Essen stam splijten

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Als je een platte vijl op de over de nokken van 2 tanden legt moet er ongeveer een nagel tussen de vijl en de diepte steller zitten. Als je ijzer geraakt hebt vijl je meestal veel weg en moet je de diepte stellers ook mee pakken.
Hier gokte ik ook op, wist alleen niet hoe ik het duidelijk omschrijven moest.
Jou beschrijving is zeer duidelijk, knap van je!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Dat is juist waarom ik de 2-in-1-vijl van Stihl gebruik (ook verkrijgbaar van andere merken trouwens); dan wordt de dieptebegrenzer automatisch op precies de juiste diepte mee weggevijld.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Dat is juist waarom ik de 2-in-1-vijl van Stihl gebruik (ook verkrijgbaar van andere merken trouwens); dan wordt de dieptebegrenzer automatisch op precies de juiste diepte mee weggevijld.
Inderdaad handig als je begint met vijlen en je niet vaak de kettingzaag gebruikt. Nadeel is dan wel dat je eigenlijk niet leert vijlen.... :) Met een losse ronde vijl voor de beitels en een aparte platte vijl voor de diepte stellers krijg je hem toch scherper en beter naar je wensen. Zaag je veel zacht hout dan mag er best wat meer van de dieptestellers af.
 

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
1614372944486.png1614372958071.png
Wat ik zei over het lijk alsof er een boom in een boom zit. Hij is dus om zich zelf heen gaan groeien. Wat in een aardige ravage is geëindigd na het splijten van de eerste plak. Een kant van deze plak laat zich goed lenen als bar blad denk ik. Hopelijk kan ik van de andere helft wel een volledige plak krijgen.

De rede dat de moterzaag zo slecht liep was met name doordat het verdraaide hout knoert en knoert hard is. Wanneer je er met een bijl op slaat spat het uit een alsof het steen is.
 

Raiko Moerenhout

Actieve deelnemer
31 aug 2020
26
9
Lange pauze door school en uitstellen.

1625059812427.png

Het is zwaar werk. Het zagen maar ook verplaatsen. Dit stuk weeg nog zeker 400kg. Nu die recht op staat en ik verticaal kan zagen gaat het sneller en rechter. Ik weet nu beter hoe de ketting bij te houden en hoe de zaag te hanteren. Dit is helaas de enige manier om hem te fixeren. Ik probeer hem zo snel mogelijk van de grond te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en EdP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.