Essen stam splijten

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Beste allen,

Ik ga deze essen houten stam proberen te splijten. Hij is een kleine 2 meter lang en heeft een diameter van 85cm boven en een ruime meter aan de onderkant. Een aantal planken eruit halen moet wel lukken maar ik hoop hem in zijn geheel doormidden te krijgen. Om zo een tafelblad eruit te halen. (geen ronde plak maar in de lengte richting). Hopelijk heeft iemand nog tips of trucs voor mij? Ik denk eerst een snede rondom te maken met de motorzaag (40cm blad). Daarna zal ik er denk ik zoveel mogelijk wiggen in moeten slaan.
1603121183632.png
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Zoek wat scheurtje op en begin met daar de wiggen in te slaan. Ik heb ooit dit gedaan met eiken stammen van ongeveer zestig cm doorsnee en dat ging beter dan ik van te voren had verwacht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raiko Moerenhout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Als je met de motorzaag gaat zagen, leg er dan bij voorkeur een ketting op die speciaal geschikt is voor het zagen in de lengte van hout, een zgn schulpketting ofwel ripping chain. Een normale ketting is +/- 30 graden geslepen, een schulpketting op 10 graden. Dat zaagt voor langshout een stuk fijner.
En gebruik een scherpe ketting (tussendoor regelmatig slijpen dus) en zeker de benodigde pbm's. De kans op terugslag is wat groter dan bij zagen dwars op het hout, is mijn ervaring. En houd er rekening mee dat de zaag flink en lang moet werken, dus een hobbyzaag gaat dat niet fijn vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raiko Moerenhout

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Ik doe het regelmatig op alle bovenstaand beschreven manieren, omdat ik wel eens een stam te groot voor mijn lintzaag aankoop. Inderdaad, rippingchain kopen, veel lange wiggen zagen ( maak ik uit azobe, mooi hard ). Rondom en voor de kop van de stam inzagen, goed naar de draad kijken van het hout, en als je de stam met de wiggen iets open splijt goed kijken met een lampje of hij niet per ongeluk verkeerd inscheurt, door wiggen te verplaatsen kun je dan nog een beetje bijsturen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raiko Moerenhout

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Iedereen bedankt voor de tips, Heb echt net een schulpketting gekocht. Ik denk er volgende week aan te kunnen beginnen. Eerst nog wiggen maken de bast verwijderen en aftekenen.
 

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Hey iedereen, Ik had eigenlijk afgelopen weekend willen beginnen. Heb wel een aantal wiggen gemaakt en alvast de zaaglijn uitgezet. Maar er kwam iets tussen. Een vriend uit Engeland vroeg me een cadeau te maken dat hij aan zijn vrouw kon geven voor kerst. Dus om de december drukte voor te zijn ben ik daar meteen aan begonnen. 1605600567074.png
1605600578522.png
 

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Ging zover verassend goed. Kopse kanten zijn bijna de hele blad lengte ingezaagd 35cm diep dus. Boven zijde is 15cm diep. Weet niet of het makkelijk is die helemaal in te zagen als de snede horizontaal ligt? Ook al een aantal wiggen gemaakt. zijn niet allemaal even mooi maar een 40cm lang. Kan er 30 maken van de dikke en dan heb ik 20 dunne rest stukken. Zou het daarmee gaan lukken denken jullie?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je kunt in ieder geval aan de kopse kanten nog verder inzagen, toch? Scheelt je weer een zaaglengte aan beide kanten.

Verder lijken de wiggen me nog aan de kleine kant, en is dat nu vurenhout? Daar zou ik toch iets stevigers voor nemen, een azobe tuinpaal schuin zagen o.i.d. Die wiggen zijn zo zacht, dat ze eerder indeuken dan het essenhout wegduwen, en als je er met een grote houten hamer op slaat, denk ik niet dat ze lang genoeg meegaan.
 

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
De kopse kanten zaag ik helemaal door. Dan zaag ik de onderkant (lange zijde) ook in. Daarna draai ik hem een kwart slag om de zijkanten (lange zijdes) volledig in te kunnen zagen.
 
Laatst bewerkt:

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Die dikke wiggen vind ik te stomp, vaak komen die er weer net zo snel uit als je ze erin kunt slaan. Ik zou wat langere maken van die dunne en verschillende diktes klossen die ongeveer de zelfde breedte en lengte hebben als de wiggen. Dan kun je steeds opnieuw 1 wig + een steeds dikkere klos in de spleet slaan. Als je zo'n dunne wig met een steeds dikkere klos combineert blijft de wighoek gelijk en komt ie er niet uit.
Zo heb ik eens een stalen wig van een paar kilo, die niet eens zo stomp was, tegen mijn hoofd gekregen toen een dikke eik niet mee wilde doen.
Verder is een scherpe langgesteelde bijl, een slick of een iets dergelijks een uitkomst om scheef insplijtende bundels spanen door te kunnen halen. Als je stam niet zuiver recht van draad is en je zaagt hem van 2 kanten in is de kans groot dat scheef insplijtende bundels spanen de stamhelften stevig bij elkaar zullen houden.
Succes en ben benieuwd hoe het gaat.

Groet,
Chris
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Normaal heb je maar 3 spien nodig, tenminste dat weet ik nog wel van de tijd dat Ik stammen spleet om kachel hout van te maken, eerste er in, dan de tweede, en de eerst zou dan los komen, als dat niet gebeurd sla je de derde er in en de tweede komt los, en zo ga je verder, waren wel veel dunner dan die dikke Es.

Maar Ik zou een ketting zaag gebruiken om het in twee te zagen, Ik heb dikkere stammen gezaagd en ja normaal eerst kortere stukken van gemaakt, zoals hier, maar je kunt best een lijn volgen met de zaag in 45 graden gehouden, of heb je geen ketting zaag, Ik heb niet alle posten gelezen :oops:

Mijn ketting zaag heeft een 45cm blad en ook een 80cm blad, werken met de langere word wel wat zwaar en gebruik die alleen als de korte te kort is.
log cutting.jpg
 
Laatst bewerkt:

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
De kopse kanten zijn helemaal ingezaagd. De zijkanten doe ik morgen en dan ga ik ook de wiggen proberen. Nu ben ik nog op zoek naar een "green wood sealer" Ook met zoek termen: Nat, levend, vers hout kom ik niet ver op het internet. Kent iemand een in Nederland (of EU) verkrijgbaar product om de kopse kanten af te dichten voor tijdens het drogen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.