops niet helemaal tevreden ben. Van fabriek af kan je ze een dikke millimeter naar links en rechts kantelen, hoe hard je de kartelmoer ook vastdraait. Ik heb het opgelost met 2 stukjes grijze isolatietape onder de armpjes. Nu zitten ze wel moervast. De as zelf heeft gelukkig geen speling.

20210529_211104.jpg
 
Laatst bewerkt:

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Dit is wellicht ook nog een mooie aanvulling voor je F&F, een taper jig. Ben er ook mee bezig, erg handig!

Sowieso is dit wel een leuk kanaal, een van de weinige Aziatische met moderne machines in mijn lijst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en studiodara

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik had hem onlangs ook gezien, denk dat ik (zodra ik het nodig heb) eentje zou maken die bestaat uit 2 in de hoogte verschuivende delen. Snap niet goed waarom hij daarvoor zo'n lange 'hefboom' gebruikt. Lijkt me vrij makkelijk te kunnen verdraaien vanuit zijn ingestelde positie.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ja dat was ook een vraag die ik had/heb, aan de andere kant druk je hem natuurlijk ook aan met de andere kant van de F&F, waardoor hij wellicht zichzelf verder vast klemt.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Om Fritz niet té zwaar te maken heb ik een groot deel weggehaald.

Overbodig als je de twee delen samen gebruikt, maar met een neerwaartse klem kan Fritz ook gebruikt worden zonder Franz. .
Ik meen uit de vele filmpjes opgemaakt te hebben dat het stuk tegen de afkortgeleider de Fritz is en die met het houten handvat de Franz. Mss dat we eea even vast moeten stellen zodat eea helder blijft voor een ieder? Wat is wat?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik meen uit de vele filmpjes opgemaakt te hebben dat het stuk tegen de afkortgeleider de Fritz is en die met het houten handvat de Franz. Mss dat we eea even vast moeten stellen zodat eea helder blijft voor een ieder? Wat is wat?
Excuseer... Ik ben ze gaandeweg inderdaad gaan omwisselen. Ik heb de post aangepast, bedankt voor de opmerkzaamheid 😄

mooi uitgevoerd
ben je hieraan met een breed idee gestart & heb je gevoelen gevolgd ?
of heb je een ontwerp + een materiaallijst ?
(zodat wij het eenvoudigweg kunnen (na)maken)
Vele filmpjes, foto's en webshops bekeken, en gaandeweg een geheel gevormd dat zelfs tijdens de bouw nog bleef veranderen (zie klemstrips, handvat, vorm,...). Misschien dat tijdens het gebruik mijn mening nog gaat veranderen. Ik vond vooral ook de positie en hoek van het handvat een twijfelgeval, dat zie je bij iedereen anders dus is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik ben uiteindelijk voor deze positie gegaan omdat je zo perfect op de kunststof geleider naar beneden en naar voor duwt. Omdat die in mijn geval maar 5mm diep in de roltafel zit leek me dat ook het beste. Voelt voor mij ook het best omdat je zo in dezelfde richting duwt als de roltafel beweegt. Waar de uitsparing (in Franz) zich bevindt kan ik dan het handvat vd roltafel bevestigen om met mijn linkerhand tegendruk te geven, als ik te ver van de afkortgeleider af zit.

Het ontwerp zat gewoon in mijn hoofd, daar heb ik niets van op papier staan. Een opsomming van de materialen kan ik wel maken:

-40mm berken multiplex
-HDPE
-Veritas track met voorziening voor meetlint (Fine-tools)
-Steel Measuring Tape 1000 x 13 x 0.4 mm adhesive - black against white - to read from the right to the left (Fine-tools)
-Veritas regular flip stops (ideale hoogte voor te gebruiken met de groene strips, fine-tools)
-Veritas hold down clamp (Fine-tools)
-Groene anti-slip strips (Sautershop)
-Klemhendels en schuifmoeren (Amazon)
-Wat schroeven, rampamoeren,...

Het geheel kan ook simpeler, maar voor mezelf heb ik uitgemaakt dat ik er op deze manier het meest aan zou hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc en Jurriaan9

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
433
106
Middelburg
Maja158 vriendelijk bedankt voor je link een mooie website heb je hier vaker zaken met gedaan? Deze lijkt me wat breder assortiment te hebben dan Sautershop, neem aan dat Mortedis.com ook in Duitsland gevestigd is?,...kan het niet zo snel achterhalen. Zijn er nog meer webshop die dit materiaal aanbieden maar dan in Nederland?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9 en Willem11

hdv

Post veel
24 nov 2019
842
441
Noord-Veluwe
Motedis zit zowel in Duitsland als in Frankrijk. Mogelijk ook nog in andere landen in de EU. Als je via motedis.nl bestelt komt de levering meestal uit Frankrijk is mijn ervaring. Je hebt ook Misumi en 8020.net, maar levering in Nederland is dan wat lastiger. Daarnaast zijn er nog vele andere leveranciers, maar die hebben vaak hun eigen profiel of slechts een bepaalde niche die ze vullen. Motedis, Misumi, 8020.net leveren gestandaardiseerde profielen. In Duitsland zit ook nog een heel grote speler die in Nederland levert, maar ik kom even niet zo snel op de naam.

[Edit] Hebbes! Dat was item24.de
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.